زمین لرزه در اکوادور حداقل 12 کشته برجای گذاشت و خسارات زیادی به بار آورد


زمین لرزه شدید روز شنبه منطقه اطراف دومین شهر بزرگ اکوادور را لرزاند که منجر به کشته شدن حداقل 12 نفر، آسیب رساندن به خانه ها و ساختمان ها و روانه شدن ساکنان وحشت زده به خیابان ها شد.

سازمان زمین شناسی آمریکا از وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 6.7 ریشتر در منطقه ساحلی گوایاس این کشور خبر داد. مرکز آن در حدود 50 مایلی جنوب گوایاکیل بود که منطقه مترویی با بیش از 3 میلیون نفر را در خود جای داده است.

گیلرمو لاسو، رئیس‌جمهور اکوادور در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت که این زلزله ۱۲ کشته برجای گذاشته است.

سولانژ کویاگو در آپارتمانی در کوئنکا بود و می‌خواست برای ناهار برود که پنجره‌ها شروع به لرزیدن کردند و چراغ‌ها خیلی سریع شروع به حرکت کردند.

او به “NBC Nightly News” گفت: “من واقعاً ترسیده بودم.” «همه بیرون در خیابان بودند… [it] واقعا لحظه سختی بود.»

پس از توقف زلزله، کویاگو که برای تعطیلات به شهر سفر کرده بود، گفت که دچار حمله پانیک شده است.

“همه چیز در ذهن من کور بود. شروع به لرزیدن کردم.» او گفت.

نیروهای امدادی در کنار خودرویی ایستاده اند که پس از زلزله در اثر آوار له شده است
نیروهای امدادی در کنار خودرویی ایستاده‌اند که پس از زلزله روز شنبه در کوئنکا، اکوادور توسط آوار له شده است.خاویر کایویناگوا / AP

آژانس واکنش اضطراری این کشور آمریکای جنوبی، دبیرخانه مدیریت ریسک، گزارش داد که یک نفر در جامعه آند کوئنکا جان خود را از دست داده است. مقتول سرنشین یک وسیله نقلیه بود که زیر آوار یک خانه گیر کرده بود. این آژانس گزارش داد که سه نفر دیگر در ایالت ساحلی ال اورو جان باختند.

در گوایاکیل، حدود 170 مایلی جنوب غربی پایتخت، کیتو، مقامات گزارش دادند که در ساختمان‌ها و خانه‌ها شکاف ایجاد شده و همچنین برخی دیوارها فرو ریخته است. مقامات دستور بستن سه تونل خودرو را صادر کردند.

ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که مردم در خیابان های گوایاکیل و جوامع اطراف جمع شده اند. مردم از افتادن اشیا در داخل خانه هایشان خبر دادند.

کویاگو گفت که آپارتمان او آسیب زیادی ندیده است، اما برخی از ساختمان های مجاور تا حدی فرو ریخته اند.

او گفت: «افسران پلیس می‌گویند لطفاً اینجا راه نروید، زیرا هر لحظه این موضوع پایین می‌آید. “در حال حاضر، برخی از آنها خیابان ها بسته هستند.”

یکی از ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی سه مجری یک نمایش را نشان می دهد از روی میز استودیوی خود پرتاب می کنند همانطور که مجموعه تکان می خورد. آنها ابتدا سعی کردند آن را به عنوان یک زلزله جزئی از بین ببرند اما به زودی از دوربین فرار کردند. یکی از مجریان نشان داد که این برنامه در یک بازی تبلیغاتی پخش خواهد شد، در حالی که یکی دیگر تکرار کرد: “خدای من، خدای من.”

یک اسکله در شهرستان ماچاله غرق شد. این زمین لرزه در شمال پرو نیز احساس شد.

آسوشیتدپرس کمک کرد.