بایدن با هدف حفاظت از اطلاعات حساس آمریکایی ها از چین و دیگر کشورهای متخاصم دستور اجرایی صادر می کند.



رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه فرمان اجرایی صادر خواهد کرد که هدف آن حفاظت از اطلاعات شخصی شهروندان آمریکایی از کشورهای متخاصم است.

این فرمان اجرایی بر تجارت فروش اطلاعات شخصی افراد متمرکز است که در آن شرکت ها و به اصطلاح کارگزاران داده ها را جمع آوری و معامله می کنند. دولت بایدن نگران است که کارگزاران داده و سایر نهادهای تجاری این اطلاعات را به “کشورهای نگران کننده که سابقه جمع آوری و سوء استفاده از داده های آمریکایی ها را دارند” بفروشند.

قانون‌گذاران و آژانس‌های اطلاعاتی قبلاً ابراز نگرانی کرده‌اند که حزب کمونیست چین در حال جمع‌آوری انبوهی از داده‌های ایالات متحده است که باعث نگرانی‌های امنیت ملی می‌شود.

این سفارش بر روی اطلاعات خاص و حساس مانند داده‌های ژنومی، داده‌های بیومتریک، داده‌های سلامت شخصی، داده‌های موقعیت جغرافیایی، داده‌های مالی و سایر انواع اطلاعات شخصی قابل شناسایی تمرکز دارد.

بر اساس برگه اطلاعاتی کاخ سفید، کشورهای متخاصم می‌توانند از این داده‌ها برای ردیابی آمریکایی‌ها (از جمله اعضای خدمات نظامی)، کنجکاوی در زندگی شخصی آنها و انتقال آن داده‌ها به سایر کارگزاران داده و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی استفاده کنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره EO جدید گفت: «فروش داده‌های آمریکایی‌ها خطرات حریم خصوصی، ضد جاسوسی، باج‌گیری و سایر خطرات امنیت ملی را به‌ویژه برای کسانی که در ارتش یا جامعه امنیت ملی هستند افزایش می‌دهد».

کشورهای مورد نگرانی همچنین می‌توانند به اطلاعات شخصی حساس آمریکایی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالان، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، مخالفان، شخصیت‌های سیاسی و اعضای سازمان‌های غیردولتی و جوامع به حاشیه رانده شده دسترسی پیدا کنند تا مخالفان کشورهای مورد نگرانی، مهار مخالفان و محدود کردن آن‌ها را محدود کنند. کاخ سفید گفت: آزادی بیان آمریکایی ها و سایر آزادی های مدنی.

این فرمان اجرایی به وزارت دادگستری دستور می دهد تا مقررات متعددی را برای محافظت از داده های حساس صادر کند. همچنین به وزارت امنیت داخلی و وزارت دادگستری دستور می‌دهد تا «استانداردهای امنیتی بالایی را برای جلوگیری از دسترسی کشورهای مورد نگرانی به داده‌های آمریکایی‌ها از طریق دیگر ابزارهای تجاری، مانند داده‌های موجود از طریق سرمایه‌گذاری، فروشنده، و روابط استخدامی تعیین کنند».

علاوه بر این، این دستور به ارزیابی مشارکت خارجی در بخش خدمات مخابراتی ایالات متحده دستور می‌دهد تا «تهدیدات اطلاعات شخصی حساس آمریکایی‌ها را در هنگام بررسی مجوزهای کابل زیردریایی در نظر بگیرد».

این اقدامات نه تنها با حمایت دیرینه ایالات متحده از جریان آزاد قابل اعتماد داده‌ها همخوانی دارد، بلکه با تعهد ایالات متحده به یک اینترنت باز با محافظت قوی و مؤثر از حریم خصوصی افراد و اقداماتی برای حفظ توانایی‌های دولت‌ها برای اجرا همخوانی دارد. قوانین و سیاست‌ها را در راستای منافع عمومی پیش برد.» توضیح دهنده کاخ سفید می‌گوید.

هفته گذشته، دولت بایدن دستور اجرایی را برای بهبود امنیت سایبری بنادر ایالات متحده اعلام کرد. به عنوان مثال، مقامات دولتی گفتند که 80 درصد از تجهیزات بندری معروف به بنادر جرثقیل کشتی به ساحل ساخت چین است و آنها نگران هستند که این تجهیزات به خطر بیفتد و برای نظارت استفاده شود.

کنگره همچنین خطرات بالقوه حریم خصوصی ناشی از صنعت کارگزاری داده را به صفر رسانده است. در ماه مه گذشته، یک گروه دو حزبی از قانونگذاران نامه هایی به بیش از 20 شرکت مانند Equifax و Oracle ارسال کردند و در مورد روش های جمع آوری و توزیع داده ها اطلاعاتی را درخواست کردند.

در این نامه آمده است: «نگرانی های مربوط به حریم خصوصی آمریکا در صنعت کارگزاری داده جدید نیست و قوانین موجود به اندازه کافی از داده های آمریکایی ها در برابر سوء استفاده محافظت نمی کند.