بایدن نزدیک به یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین از اوکراین بازدید کرد


آمستردام – رئیس جمهور جو بایدن روز دوشنبه یک سفر غیرمنتظره و تاریخی به اوکراین جنگ زده انجام داد که نشان دهنده حمایت و همبستگی با کشوری دموکراتیک است که پس از حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تقریبا یک سال پیش برای بقای خود می جنگد..

این دیدار، از جمله دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تا زمان ورود بایدن کاملاً محرمانه بود.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: امروز در کیف هستم تا با رئیس‌جمهور زلنسکی دیدار کنم و بر تعهد تزلزل ناپذیر و بی‌رقیب خود به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کنم. زمانی که پوتین نزدیک به یک سال پیش حمله خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد که اوکراین ضعیف است و غرب تجزیه شده است. او فکر می‌کرد که می‌تواند از ما پیشی بگیرد.

ماهیت مخفیانه این سفر به خطرات سفر فرمانده کل آمریکا به اوکراین در بحبوحه بمباران ادامه می دهد و روسیه موشک هایی را به سمت کشور شلیک می کند که امیدوار است با ورود جنگ به دومین سال خود، از بن بست خارج شود. در حالی که بایدن روی زمین بود، آژیر حمله هوایی به صدا درآمد.

این اولین بار در تاریخ معاصر است که رئیس جمهور آمریکا وارد منطقه جنگی می شود که در آن حضور نظامی فعال آمریکایی وجود ندارد.

حضور بایدن در اوکراین بیانیه ای قوی است مبنی بر اینکه ایالات متحده با وجود فشار فزاینده در داخل برای کاهش کمک های آمریکا در کنار زلنسکی می ایستد.

جوزف بایدن، به کیف خوش آمدید! زلنسکی به همراه تصویری از دو رهبر در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر کرد. دیدار شما نشانه بسیار مهمی از حمایت از همه اوکراینی‌ها است.»

با این حال خطرات بسیار زیاد است. رؤسای جمهور دیگر از مناطق جنگی بازدید کرده اند. باراک اوباما در سال 2014 به افغانستان سفر کرد و جورج دبلیو بوش در سال 2003 از سربازان آمریکایی در عراق بازدید کرد. همانطور که در مورد بایدن نیز چنین بود، هر دو تحت محرمانه بودن کامل سفر کردند.

مقامات کاخ سفید قاطعانه گفته بودند که ورشو، لهستان، تنها ایستگاه بایدن باشد. روز جمعه، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا بایدن قصد عبور از مرز به کشور همسایه اوکراین را دارد، تنها یک کلمه پاسخ داد: «نه».

اکنون، دشمن روسیه است. اگر ارتش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عمداً بایدن را هدف قرار دهد، یا حتی سهواً از طریق یک موشک اشتباه به رئیس جمهور آسیب برساند، ایالات متحده موظف به تلافی خواهد بود. این به طور بالقوه می تواند یک جنگ منطقه ای را به یک درگیری مستقیم بین دو کشور مجهز به سلاح هسته ای تبدیل کند.

با این حال، پیش از این سفر، برخی از تحلیلگران امیدوار بودند که لهستان تنها ایستگاه بایدن نباشد. الکساندر ویندمن، مدیر سابق امور اروپا در امنیت ملی کاخ سفید دونالد ترامپ، گفت: سفر به اوکراین “نمایش قدرتمندی از حمایت خواهد بود و نشان دهنده یک تغییر قوی در سیاست است – رویکردی پیشروتر و جامع تر برای حمایت اوکراین”. شورا.

بایدن سرمایه سیاسی، نظامی و مالی قابل توجهی را در جنگ سرمایه گذاری کرده است و اوکراین را در برابر نیروهای بزرگتر روسیه قابل دوام نگه داشته است. او علاوه بر کمک های آمریکا، سایر اعضای ناتو را نیز برای حمایت از اوکراین تحت فشار قرار داده است و استدلال می کند که مقابله با تجاوز روسیه به دو دلیل برای جهان دموکراتیک ضروری است. یکی این است که پوتین را از گسترش جنگ در کشورهای ناتو بازدارد. دیگری برای منصرف کردن دولت اقتدارگرای چین از حملات خود به کشورهای کوچکتر مانند تایوان.

پرزیدنت بایدن در 20 فوریه 2023 در کیف با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد.
پرزیدنت بایدن در 20 فوریه 2023 در کیف با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. استخر

ایالات متحده همچنین هشدارهایی را مبنی بر ارائه کمک نظامی چینی به تلاش روسیه آغاز کرده است و به این کشور نسبت به ارائه کمک های مرگبار هشدار داده است.

چین کمک های گسترده تری به روسیه ارائه کرده است، از جمله طوطی نویسی اطلاعات نادرست روسیه و ترویج بهانه های دروغ روسیه برای جنگ. اما مقامات آمریکایی می گویند که چینی ها اکنون کمک ملموس تری به سربازان روسیه در اوکراین ارائه می کنند. چینی ها در گذشته ارائه کمک نظامی را رد کرده اند.

بایدن و زلنسکی در ماه دسامبر در واشنگتن دی سی دیدار کردند، زمانی که رئیس جمهور اوکراین به پایتخت آمریکا سفر کرد و در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کرد. زلنسکی پس از تهاجم، کشور خود را به مقدار کم ترک کرده است.

با شروع جنگ، زلنسکی واشنگتن را برای جت های جنگنده پیشرفته تر تحت فشار قرار داده است. تاکنون، بایدن به دلیل نگرانی از تشدید درگیری توسط هواپیماهای F-16 خودداری کرده است.

در ماه ژانویه، بایدن اعلام کرد که ایالات متحده 31 تانک آبرامز را ارسال خواهد کرد که در ابتدا تمایلی به انجام آن نداشت. ایالات متحده همچنین برای تانک ها آموزش خواهد داد.

بایدن همچنین با فشارهای متقابل جمهوری خواهان محافظه کار مواجه است که معتقدند ایالات متحده قبلاً پول و تسلیحات کافی به اوکراین داده است و اکنون باید برای یک توافق صلح فشار بیاورد.

میزان کمک نظامی آمریکا به اوکراین نزدیک به 30 میلیارد دلار است. نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت آمریکا از اوکراین همچنان قوی است، هرچند با گذشت زمان کمتر حمایت می کند. در ماه مه 2022 – سه ماه پس از جنگ – 60 درصد از آمریکایی ها طرفدار تامین سلاح به اوکراین بودند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی Associated Press-NORC که هفته گذشته منتشر شد، این رقم تا ژانویه به 48٪ کاهش یافته است. درصد بزرگسالانی که طرفدار ارسال مستقیم پول مالیات دهندگان به اوکراین بودند در آن بازه زمانی هفت درصد کاهش یافت – از 44٪ به 37٪.

جنگ بیش از آنچه در غرب انتظار می‌رفت طولانی‌تر شده است، با برآوردهای اولیه مبنی بر اینکه اوکراین تنها چند هفته قبل از اینکه روس‌ها کیف را تصرف کنند، زلنسکی را برکنار کنند و کشور را در مدار خود جذب کنند، می‌تواند ادامه یابد. در عوض، اوکراین نشان داد که حریف انعطاف‌پذیرتر از حد انتظار است.

جنگی که انتظار می رفت با تسلیم اوکراین و تبعید زلنسکی به سرعت پایان یابد، روز جمعه به سالگرد یک سالگی خود می رسد.

پیتر نیکلاس از آمستردام و کت کوریگان و سوزان کرول از کیف گزارش دادند.