مستاجران ساختمان نیمه فرو ریخته در آیووا می گویند که شکایات سال ها نادیده گرفته می شد



لکسوس بری، ساکن 27 ساله این ساختمان، گفت که روز شنبه متوجه ترک‌های جدیدی در واحد خود شد که در روز یکشنبه پیش از ریزش رشد کردند. او و همسرش گربه‌هایشان را گرفتند و وقتی ساختمان فرو رفت، از در بیرون رفتند. همسرش، کوانیشیا وایت‌بری، دوشنبه از زیر آوار بیرون کشیده شد.

بیرون رفتن

Aurea Monet تنها هشت روز قبل از فروپاشی پس از هفت ماه زندگی در آنجا نقل مکان کرده بود.

او روز دوشنبه به تاپ استوری ان‌بی‌سی نیوز گفت که با مشکلات عمده لوله‌کشی دست و پنجه نرم کرد و متوجه شد که دیوار پشتی ساختمان «تعظیم می‌کند» و شکافی در دیوار آشپزخانه‌اش رشد کرده است.

مونه گفت که از تماس با مدیریت برای دریافت کمک “انصراف داد” زیرا آنها پاسخگو نبودند.

او در 4 مه به مدیریت ایمیل زد تا قرارداد اجاره خود را قطع کند و گفت: “علیرغم درخواست های متعدد برای رسیدگی به این مسائل، آنها حل نشده اند… من نگران امنیت سایر ساکنان ساختمان هستم.” مونه ایمیلی را با NBC به اشتراک گذاشت که در آن مدیریت املاک روستا به او پاسخ داد و گفت: “هیچ نقص ساختاری در ساختمان وجود ندارد.”

مونه این فروپاشی را “100% قابل اجتناب” نامید و خاطرنشان کرد: “اگر می ماندم، در کل واحدی بودم که فرو ریخت.”

شهر شکایات خود را پذیرفت، اما گزارش ها ادعا کردند که ساختمان از نظر ساختاری سالم است.

مقامات شهر پس از این فاجعه اذعان کردند که شکایات متعددی از ساکنان در مورد این ملک وجود داشته است.

ریچ اسوالد، مدیر توسعه و خدمات محله شهر، این هفته گفت: «مستاجرین این ساختمان بسیار فعال هستند. “آنها بارها با شهر با شکایت تماس گرفته اند.”

روز سه‌شنبه، مقامات گفتند که در سال جاری دو بار، صاحب ملک یک شرکت مهندسی خارجی گزارش‌های ارزیابی انجام داده است. هر دو بار، یک بار در ژانویه و بار دیگر در اوایل این ماه، ملک از نظر ساختاری امن تلقی شد.

NBC News یک درخواست FOIA برای آن گزارش ها ارسال کرده و برای اظهار نظر با شرکت مهندسی تماس گرفته است.

موری ادعاهایی مبنی بر اینکه این سازه امن تلقی می شود را “BS” نامید.

او همچنین گفت که شهردار به نظر می رسد تعداد شکایات ارائه شده در مورد ساختمان را کم اهمیت جلوه دهد.

«این بسیار بود، بسیاری از شکایات. شاید آنها سابقه ای را حفظ نمی کنند یا مسئولیتی را بر عهده نمی گیرند. من فکر می کنم این همان چیزی است که همه چیز در حال حاضر است – مسئولیت.”

Aaron Aguilar، یک کارمند تعمیر و نگهداری در این ملک از سال 2016 تا 2020، گفت که ساختمان پس از طوفان در اوت 2020 آسیب قابل توجهی داشته است که بادهای شدید و باران را به همراه داشت.

او گفت که بخشی از پشت بام تقریباً 6 تا 8 فوت کنده شده بود و یک “تقریبا استخر” روی پشت بام ایجاد کرد. او گفت که سیل آب در یک طرف ساختمان از پشت بام تا طبقه اول – همان طرف ساختمانی که فروریخت.

ما آجرهایی داشتیم که بعد از آن طوفان شروع به فرو ریختن کردند. این یک بنای تاریخی بسیار قدیمی بود. تمام آن آب از پشت آجر می‌ریخت و ملات را از بین می‌برد. اساساً آجرها در حال جدا شدن بودند. فقط هیچ کس ما را در مورد آن جدی نگرفت.» او گفت.

آگیلار گفت که حداقل شش بار مسائل را به شهر گزارش کرده و به او گفته شده که بازرسان با مالک صحبت خواهند کرد.

آگیلار گفت که مالک ساختمان و پیمانکاران از این موضوع مطلع بودند.

او گفت: “من احساس می کنم این ترکیبی از مسئولیت شهر و مالک است.”

او فروپاشی را فقط “دلخراش” خواند و خاطرنشان کرد که رایان هیچکاک – یکی از دو نفری که گمان می‌رود هنوز داخل است – دوست است.

او در مورد نحوه رسیدگی به ساختمان و یکپارچگی آن گفت: “پرچم های قرمز زیادی وجود دارد.”