مسکو مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت، روسیه اوکراین را مقصر دانست


مسکو صبح روز سه‌شنبه توسط هواپیماهای بدون سرنشین مورد اصابت قرار گرفت که به نظر می‌رسد اولین حمله به مناطق مسکونی پایتخت روسیه از زمان تهاجم به اوکراین و نمایشی دراماتیک از جنگ کرملین است که به طور فزاینده‌ای به خانه بازمی‌گردد.

مقامات محلی گفتند این حادثه به برخی از ساختمان‌ها در مسکو آسیب وارد کرد و ساکنان آن مجبور به تخلیه خانه‌ها شدند.

این چند هفته پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین ادعایی به خود کرملین و پس از چند روز بمباران مرگبار روسیه علیه غیرنظامیان در کیف صورت می‌گیرد، در حالی که وقایع دور از خطوط مقدم، قبل از حمله برنامه‌ریزی شده اوکراین در مرکز توجه قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هشت هواپیمای بدون سرنشین از نوع هواپیما در حمله ادعایی به مسکو شرکت داشتند. وی افزود: همه پهپادها منهدم شدند.

به گفته این وزارتخانه، سه مورد گیر کرده و کنترل خود را از دست دادند و پنج مورد دیگر توسط سامانه موشکی ضد هوایی پانتسیر-اس در منطقه مسکو سرنگون شدند.

این وزارتخانه اوکراین را مسئول آنچه «حمله تروریستی» خواند، متهم کرد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که کشورش “هیچ ارتباط مستقیمی” با حملات پهپادی به مسکو ندارد. او در مصاحبه ای با یوتیوب روز سه شنبه گفت، با این حال، اوکراین از مشاهده و پیش بینی افزایش تعداد حملات خرسند است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفت که حملات هواپیماهای بدون سرنشین “خسارات جزئی به چندین ساختمان وارد کرده است.” سوبیانین در یک سری پست در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام گفت که دو نفر به دنبال مراقبت‌های پزشکی بودند و آسیب جدی ندیده‌اند.

وی افزود که “به دلایل ایمنی” برخی از ساکنان از برخی از بخش‌های دو ساختمان آسیب‌دیده خارج شدند در حالی که نیروهای اورژانس در محل کار می‌کردند.

حمله پهپاد مسکو
بازرسان روسی قطعات یک پهپاد را جمع آوری می کنند که بنا به گزارش ها روز سه شنبه به یک ساختمان آپارتمانی در مسکو آسیب رساند. AP

آندری وروبیوف، فرماندار منطقه مسکو، در پیامی در تلگرام گفت که «چند پهپاد» در نزدیکی مسکو سرنگون شدند.

وروبیوف گفت که ساکنان برخی از مناطق منطقه گسترده تر می توانند صدای انفجارهایی را بشنوند که به گفته او سیستم های دفاع هوایی کار می کنند. وی افزود: از مردم می خواهم آرامش خود را حفظ کنند.

مقامات روسی گفتند که تحقیقات در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آغاز شده است.

خبرگزاری دولتی تاس گزارش داد که همه فرودگاه های مسکو و منطقه گسترده تر به طور عادی کار می کنند. این آژانس همچنین گزارش داد که یک زن پس از اصابت یک هواپیمای بدون سرنشین به ساختمان مسکونی او در جنوب غربی مسکو “جراحات خفیف ترکش” دریافت کرده است.

در همین حال، پایتخت اوکراین مورد حمله روسیه دیگری قرار گرفت – هفدهمین حمله تنها از ابتدای ماه مه.

اداره نظامی کیف از حملات به چندین منطقه شهر و ریزش آوار بر روی ساختمان های مسکونی و خودروها خبر داد که باعث آتش گرفتن برخی از آنها شد. گزارش شده است که یک نفر کشته و حداقل هفت نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفته دولت روسیه، پس از حمله نادر روز دوشنبه که نشانه تشدید حمله به شهر بود، «موج های متعددی» از حملات را با ترکیبی از پهپادها و موشک ها آغاز کرد.

اما در حالی که پایتخت اوکراین با بمباران بی امان مواجه شده است، حملات پهپادی روز سه شنبه برای مسکو بی سابقه بود.

این چهار هفته پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه اعلام کرد که دو پهپاد کرملین را هدف قرار داده‌اند، آنچه آن را سوء قصد علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور آمریکا خواند. مسکو نیز کیف را مسئول آن حادثه ادعایی دانست، اتهامی که مقامات اوکراینی آن را رد کردند.

جنگ در اوکراین در ماه‌های اخیر با حملات پهپادی به تأسیسات نظامی و پالایشگاه‌های نفت در داخل این کشور بیشتر به روسیه کشیده شده است. حمله هفته گذشته به منطقه بلگورود در نزدیکی مرز، ادعا شده توسط یک جفت شبه نظامی ضد پوتین، مقامات را در تلاش برای پاسخ گذاشت.

ویاچسلاو گلادکوف گفت که فرماندار منطقه روز دوشنبه پس از اینکه چندین شهرک توسط نیروهای اوکراینی گلوله باران شد، “مقدار زیادی خسارت” را گزارش کرد.

منطقه مرزی از آغاز جنگ بارها مورد حمله قرار گرفته است، اگرچه اوکراین بارها مسئولیت موج فزاینده حملات در داخل روسیه را رد کرده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس مزدور روسیه، رهبران نظامی کشورش را به دلیل اجازه حملات هواپیماهای بدون سرنشین مقصر دانست.

پریگوژین در یک بیانیه صوتی پر از جنجال در کانال های اجتماعی خود، وزارت دفاع مسکو را مورد تحقیر قرار داد – آخرین سرزنش عمومی برای نخبگان حاکم که او اخیراً هشدار داد نه تنها می تواند جنگ را شکست دهد، بلکه روسیه را به سمت انقلابی مشابه انقلاب های 1917 سوق دهد.

“این واقعیت که آنها به روبلیوکا به خانه شما پرواز می کنند، به جهنم! بگذارید خانه‌های شما بسوزد. و مردم عادی وقتی هواپیماهای بدون سرنشین با مواد منفجره به پنجره‌هایشان برخورد می‌کنند چه می‌کنند؟