کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با حمله به رفح از بایدن سرپیچی کند، چگونه پاسخ دهد


کاخ سفید عملاً سخنان چاک شومر، رهبر اکثریت سنا را در روز پنجشنبه پذیرفت که خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل برای جایگزینی نتانیاهو شده بود، که توسط دموکرات نیویورک به عنوان “مانع اصلی صلح” توصیف شد.

بایدن روز جمعه گفت که شومر “نطق خوبی” داشته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در پاسخ به سوالی درباره تمجید رئیس جمهور، گفت که بایدن «می داند که احساساتی که رهبر شومر در آن سخنرانی بسیار پرشور دیروز بیان کرد، با بسیاری از آمریکایی ها مشترک است.»

به طور خصوصی، مقامات کاخ سفید نیز احساسات مشابهی را ابراز کردند. ما روی آن ورزش نمی کنیم. یکی از مقامات کاخ سفید درباره این سخنرانی گفت: هیچ دست خطی وجود ندارد.

اظهارات شومر در مجلس سنا، اختلافات درون حزب دموکرات را برجسته کرد که برای رئیس جمهور در حالی که برای دور دوم کارزار انتخاباتی می کند، راهیابی به آن دشوار خواهد بود. موضع او احتمالاً ترقی‌خواهانی را که می‌خواهند با تغییر معنی‌دار سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل، به‌ویژه استفاده از اهرم فشار برای جلوگیری از کمک‌ها و انتقال تسلیحات، حمایت شود، مگر اینکه دولت نتانیاهو مسیر خود را تغییر دهد، جسور می‌کند.

سناتور برنی سندرز از سخنرانی شومر تمجید کرد اما گفت این کافی نیست.

“من فکر می کنم این گامی در مسیر درست است. و مردم اسرائیل باید درک کنند که به طور فزاینده ای از بقیه جهان منزوی شده اند. سندرز به ان‌بی‌سی نیوز گفت: خشم جهانی از دولت افراطی دست راستی نتانیاهو وجود دارد که به معنای واقعی کلمه باعث گرسنگی صدها هزار کودک در غزه شده است. ما نمی توانیم به تامین مالی ماشین جنگی نتانیاهو ادامه دهیم.

اما سایر دموکرات ها، از جمله سناتور جان فترمن، دی-پا، و سناتور جکی روزن، سناتور دی-نیو، با درخواست های شومر برای جایگزینی نتانیاهو مخالفت کردند.

روزن که در پاییز امسال با یک رقابت رقابتی برای انتخاب مجدد روبرو است، گفت: «اسرائیل نزدیکترین متحد ما در خاورمیانه است و به عنوان یک دموکراسی، این به مردم اسرائیل بستگی دارد که آینده سیاسی خود را تعیین کنند.

این پویایی می‌تواند مسیر تصویب بسته‌ای را که ترکیبی از کمک‌ها به اوکراین و اسرائیل است، پیچیده‌تر کند، زیرا مترقیانی مانند نماینده پرامیلا جایپال، نماینده واشنگتن، مخالف تلاش برای تأمین بودجه برای دو متحد آمریکا، مگر اینکه شرایطی برای اسرائیل باشد.

بایدن بلافاصله پس از 7 اکتبر از رویکرد نزاع در قبال اسرائیل استقبال کرد، زیرا معتقد بود که این روش موثرترین راه برای نفوذ بر اسرائیل در حالی است که حمله نظامی خود به حماس را انجام می داد. اما این استراتژی به سرعت شروع به آشکار شدن کاستی‌های خود کرد و اسرائیل درخواست‌های بایدن را برای انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی و افزایش مقدار کمک‌های بشردوستانه به غزه نادیده گرفت.

اکنون بایدن و نتانیاهو یک ماه است که با هم صحبت نکرده اند. به گفته کاخ سفید، آخرین تماس آنها در 15 فوریه بود و عمدتاً بر روی رفح متمرکز بود.

مقامات کاخ سفید گفتند قبل از سخنرانی شومر به بایدن گفته شده بود اما هیچ کس در دولت با سناتور در مورد آنها هماهنگی نکرد. با این حال، اظهارات خود بایدن در آخر هفته گذشته ممکن است زمینه را برای بیانیه عمومی شومر فراهم کند.

وقتی بایدن گفت نتانیاهو “بیشتر به اسرائیل آسیب می زند تا به اسرائیل کمک کند”، این نشان دهنده یک گسست قابل توجه در روابط است. رئیس جمهور گفت نتانیاهو به اندازه کافی “به جان بی گناهان از دست رفته در نتیجه اقدامات انجام شده توجه نمی کند.”

بایدن هفته گذشته به جاناتان کیپهارت از ام اس ان بی سی گفت: «این برخلاف آن چیزی است که اسرائیل از آن دفاع می کند. “و من فکر می کنم این یک اشتباه بزرگ است.”