پارلمان اسرائیل بخش مهمی از طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو را تصویب کرد


نتانیاهو که ساعاتی پس از مرخص شدن از بیمارستان به دنبال یک عمل اورژانسی قلب در رای گیری شرکت کرد و متحدانش می گویند که این تغییر برای جلوگیری از غلبه بر رهبران دموکراتیک توسط قضات منتخب ضروری است.

انتظار می رود رهبر اسرائیل اواخر روز دوشنبه در جمع مردم سخنرانی کند.

قبل از رای گیری، رئیس جمهور آیزاک هرتزوگ تلاش کرده بود تا بین دولت و احزاب مخالف مصالحه پیدا کند و بن بست بین دو طرف را “اضطراری ملی” خواند.

هزاران معترض در خارج از کنست معتقدند که اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت یک بحران ملی است و استدلال می‌کنند که کنترل حیاتی بر قدرت سیاسی اکنون از بین خواهد رفت و به دموکراسی دولت یهود آسیب می‌رساند و قدرت نتانیاهو را تقویت می‌کند.

تظاهرکنندگان در حالی که جاده منتهی به کنست را مسدود می کردند، بر طبل کوبیدند، بوق زدند و پرچم های اسرائیل را تکان دادند. کسب و کارها در اعتراض تعطیل شدند. پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان از ماشین های آب پاش استفاده کرد.

بنیامین نتانیاهو در نشست کنست در اورشلیم
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پس از مرخص شدن از بیمارستان در کنست شرکت کرد.مایا آلروزو / AP

پلیس پیشتر گفته بود که دست کم ده ها معترض در نزدیکی کنست بازداشت شده اند و یکی از آنها یک افسر پلیس را گاز گرفته است.

معترضان می گویند نتانیاهو با انتخاب بین دموکراسی و خودکامگی روبروست.

شیکما برسلر، یکی از رهبران جنبش اعتراضی، در بیانیه‌ای پیش از رای‌گیری نهایی گفت: «پس از موج بی‌سابقه اعتراض‌ها و هشدارهای صریح از سوی نهادهای امنیتی، رهبران صنعت، بخش فناوری‌های پیشرفته، اتحادیه‌های کارگری و اکنون مستقیماً از کاخ سفید، امروز نتانیاهو بین اراده مردم و اراده افراط‌گرایان در دولت خود تصمیم خواهد گرفت.»

بسیاری از نیروهای ذخیره نظامی و کهنه سربازان بازنشسته در این اقدام مستقیم شرکت می‌کنند، که نشانه‌ای از احساس عمیقی است که این بازسازی در سراسر جامعه اسرائیل احساس می‌شود.

ما به خطر انداختن جان خود برای خدمت در نیروی هوایی کشوری که دموکراتیک نیست ادامه نخواهیم داد. به همین سادگی است.» گای پوران، خلبان سابق نیروی هوایی که اکنون رهبر جنبش اعتراضی است، پیش از رأی گیری گفت.

شما یا طرفدار این نوع قانون هستید یا با آن مبارزه می کنید. و این چیزی است که در 75 سال عمر اسرائیل هرگز اتفاق نیفتاده است. و صادقانه بگویم، این ترسناک است.