مرد فلوریدا در 6 ژانویه متهم به منفجر کردن مواد منفجره شد


واشنگتن – اف‌بی‌آی روز سه‌شنبه مردی در فلوریدا را دستگیر کرد که مقامات فدرال می‌گویند در جریان نبرد شدید بین حامیان ترامپ و افسران مجری قانون در 6 ژانویه، یک دستگاه انفجاری را در تونل کاپیتول منفجر کرد.

دانیل بال از هوموساسا به 12 مورد متهم است، از جمله حمله، مقاومت یا ممانعت از افسران با یک سلاح مرگبار یا خطرناک. استفاده از مواد منفجره برای ارتکاب هر جنایت؛ و ممانعت از اجرای قانون در طول یک اختلال مدنی.

او تنها متهم 6 ژانویه است که متهم به انفجار بمب در هنگام حمله به ساختمان کنگره شده است.

مقامات می گویند که بال، 38 ساله، “با سایر آشوبگران به شدت علیه افسران پلیس کاملا یونیفرم پوش که تلاش می کردند افراد را از ساختمان کاپیتول دور نگه دارند کار کرد” و سپس “یک وسیله انفجاری را به داخل ورودی پرتاب کرد.”

اف‌بی‌آی گفت که چندین افسر از این انفجار آسیب دیده‌اند. یکی از آنها “اختلال شنوایی که ماه ها طول می کشد” را توصیف کرد. دیگری درد صدای زنگ گوشش را 10/10 در مقیاس درد توصیف کرد و گفت که به طور موقت شنوایی خود را از دست داده و شنوایی او حداقل به مدت دو روز تحت تأثیر قرار گرفته است. به گفته اف‌بی‌آی، افسر دیگری گزارش داد که برای نزدیک به سه ساعت در گوش زنگ می‌زند، در حالی که یکی دیگر می‌گوید این زنگ تا روز بعد ادامه داشت.

در یک سوگند نامه FBI آمده است: «برای بسیاری از افسران دیگر که مصاحبه شدند، این به یاد ماندنی ترین رویداد آن روز بود. برخی از افسران که در زمان انفجار از تونل دفاع می کردند، گزارش دادند که فشار انفجار را احساس کرده اند. برخی فکر می کردند که این یک نارنجک تکه تکه است و درد یا آسیب قابل توجهی را پیش بینی می کردند. بعضی ها فکر می کردند قرار است بمیرند. برخی از افسران در اثر انفجار دچار آسیب روحی شدند.»

یک بازرس مواد منفجره و وسایل خطرناک FBI در واحد مواد منفجره در آزمایشگاه FBI در هانتسویل، آلاباما، “نتوانست به طور قطعی ابعاد دقیق، اندازه شارژ، یا اینکه آیا وسیله انفجاری پرتاب شده دست ساز بوده یا تجاری ساخته شده است را شناسایی کند.” اف‌بی‌آی، اما به این نتیجه رسید که «می‌تواند به اموال اطراف آسیب برساند و همچنین به افراد در مجاورت انفجار ناشی از آن آسیب جدی وارد کند».

دانیل بال در 6 ژانویه 2021 به پلیس کنگره در واشنگتن دی سی اشاره می کند.
دنیل بال در 6 ژانویه 2021 به پلیس کنگره در واشنگتن دی سی اشاره می کند.دادگاه منطقه ای ایالات متحده واشنگتن

در سوگندنامه، FBI گفت که چند ماه پس از حمله به کنگره، بال در فلوریدا دستگیر شد و متهم به حمله علیه پنج غیرنظامی و دو افسر مجری قانون شد. اف‌بی‌آی گفت که او در ارتباط با این حادثه مجرم شناخته شده و به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

اف‌بی‌آی گفت که افسر آزمایشی بال هویت او را برای دستگیری روز سه‌شنبه تأیید کرد، که به نظر می‌رسد با کمک فناوری تشخیص چهره انجام شده است. به گفته اف‌بی‌آی، افسر آزمایشی پس از نمایش عکسی گفت: «این دنیل بال است». مقامات گفتند که افسر مشروط اضافه کرد که بال همچنان صاحب ژاکتی بود که در 6 ژانویه 2021 پوشیده بود.

وکیل بال بلافاصله به درخواست اظهار نظر سه شنبه شب پاسخ نداد.

استفاده از وسایل انفجاری توسط اوباش طرفدار ترامپ در 6 ژانویه بسیار نادر بود.

دیوید لی جاد چیزی را روشن کرد که به نظر می رسید یک ترقه باشد، اما منفجر نشد. او به دلیل نقشش در حمله به ساختمان کنگره به بیش از ۲ سال و نیم زندان فدرال محکوم شد.

FBI هنوز به دنبال فرد یا افرادی است که در 6 ژانویه بمب های لوله ای را در خارج از مقر کمیته ملی جمهوری خواه و دموکرات رها کرده اند. اندکی قبل از دومین سالگرد شورش، FBI پاداش را به 500,000 دلار برای اطلاعاتی که منجر به این شورش شود افزایش داد. دستگیری هر کسی که در کار گذاشتن بمب های لوله ای که منفجر نشدند.