با نزدیک شدن سیستم طوفان بزرگ به مرکز و جنوب ایالات متحده، گردباد در آرکانزاس فرو می ریزد


یک روز خطرناک برای 51 میلیون نفر از شمال آیووا تا لوئیزیانا در پیش است، جایی که احتمال وقوع تگرگ بزرگ، بادهای مخرب و گردباد در بعدازظهر جمعه و تا شب وجود دارد.

تراویس شلتون، کارشناس هواشناسی، به ان‌بی‌سی نیوز گفت که گردبادی در نورث لیتل راک، آرکانزاس بعدازظهر جمعه فرود آمد که خانه‌ها را ویران کرد و درختان شهر و دیگر درخت‌های اطراف، مانند جکسون‌ویل و شروود را از بین برد.

جیم رینولدز، کارشناس هواشناسی گفت: “ما در حال حاضر با هوای فعال زیادی روبرو هستیم، حتی نمی توانیم دفاتر خود را برای بررسی خسارت ترک کنیم.”

بر اساس بیانیه‌ای، مرکز عملیات اضطراری ایالت آرکانزاس در واکنش به هوای شدید بعد از ظهر جمعه فعال‌سازی کامل را صادر کرد.

طبق poweroutage.us، تقریباً 69000 مشترک برق در ایالت تا ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت شرقی بدون برق هستند.

ایالت هایی که بیشترین خطر را برای گردبادهای قوی EF2+ مسیر طولانی دارند از شمال شرقی آیووا تا جنوب آرکانزاس و شمال می سی سی پی امتداد دارند. این شامل شهرهایی مانند Des Moines، Davenport، Little Rock و Memphis می شود.

ساعت‌های تورنادو توسط سرویس هواشناسی ملی از آیووا تا شرق تگزاس، از جمله بخش‌هایی از آیووا، میسوری، ایلینوی، آرکانزاس، ویسکانسین، کنتاکی، تنسی و می‌سی‌سی‌پی صادر شد. تا شب جمعه را آژانس هشدار داد که می توان انتظار بسیاری از گردبادها و همچنین “تگرگ گسترده تا اندازه سیب” و وزش باد تا سرعت 70 مایل در ساعت را داشت.

اندی بشیر فرماندار کنتاکی وضعیت فوق العاده اعلام کرد بعدازظهر جمعه در آستانه هوای شدید در غرب استان پیش بینی می شود.

سرویس ملی هواشناسی در به روز رسانی هواشناسی هشدار داد: “هوای شدید به شکل وزش بادهای مخرب، تگرگ بزرگ و چندین گردباد (برخی قوی) امروز و امشب بین غرب میانه و دره می سی سی پی پایین پیش بینی می شود.

به گفته دفتر محلی خدمات هواشناسی ملی در دموین، هشدار گردباد در جنوب آیووا نیز صادر شد که در آن حداقل یک گردباد توسط رادار نشان داده شد.

به گزارش سرویس هواشناسی ملی، طوفان‌های شدید رعد و برق نیز احتمالاً همراه با سیل ناگهانی از غرب میانه تا دره می‌سی‌سی‌پی پایین در روز جمعه محتمل است.

“به منظور برجسته کردن بیشتر این نگرانی، مرکز پیش بینی طوفان خطر متوسط ​​​​(سطح 4/5) از رعد و برق شدید در بخش هایی از جنوب شرقی آیووا، شمال غربی ایلینوی، و شمال شرق میسوری و همچنین منطقه ای جداگانه از شمال شرقی آرکانزاس تا این آژانس گفت که در غرب کنتاکی.

به گفته سرویس ملی هواشناسی، طوفان ها با سرعت 55 مایل در ساعت بسیار سریع حرکت خواهند کرد و تا اواخر شب ادامه خواهند داشت و شرایط بسیار خطرناکی را ایجاد می کنند.

میزان بارندگی شدید تا 3 تا 5 اینچ می تواند سیل های ناگهانی را در برخی مناطق محلی ایجاد کند. مناطقی که بیشترین خطر سیل را تا جمعه شب دارند در سراسر “دره های اوهایو، تنسی و می سی سی پی پایین” قرار دارند.

این سیستم طوفانی بزرگ قرار است طی چند روز آینده خطرات آب و هوایی را در سراسر مرکز و شرق ایالات متحده گسترش دهد.

آب و هوا در قاره ایالات متحده در 31 مارس 2023.
آب و هوا در قاره ایالات متحده، در روز جمعهNOAA

سرویس هواشناسی ملی گفت: «پیش‌بینی می‌شود که سیستم کم‌فشار در حال تعمیق که مسئول بیشتر هوای فعال پیش‌بینی‌شده است، امروز از دشت‌های مرکزی به سمت شمال شرقی پیش برود و تا امشب وارد منطقه دریاچه‌های بزرگ شود». یک جبهه سرد قوی متصل به این سیستم با هوای گرم و مرطوبی که به دره می‌سی‌سی‌پی پایین/می‌سی‌سی‌پی سرازیر می‌شود برخورد می‌کند و باعث ایجاد طوفان‌های تندری متعدد از غرب میانه تا شرق تگزاس می‌شود.»

سپس انتظار می‌رود که طوفان‌ها جمعه شب به سمت شرق حرکت کنند و از طریق دره‌های اوهایو و تنسی «قبل از ضعیف شدن اوایل شنبه در سراسر آتلانتیک میانی و جنوب شرقی» حرکت کنند.

سرویس ملی هواشناسی گفت: به ساکنان توصیه می شود نسبت به وضعیت آب و هوا آگاه باشند و راه های متعددی برای دریافت هشدارهای هواشناسی داشته باشند.

همچنین انتظار می‌رود بادهای شدید و گسترده از سیستم کم فشار عمیق، منطقه گسترده‌ای را در مرکز و شرق ایالات متحده تحت تأثیر قرار دهد.

وزش بادهای مخرب نیز در بسیاری از دشت های بزرگ، دره می سی سی پی میانی و پایین، دره های تنسی و اوهایو تا جمعه شب امکان پذیر است.

سازمان هواشناسی ملی هشدار داد: بادهای شدید همراه با رطوبت نسبی کم شرایطی را برای رفتار شدید آتش سوزی در دشت های جنوبی و مرکزی ایجاد می کند. در غیر این صورت، وزش باد با سرعت 60 مایل در ساعت می تواند منجر به آسیب درختان و قطع برق در سراسر این منطقه شود.