مایکروسافت موتور جستجوی Bing، مرورگر Edge را با هوش مصنوعی در چالش بزرگی برای گوگل قرار می دهد


رِدموند، واشینگتن – شرکت مایکروسافت در روز سه‌شنبه اعلام کرد که موتور جستجوی Bing و مرورگر وب Edge خود را با هوش مصنوعی اصلاح می‌کند، که نشان‌دهنده جاه‌طلبی آن برای به دست گرفتن مجدد در بازارهای فناوری مصرف‌کننده است که در آن عقب‌مانده است.

سازنده سیستم عامل ویندوز آینده خود را بر روی هوش مصنوعی از طریق میلیاردها دلار سرمایه گذاری به خطر می اندازد، زیرا مستقیماً Google Alphabet Inc را به چالش می کشد، زیرا سال ها در فناوری جستجو و مرورگر از مایکروسافت پیشی گرفته است.

اکنون، مایکروسافت در حال راه اندازی یک ربات چت هوشمند برای زندگی در کنار نتایج جستجوی بینگ است و هوش مصنوعی را قرار می دهد که می تواند صفحات وب را خلاصه کند، منابع متفاوت را ترکیب کند، حتی ایمیل هایی بنویسد و آنها را به دست مشتریان بیشتری ترجمه کند. مایکروسافت انتظار دارد هر درصد سهمی که به دست می آورد، 2 میلیارد دلار دیگر از تبلیغات جستجو را به همراه خواهد داشت.

مایکروسافت با همکاری با استارتاپ OpenAI، قصد دارد از رقیب خود در دره سیلیکون جهش کند و به طور بالقوه از ابزارهایی که عموماً تولید محتوا را سرعت می‌بخشند، وظایف را خودکار می‌کنند، ادعا کند. این امر بر محصولات تجاری مانند محاسبات ابری و ابزارهای همکاری که مایکروسافت می‌فروشد و همچنین اینترنت مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد.

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت در یک نشست توجیهی در مقر این شرکت در ردموند، واشنگتن به خبرنگاران گفت: «این فناوری تقریباً هر دسته نرم‌افزاری را تغییر می‌دهد».

سهم این شرکت از جستجو تاکنون حدود یک دهم بازار تخمین زده شده است. با این حال، بسیاری از سرمایه گذاران فناوری جدید را به عنوان یک پیروزی برای همه بازیکنان می دانند. سهام مایکروسافت در روز سه شنبه با 4.2 درصد افزایش بسته شد، در حالی که آلفابت 4.6 درصد رشد کرد.

قدرت به‌اصطلاح هوش مصنوعی مولد که می‌تواند تقریباً هر متن یا تصویری را ایجاد کند، سال گذشته با انتشار ChatGPT، حس چت بات از OpenAI، در بین عموم ظاهر شد. پاسخ‌های انسان‌مانند آن به هر درخواستی، راه‌های جدیدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا در مورد امکانات بازاریابی، نوشتن مقالات دوره‌ای یا انتشار اخبار یا نحوه جستجوی اطلاعات آنلاین فکر کنند.

موتور جستجوی جدید بینگ مایکروسافت در پیش نمایش محدود روی رایانه های رومیزی فعال است و در هفته های آینده برای دستگاه های تلفن همراه در دسترس خواهد بود. این شرکت امیدوار است که بازخورد کاربران هوش مصنوعی آن را بهبود بخشد، که مقامات مایکروسافت گفتند ممکن است هنوز اطلاعات واقعی نادرست به نام توهم تولید کند. این در حالی است که کار خود را برای محافظت در برابر سوء استفاده از فناوری خود دنبال کرده است.

زیربنای بینگ جدید همان چیزی است که مایکروسافت آن را مدل Prometheus می‌نامد – قدرتمندترین فناوری OpenAI که در صورت نیاز توسط داده‌های وب بی‌درنگ از بینگ اطلاع‌رسانی می‌کند. این بدان معناست که چت بات بینگ می‌تواند مشتریان را در مورد رویدادهای جاری توضیح دهد، یک قدم فراتر از پاسخ‌های ChatGPT که در حال حاضر از سال 2021 به داده‌ها محدود شده‌اند.

جوردی ریباس، معاون جستجو و هوش مصنوعی مایکروسافت، به رویترز گفت که پیشرفت‌های فنی که تیمش تابستان گذشته شاهد آن بود، این شرکت را جرات داد تا با یک Bing مجهز به هوش مصنوعی پیش برود.

