بازپرس ویژه از دیوان عالی می خواهد که فورا تصمیم بگیرد که آیا ترامپ از تعقیب قضایی 6 ژانویه مصون است یا خیر


واشنگتن – جک اسمیت، بازپرس ویژه روز دوشنبه از دادگاه عالی خواست تا فوراً برای تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل اقداماتش برای لغو انتخابات 2020 مصونیت از پیگرد قانونی دارد، وارد عمل شود.

اسمیت در پرونده دادگاه نوشت: «این پرونده یک سؤال اساسی را در قلب دموکراسی ما مطرح می‌کند: آیا رئیس‌جمهور سابق کاملاً از تعقیب قضایی فدرال برای جنایاتی که در زمان ریاست جمهوری مرتکب شده مصون است یا خیر».

اسمیت گفت: «از اهمیت عمومی ضروری است» که دادگاه عالی درباره این سوال تصمیم بگیرد تا محاکمه ترامپ که در حال حاضر برای ماه مارس برنامه ریزی شده است، بتواند در سریع ترین زمان ممکن پیش برود.

رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ در دفتر بیضی شکل در سال 2020.
رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ در دفتر بیضی شکل در سال 2020.فایل استخر الیور کنترراس / گتی ایماژ

دیوان عالی تصمیم می گیرد که به کدام پرونده ها رسیدگی کند، بنابراین لازم نیست به پرونده رسیدگی کند.

ستاد انتخاباتی ترامپ بیانیه ای صادر کرد و گفت که اسمیت در تلاش برای مداخله در انتخابات 2024 است.

در این بیانیه آمده است: “همانطور که پرزیدنت ترامپ بارها و بارها گفته است، این پیگرد قانونی کاملاً با انگیزه سیاسی است. مطلقاً هیچ دلیلی برای عجله کردن این دروغین برای محاکمه وجود ندارد، مگر اینکه رئیس جمهور ترامپ و ده ها میلیون نفر از حامیان او را مجروح کند.”

اوایل ماه جاری، تانیا چوتکان، قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده، که ریاست پرونده مداخله در انتخابات را بر عهده دارد، درخواست ترامپ برای رد کیفرخواست وی به دلیل مصونیت رئیس جمهور و دلایل قانون اساسی را رد کرد و باعث شد ترامپ درخواست تجدید نظر کند و درخواست تعلیق این پرونده کند.

به منظور جلوگیری از تاخیر، اسمیت به دنبال دور زدن روند تجدید نظر با درخواست از دادگاه عالی برای رسیدگی به پرونده و تصمیم گیری سریع در مورد این موضوع است.

اسمیت از دادگاه خواست تا دستور دهد ترامپ تا 18 دسامبر پاسخ دهد و سپس بلافاصله به درخواست او عمل کند. بر اساس جدول زمانی پیشنهادی توسط اسمیت، دادگاه – در صورت تصمیم به ورود – می تواند استدلال ها را بشنود و در عرض چند هفته حکم صادر کند.

سابقه ای برای چنین نتیجه ای وجود دارد، به طوری که اسمیت به پرونده ایالات متحده در برابر نیکسون در سال 1974 اشاره کرد، که در آن دادگاه به سرعت تصمیم گرفت که رئیس جمهور ریچارد نیکسون باید نوارهای ضبط شده را که در جریان تحقیقات رسوایی واترگیت به دنبال آن بود، تحویل دهد. نیکسون بلافاصله پس از این حکم استعفا داد.

اخیراً، دادگاه در موارد متعددی پرونده‌هایی را در مراحل اولیه دعوا برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم ملی، مانند دستور دولت بایدن برای واکسن برای مشاغل و طرح آن برای بخشودگی بدهی وام‌های دانشجویی، بررسی کرده است. قضات در هر دو مورد علیه بایدن حکم دادند.

این دادگاه دارای اکثریت 6-3 محافظه کار است که شامل سه قاضی منصوب شده توسط ترامپ است. اما از زمانی که او در ژانویه 2021 سمت خود را ترک کرد، دادگاه از پرونده های مطرح شده توسط رئیس جمهور سابق استقبال نکرد، از جمله در مورد دعوای حقوقی جداگانه او در مورد اسناد ریاست جمهوری که در خانه خود در مار-آ-لاگو در فلوریدا ذخیره کرده بود.

وکلای ترامپ استدلال می‌کنند که نقش او در زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات در «محیط بیرونی» مسئولیت‌های رسمی او به‌عنوان رئیس‌جمهور بوده است، عبارتی که در حکم دادگاه عالی در سال 1982، که نیکسون نیز در مورد مصونیت رئیس‌جمهور نقش داشته است، آمده است. وکلای دادگستری می گویند، بنابراین، بر اساس سابقه دیوان عالی، او از تعقیب مصون است.

اسمیت این استدلال را رد می کند و می گوید که پرونده 1982، نیکسون علیه فیتزجرالد، فقط به مصونیت رئیس جمهور در یک پرونده مدنی مربوط می شود. او همچنین در پرونده دادگاه خاطرنشان کرد که دیدگاه دیرینه وزارت دادگستری مبنی بر اینکه رئیس جمهور قابل تعقیب نیست، تنها به روسای جمهور مستقر اشاره دارد.

اسمیت نوشت: «او نیز مانند سایر شهروندان در قبال رفتار مجرمانه مسئول است.

هیئت منصفه فدرال در واشنگتن در ماه اوت ترامپ را به چهار اتهام متهم کرد: توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده، توطئه برای جلوگیری از روند رسمی، مانع تراشی، و توطئه علیه حق رای و شمارش آرا. ترامپ در جلسه دادگاه خود اعتراف کرد که بی گناه است.

دادستان‌ها مدعی هستند که ترامپ از «بی صداقت، تقلب و فریب» برای براندازی انتخابات 2020 رئیس‌جمهور جو بایدن با «دروغ‌های فراگیر و بی‌ثبات‌کننده درباره تقلب در انتخابات» استفاده کرده است. مشاوران در درجه ارشد تا مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق.

ترامپ با سه پرونده جنایی دیگر مواجه است اما همچنان پیشتاز نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری است.