دولت بایدن به سمت تامین موشک های دوربرد اوکراین تمایل دارد


مونیخ – به گفته دو مقام آمریکایی، پس از ماه‌ها درخواست مقامات اوکراینی، دولت بایدن در حال تلاش برای ارائه موشک‌های بالستیک جدید دوربرد جدید به اوکراین است.

اواخر سال گذشته، ایالات متحده شروع به تأمین سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش به اوکراین کرد، که به نام ATACMS شناخته می‌شود، اما تاکنون تنها ATACMS‌های قدیمی‌تر میان برد را ارائه کرده است. به گفته مقامات، اکنون ایالات متحده به سمت ارسال نسخه دوربردتر موشک متمایل شده است که به اوکراین اجازه می دهد تا به داخل شبه جزیره کریمه تحت کنترل روسیه حمله کند.

اما بودجه ایالات متحده برای ارسال تسلیحات به اوکراین به دلیل مخالفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و متحدان جمهوریخواهش در کنگره، نامشخص است. هفته گذشته سنا بسته کمک خارجی 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد. اما مشخص نیست که آیا مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان در چه زمانی به این اقدام رای می‌دهد یا از این رای‌گیری جان سالم به در خواهد برد.

برای ماه‌ها، جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ گفته‌اند که تنها در صورت موافقت دولت بایدن با بسته‌ای از اقدامات امنیتی مرزی و مهاجرت جمهوری‌خواهان، کمک نظامی آمریکا به اوکراین را تایید خواهند کرد. ترامپ و متحدانش در مجلس و سنا در این ماه توافق دو حزبی امنیت مرزی و مهاجرت را که توسط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سنا مذاکره شده بود، رد کردند.

مقامات دفاعی به ان بی سی نیوز گفتند که ایالات متحده موجودی محدودی از ATACMS دارد و به احتمال زیاد آنها را بدون پول برای تکمیل ذخایر ایالات متحده به اوکراین ارسال نمی کند.

به گفته این دو مقام آمریکایی، اگر کنگره بودجه بیشتری برای اوکراین تصویب کند، ایالات متحده می تواند ATACMS دوربرد را در یکی از اولین بسته های کمک های نظامی که با این پول پرداخت می شود، قرار دهد. مقامات افزودند که ایالات متحده همچنین مهمات و توپخانه آماده ارسال فوری به اوکراین در صورت تایید بودجه دارد.

سرباز خط مقدم اوکراین
یک سرباز اوکراینی برای نبرد در نزدیکی آودیوکا در منطقه دونتسک در 11 فوریه آماده می شود.Genya Savilov / خبرگزاری فرانسه – گتی ایماژ

این مقامات بعید به نظر نمی‌رسند که از متحدان بخواهند موشک‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهند و ذخایر ATACM خود را دوباره پر کنند.

کاخ سفید بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

سخنگوی وزارت دفاع در بیانیه ای گفت: «بدون مکمل [funding bill]، ما در حال حاضر بسته کمک امنیتی برای ارائه به اوکراین نداریم. در عین حال، در صورت تصویب یک بسته الحاقی، در مورد محتویات بسته های آینده گمانه زنی نمی کنم. اگر این تغییر کند و بسته جدیدی برای اعلام داریم به شما اطلاع خواهیم داد.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که او بیشتر ملاقات خود را با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در مونیخ در مورد نیاز اوکراین به تسلیحات دوربرد گذرانده است.

کولبا روز شنبه به گروه کوچکی از خبرنگاران در مونیخ گفت: «من به تازگی از دیدار با وزیر بلینکن به اینجا آمدم. او گفت: «من بخش زیادی از زمان را صرف بحث به نفع ATACMS کردم.

تنها یک راه برای از بین بردن توانایی های روسیه در اوکراین وجود دارد. او با اشاره به ATACMS دوربرد گفت: این حمله به اعماق سرزمین‌های اشغالی، دور زدن جنگ الکترونیک رادیویی و رهگیرهای روسیه است.

کوله‌با این سیستم‌ها را «نماد مهم» برای اوکراینی‌ها خواند. او گفت: “اگر می خواهید پشت خطوط را بزنید، تدارکات و تدارکات آنها را مختل کنید، انبارهای مهمات آنها را نابود کنید، فقط با موشک های دوربرد می توانید این کار را انجام دهید.”

دولت بایدن در دو سال گذشته در برابر ارسال موشک های دوربرد مقاومت کرده است، زیرا مقامات نگران بودند که اوکراین از آنها برای حمله به داخل کریمه یا روسیه استفاده کند و باعث تشدید درگیری ها ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شود. مقامات کاخ سفید و پنتاگون نگرانی های مشابهی را در مورد سایر سیستم های تسلیحاتی ابراز کرده اند اما اکنون تصمیم گرفته اند آنها را در اختیار اوکراین قرار دهند.

روز شنبه، کوله‌با همچنین نیاز فوری به سلاح‌ها و کمک‌های بیشتر اروپایی برای اوکراین را تشریح کرد و گفت که بسیاری از مردم اروپا «هنوز تمایلی به درک تهدید ندارند».

کوله با گفت: «وقتی یک شهروند اروپایی در اخبار می‌خواند که اوکراین از آودیوکا عقب‌نشینی کرده است، باید یک واقعیت ساده را درک کند: روسیه چند کیلومتر به خانه‌اش نزدیک‌تر شده است». هر پیشرفتی که روسیه در اوکراین انجام می دهد، تسلیحات روسی را به خانه یک اروپایی طبقه متوسط ​​نزدیک می کند.»

کوله با حمایت متحدان اروپایی را ستود اما گفت که آنها باید تولید سلاح و مهمات برای اوکراین را تسریع کنند.

او گفت: «اروپایی ها زمان زیادی را صرف کردند تا صنایع دفاعی خود را افزایش دهند یا بیدار کنند یا گرد و غبار کنند. ما در طول سال 2024 با جان خود هزینه خواهیم کرد تا به صنایع دفاعی شما زمان بدهیم تا تولید یا خطوط جدید را افزایش دهند.