مرد تایلندی به دلیل توهین به نظام سلطنتی با رکورد 50 سال زندان مواجه است



بانکوک – پس از اینکه دادگاه تجدیدنظر روز پنجشنبه به حبس بیشتری اضافه کرد، وکیل وی گفت: یک مرد 30 ساله تایلندی به دلیل توهین به خانواده سلطنتی بر اساس ده ها پست در رسانه های اجتماعی که به عنوان انتقاد از سلطنت شناخته می شود، با رکورد 50 سال زندان مواجه است. به اعتقاد اولیه اش

Mongkol “Busbas” Thirakot، یک فروشنده آنلاین لباس از استان شمالی چیانگ رای، پس از اینکه دادگاه تجدید نظر موارد بیشتری را برای توهین به سلطنت تشخیص داد، به 22 سال زندان محکوم شد و به حکم 28 ساله دادگاه جنایی سال گذشته اضافه شد.

قانون lèse-majesté تایلند، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قانون‌های جهان، از کاخ در برابر انتقاد محافظت می‌کند و برای هر نقض مشهود تا 15 سال حبس دارد، مجازاتی که توسط گروه‌های حقوق بشر بین‌المللی به عنوان افراطی محکوم می‌شود.

مونگکول در آوریل 2021 دستگیر شد و ژانویه گذشته به دلیل 14 تخلف از lèse-majesté به 28 سال زندان محکوم شد. دادگاه تجدید نظر محکومیت قبلی او را تأیید کرد و او را در 11 تخلف دیگر مجرم شناخت.

قانون lèse-majesté تایلند که از پادشاه ماها واجیرالونگکورن و خانواده نزدیکش در برابر انتقاد محافظت می کند، پس از بخش مربوطه قانون جنایی به عنوان 112 نامیده می شود.

تئرافون خمسپ، وکیل مونگکول، به رویترز گفت: «او با 50 سال حبس مواجه است که طولانی ترین در تاریخ پرونده های ماده 112 است.

تئرافون گفت که مونگکول تخلف را رد می کند و حکم خود را به دادگاه عالی تجدید نظر خواهد کرد.

رکورد قبلی محکومیت lèse-majesté در سال 2021 بود که آنچان پریلرت، یک کارمند بازنشسته دولتی، به دلیل 29 مورد توهین به سلطنت به 87 سال زندان محکوم شد. محکومیت وی به دلیل اعتراف به تخلفات خود به 43 سال کاهش یافت.

به گفته گروه کمک حقوقی وکلای تایلندی برای حقوق بشر، از سال 2020، زمانی که تظاهرات خیابانی بی‌سابقه به رهبری جوانان آغاز شد و در آن رهبران معترض آشکارا از سلطنت انتقاد کردند، حداقل 262 نفر به جرایم lèse-majesté متهم شده‌اند.