مدیر ارشد مالی مایکروسافت همچنین گفت که فناوری “نسل جدید و جدید” OpenAI به موتور جستجوی آن نیرو می دهد، اگرچه مقامات از مشخص کردن اینکه آیا این مستلزم ارتقاء مورد انتظار استارت آپ معروف به GPT-4 است، خودداری کردند.

مایکروسافت قصد دارد فناوری OpenAI از جمله ChatGPT را برای مشتریان ابری خود به بازار عرضه کند و همان قدرت را به کل مجموعه محصولات خود، نه فقط جستجو، اضافه کند.

در کوتاه مدت، تحلیلگر گارتنر، جیسون ونگ، گفت: “همکاری مایکروسافت با OpenAI برای مشتریان تجاری آن مرتبط تر است.” با این حال، به گفته او، می تواند “فرصت های مخرب” را در مشاغل مصرف کننده نیز ارائه دهد.

او افزود: مایکروسافت به جز بازی، در فناوری‌های کلیدی مصرف‌کننده مانند جستجو، موبایل و رسانه‌های اجتماعی پیشرو نبوده است.

با این وجود، گوگل به چالش مایکروسافت توجه کرده است. روز دوشنبه از یک ربات چت خود به نام Bard رونمایی کرد، در حالی که در حال برنامه ریزی برای انتشار هوش مصنوعی خود در جستجو است که می تواند در صورت عدم پاسخ ساده آنلاین، مطالب را ترکیب کند.

تصمیم مایکروسافت برای به روز رسانی مرورگر اج خود نیز رقابت با رقیب کروم گوگل را تشدید خواهد کرد. با این حال، این شرکت مستقر در ردموند انتظار دارد که Bing به روز شده را در نهایت برای مرورگرهای دیگر عرضه کند.

دنیل آیوز، تحلیلگر Wedbush Securities گفت: رقابت در جستجو اکنون یکی از بزرگترین رقابت های صنعت فناوری است، زیرا OpenAI مایکروسافت را راه اندازی می کند تا سهم 9 درصدی خود را با هزینه گوگل افزایش دهد.

برای سه ماهه منتهی به 31 دسامبر، آلفابت 42.6 میلیارد دلار در جستجوی گوگل و سایر درآمدها گزارش کرد، در حالی که مایکروسافت 3.2 میلیارد دلار از تبلیغات جستجو و اخبار منتشر کرد.

مدیران مایکروسافت گفتند که بینگ جدید نحوه یافتن اطلاعات افراد در اینترنت را تغییر خواهد داد.

برای مثال یک ربات چت می‌تواند به کاربران کمک کند تا پرسش‌ها را راحت‌تر اصلاح کنند و نتایج مرتبط‌تر و به‌روزتری ارائه دهند.

موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند پاسخ‌های واضحی را به زبان ساده ارائه دهد و آنچه را که بینگ در وب و در انبارهای داده‌های خودش پیدا کرده است، ترکیب کند، نه اینکه به سادگی پیوندهای وب‌سایت‌ها را باز کند. پرس و جو در مورد رویدادهای جاری بیشتر از داده های زنده در اینترنت استخراج می شود.

در نشست خبری با خبرنگاران، یوسف مهدی، مدیر ارشد بازاریابی مصرف کننده مایکروسافت نشان داد که چگونه موتور جستجوی تقویت شده با هوش مصنوعی می تواند خرید را آسان تر کند. او نشان داد که بینگ چگونه می‌تواند تخمین بزند، برای مثال، آیا نوع خاصی از صندلی می‌تواند در پشت خودرو جا شود یا خیر.

مایکروسافت گفت که در مرورگر اج، هوش مصنوعی بینگ می‌تواند نتایج مالی یا سایر صفحات وب را نیز ارائه دهد، تا خوانندگان را از درک یک سند طولانی یا پیچیده نجات دهد. همچنین می تواند کد کامپیوتری را پیشنهاد دهد.

پشت این تلاش‌ها، برنامه مایکروسافت برای سرمایه‌گذاری در توسعه ابررایانه و پشتیبانی ابری قرار دارد تا OpenAI بتواند فناوری‌های پیچیده‌تری را منتشر کند و سطح هوش ماشینی را که در داستان‌های علمی تخیلی تصور می‌شود، هدف قرار دهد.

در حال حاضر، نتایج این همکاری فراتر از جستجو آشکار شده است. هفته گذشته مایکروسافت اعلام کرد که هوش مصنوعی استارت‌آپ یادداشت‌های جلسه را در Teams، نرم‌افزار همکاری خود ایجاد می‌کند و همچنین با استفاده از اشتراک Viva Sales، پاسخ‌های ایمیلی را به فروشندگان پیشنهاد می‌کند.