امدادگران پس از زمین لرزه های قدرتمند در ژاپن به جستجوی بازماندگان می پردازند



مسئولان امدادی آب، پتو، مواد غذایی و سایر لوازم را توزیع کردند. سگ های جست و جو به پرسنل نظامی و آتش نشانان پیوستند تا ده ها نفر را که گمان می رود به دام افتاده اند بیابند، اگرچه تعداد دقیق آن مشخص نیست.

پیش بینی های هواشناسی نسبت به بارش باران شدید در ایشیکاوا هشدار داد که منجر به نگرانی در مورد رانش زمین و آسیب بیشتر به خانه های نیمه تخریب شده شد. پیش بینی می شود دمای هوا در طول شب به حدود 4 درجه سانتیگراد (39 درجه فارنهایت) کاهش یابد.

به گفته مقامات استان ایشیکاوا، 32 نفر در شهر واجیما و 22 نفر در سوزو جان خود را از دست دادند. سایر تلفات در پنج شهر مجاور گزارش شده است. اگرچه هنوز تعداد رسمی مفقودان وجود ندارد، اما گمان می‌رود ده‌ها نفر زیر ساختمان‌های فروریخته محبوس شده‌اند.

کیودو نیوز با آمار خود اعلام کرد که به دلیل تلفات بیشتر در واجیما، تلفات به 73 نفر افزایش یافته است.

بیش از 300 نفر مجروح شده اند که حال حداقل 25 نفر از آنها وخیم است.

هیروشی هاسه، فرماندار ایشیکاوا، همه را تشویق کرد که از ماسک، ضدعفونی کننده و صابون برای محافظت در برابر شیوع بیماری های عفونی استفاده کنند، زیرا افراد تخلیه شده در کنار هم پناه می گیرند. او گفت که اطمینان از تامین آب کافی و توالت برای کسانی که آواره شده اند یک اولویت است.

نزدیک به 33000 نفر در مراکز تخلیه اقامت دارند و برخی گفتند گرسنه و سرد هستند و نمی توانند بخوابند و می ترسند.

هنگامی که زلزله روز دوشنبه رخ داد، یاسو کوباتاکه تنها با یک جوراب از خانه خود فرار کرد. او گفت که لرزش او را به زمین انداخت و یک دیوار سیمانی فرو ریخت و به سختی او را از دست داد.

او در مدرسه ابتدایی که او و دیگران در آنجا پناه گرفته بودند فقط گلوله های برنج و چند جرعه آب در لیوان های کاغذی می خورد. آنها روی کوسن ها می خوابیدند، بدون پتو.

«خیلی سرد بود. فکر می‌کردم تا حد مرگ یخ بزنم.» او گفت.

پس از زلزله و سونامی، قایق‌ها در دریا واژگون شدند، جاده‌ها توسط تپه‌های خاک مسدود شد و ستون‌ها و دیوارها از خانه‌های مسطح پراکنده بودند. یک آتش سوزی بزرگ کل بخش شهر واجیما را به خاکستر تبدیل کرد.

مقامات هشدار دادند که ممکن است زمین لرزه های بزرگ تری به دنبال داشته باشد.

ژاپن با خطوط گسل و آتشفشان های زیادی مستعد زلزله است. زمین لرزه عظیم، سونامی و فاجعه هسته ای در سال 2011 خسارات گسترده ای را در شمال شرقی ژاپن ایجاد کرد.

پس از زلزله روز دوشنبه هیچ مشکل عمده ای در نیروگاه های هسته ای گزارش نشد. نیروگاه اتمی شیکا در ایشیکاوا دچار قطعی جزئی برق شد، اما برق پشتیبان شروع به کار کرد و اطمینان یافت که فرآیند خنک‌سازی حیاتی ادامه دارد.

ژاپن جامعه‌ای سازمان‌یافته، سازگار و نسبتاً عاری از جرم است که در آن هشدارها به‌طور سیستماتیک به‌عنوان خدمات عمومی ارسال می‌شوند. کارشناسان بلایای طبیعی می گویند که این به نجات جان انسان ها کمک می کند.

تاکاکو ایزومی، استاد علوم بلایای طبیعی در دانشگاه توهوکو، گفت که زمان لازم برای کشف تدارکات لازم است زیرا جاده ها اغلب پس از زلزله مسدود می شوند و کامیون های بزرگ نمی توانند برای رساندن کمک از آن عبور کنند.

اگر راه‌های زمینی قابل دسترسی نباشد، ممکن است کمک‌ها از آسمان پرتاب شوند یا با قایق وارد شوند. او افزود که سرمای زمستان به خطرات سلامتی می‌افزاید و ممکن است برخی افراد هنوز به مرکز تخلیه نرسیده باشند.

ما باید ابتدا خسارت را به دقت ارزیابی کنیم. و سپس پاسخ مناسب می‌تواند بیاید و آنچه مورد نیاز است می‌تواند به مکان‌های مناسب برسد.» ایزومی گفت.