زنی اولین فردی در پرو است که پس از سال ها درگیری در دادگاه بر اثر اتانازی جان خود را از دست می دهد



لیما، پرو – یک روانشناس پرویی که از یک بیماری صعب العلاج رنج می برد که ماهیچه هایش را ضعیف کرده و چندین سال در تخت خود حبس کرده بود، با اتانازی درگذشت و اولین فردی در کشور شد که حق مرگ با کمک پزشکی را به دست آورد. دوشنبه گفت.

آنا استرادا سال‌ها در دادگاه‌های پرو برای حق مرگ با عزت مبارزه کرد و در کشور محافظه‌کاری که در آن اتانازی و کمک به خودکشی غیرقانونی است، به یک شهرت تبدیل شد.

در سال 2022، دادگاه عالی کشور به استرادا استثنایی اعطا کرد، که حکم دادگاه پایین‌تری را تایید کرد که به استرادا این حق را می‌داد که چه زمانی به زندگی خود پایان دهد و گفت کسانی که به او کمک کردند مجازات نخواهند شد. استرادا اولین کسی بود که حق مرگ با کمک پزشکی را در پرو به دست آورد.

وکیل او، جوزفینا میرو کوسادا، در بیانیه ای گفت: «مبارزه آنا برای حق خود برای مرگ با عزت به آموزش هزاران پرویی در مورد این حق و اهمیت دفاع از آن کمک کرده است. “مبارزه او از مرزهای کشور ما فراتر رفت.”

استرادا 47 ساله از پلی میوزیت رنج می برد، بیماری که ماهیچه ها را از بین می برد و درمانی ندارد.

او اولین علائم را در نوجوانی نشان داد و در 20 سالگی شروع به استفاده از ویلچر کرد زیرا قدرت راه رفتن را از دست داده بود.

با وجود این موانع، استرادا مدرک روانشناسی گرفت و درمانگر شد. او پول کافی برای خرید آپارتمان خود به دست آورد و از والدینش مستقل شد.

با این حال، در سال 2017، وضعیت استرادا بدتر شد و او دیگر نمی توانست از تخت خود بلند شود.

او در تنفس مشکل داشت و از ذات الریه جان سالم به در برد. و حتی با وجود اینکه نمی‌توانست تایپ کند، استرادا از نرم‌افزار رونویسی برای تولید وبلاگی به نام «آنا برای یک مرگ با وقار» استفاده کرد، جایی که در مورد مبارزات خود و تصمیم خود برای اتانازی صحبت کرد.

او در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس در سال 2018 گفت: “من دیگر آزاد نیستم. من همان آدم قبلی نیستم.”

با کمک بازپرس حقوق بشر پرو، استرادا برنده دعوی شد که به او حق مرگ با اتانازی داده شد. او از روی تختش از طریق ویدئو کنفرانس در جلسات دادگاه شرکت می کرد.

استرادا در سال 2022 به قضات گفت که برای زندگی ارزش قائل است و نمی‌خواهد فورا بمیرد، اما می‌خواهد این آزادی را داشته باشد که چه زمانی به زندگی خود پایان دهد.

او گفت: «من می‌خواهم زمانی که دیگر نتوانم رنج زندگی را تحمل کنم، به اتانازی بپیوندم. و وقتی تصمیم گرفتم در صلح و آرامش با عزیزانم خداحافظی کنم.

تنها تعداد انگشت شماری از کشورها، از جمله کانادا، بلژیک و اسپانیا، اتانازی را قانونی کرده اند. برخی از ایالت‌های ایالات متحده از جمله مین و اورگان، خودکشی با کمک پزشک را مجاز می‌دانند، جایی که پزشک ابزاری برای پایان دادن به زندگی در اختیار بیمار بیمار لاعلاج قرار می‌دهد.

اتانازی در اکثر کشورهای آمریکای لاتین غیرقانونی است به جز کلمبیا که در سال 2015 آن را قانونی کرد و اکوادور که در فوریه این عمل را غیرقانونی کرد.