دیوان عالی طرح کاهش بدهی های دانشجویی بایدن را لغو کرد



واشنگتن – دادگاه عالی روز جمعه طرح کاهش بدهی های دانشجویی جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن را باطل کرد، به این معنی که پیشنهادی که مدت ها به تعویق افتاده بود برای اجرای وعده تبلیغات انتخاباتی اجرا نمی شود.

قضات، که بر اساس خطوط ایدئولوژیک 6-3 تقسیم شدند، در یکی از دو مورد حکم دادند که این برنامه اعمال قدرت ریاست جمهوری غیرقانونی است زیرا به صراحت توسط کنگره تایید نشده بود.

دادگاه استدلال های دولت بایدن مبنی بر قانونی بودن این طرح بر اساس قانونی در سال 2003 به نام قانون فرصت های امدادی آموزش عالی برای دانشجویان یا قانون قهرمانان را رد کرد. این قانون می‌گوید که دولت می‌تواند برای دریافت‌کنندگان وام‌های دانشجویی در مواقعی که «وضعیت اضطراری ملی» وجود دارد، تسهیلاتی فراهم کند و به آن اجازه می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که مردم در نتیجه شرایط اضطراری در «وضعیت مالی بدتری» قرار نخواهند داشت.

جان رابرتز، رئیس قاضی گفت که زبان قانون قهرمانان به اندازه کافی مشخص نیست، و نوشت که پیشینه دادگاه “نیاز می کند که کنگره به وضوح صحبت کند قبل از اینکه یک وزیر بتواند به طور یکجانبه بخش های بزرگی از اقتصاد آمریکا را تغییر دهد.”

این طرح، که به وام گیرندگان واجد شرایط اجازه می داد تا 20000 دلار بدهی خود را لغو کنند و بیش از 400 میلیارد دلار هزینه داشت، از زمانی که دادگاه تجدیدنظر ناحیه هشتم ایالات متحده در ماه اکتبر توقف موقت صادر کرد، مسدود شده است.

حدود 43 میلیون آمریکایی واجد شرایط شرکت خواهند بود.

پیشنهاد وام دانشجویی از نظر سیاسی برای بایدن مهم است، زیرا مقابله با بدهی وام های دانشجویی یک وعده کلیدی بود که او در مسیر مبارزات انتخاباتی سال 2020 برای انرژی دادن به رای دهندگان جوان تر داد.

این حکم بلافاصله دولت بایدن را تحت فشار قرار خواهد داد تا راهی جایگزین برای بخشودگی بدهی های دانشجویی پیدا کند که به طور بالقوه می تواند در برابر چالش های قانونی مقاومت کند.

مدافعان، و همچنین برخی از دموکرات‌های کنگره، می‌گویند که وزارت آموزش قدرت گسترده‌ای برای بخشودگی بدهی‌های وام دانشجویی بر اساس قانون آموزش عالی 1965 دارد، قانونی متفاوت از آنچه در پرونده‌های دیوان عالی مطرح است.

به طور جداگانه، روند بازپرداخت وام دانشجویی قرار است پس از توقف در طول همه‌گیری کووید-19 در پایان ماه اوت دوباره آغاز شود، اگرچه اولین پرداخت‌ها تا اکتبر انجام نمی‌شود.

دادگاه در نظر گرفت دو مورد: یکی توسط شش ایالت، از جمله میسوری، و دیگری توسط دو نفر که دارای بدهی وام دانشجویی هستند، میرا براون و الکساندر تیلور آورده شده است. دادگاه حکم داد که این برنامه در پرونده ای که ایالت ها مطرح کرده اند غیرقانونی است، اما در مورد دوم متوجه شد که رقیب ها وجهه قانونی ندارند.

سه قاضی لیبرال در صلاحیت اکثریت محافظه کار مخالفت کردند و قاضی النا کاگان گفت که با صدور حکمی علیه این طرح، دادگاه “از نقش محدود مناسب خود در اداره کشور ما تجاوز کرده است.”

او گفت که ایالت‌هایی که این چالش را مطرح می‌کنند، دارای جایگاه قانونی برای طرح این پرونده نیستند، و در تحلیل قانون HEROES، قضات محافظه‌کار زبان صریح قانون را نادیده گرفتند.

کاگان نوشت: «نتیجه در اینجا این است که دادگاه در اتخاذ سیاست ملی در مورد بخشودگی وام دانشجویی خود را جایگزین کنگره و قوه مجریه می‌کند».

دادگاه این پرونده را تا حدی بر اساس استدلال قانونی مطرح شده توسط رقبا که اکثریت محافظه کار اخیراً آن را “دکترین سوالات اصلی” پذیرفته اند، تصمیم گرفت.

بر اساس این تئوری، آژانس‌های فدرال نمی‌توانند بدون داشتن مجوز صریح از کنگره، سیاست‌های جدید گسترده‌ای را که اثرات اقتصادی قابل توجهی دارند، آغاز کنند.

اکثریت محافظه‌کار در سال گذشته به دکترین سؤالات اصلی در مسدود کردن الزامات واکسیناسیون یا آزمایش کووید بایدن برای مشاغل بزرگتر و محدود کردن اختیارات آژانس حفاظت از محیط زیست برای محدود کردن انتشار کربن از نیروگاه‌ها اشاره کردند.

مخالفان استدلال کردند که پیشنهاد دولت – که توسط بایدن در ماه اوت اعلام شد و در ابتدا قرار بود پاییز گذشته اجرایی شود – قانون اساسی و قوانین فدرال را نقض می‌کند، تا حدی به این دلیل که کنگره را دور زده است، که به گفته آنها تنها قدرت ایجاد قوانین مربوط به بخشش وام دانشجویی را دارد. .

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2020 لغو بدهی وام دانشجویی را پیشنهاد کرده بود.

دولت در نهایت پیشنهاد داد تا 10000 دلار بدهی را برای وام گیرندگانی که کمتر از 125000 دلار در سال درآمد دارند (یا زوج هایی که به طور مشترک مالیات ثبت می کنند و کمتر از 250000 دلار در سال درآمد دارند) بخشوده شود. دریافت کنندگان گرنت پل، که اکثریت وام گیرندگان هستند، واجد شرایط دریافت 10000 دلار بیشتر برای کاهش بدهی خواهند بود.

پس از مسدود شدن طرح، دولت روند درخواست را بست. دارندگان بدهی وام دانشجویی در حال حاضر مجبور به پرداخت به عنوان بخشی از اقدامات کمکی برای کووید نیستند که تا پس از صدور حکم دیوان عالی به قوت خود باقی خواهد ماند.

دفتر بودجه کنگره غیرحزبی در سپتامبر برآورد کرد که طرح بایدن 400 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.