شی جین پینگ چین با هنری کیسینجر در پکن دیدار کرد


هنگ کنگ – رسانه های دولتی چین گزارش دادند که شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز پنجشنبه با هنری کیسینجر دیپلمات کهنه کار آمریکایی در پکن دیدار کرد و او را “دوست قدیمی” خواند.

شی گفت که دیدار کیسینجر که بیش از 100 بار به چین رفته و اخیراً 100 ساله شده است، به دلیل وجود دو صد مورد اهمیت ویژه ای دارد.

کیسینجر که در آن زمان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ریچارد نیکسون بود، سفری مخفیانه به چین در سال 1971 انجام داد که زمینه را برای سفر تاریخی نیکسون در سال بعد و رسمی شدن روابط بین ایالات متحده و چین در سال 1979 فراهم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی CCTV، شی گفت: «این نه تنها دو کشور را تغییر داد، بلکه جهان را نیز تغییر داد.

شی گفت که مردم چین برای دوستی کشورشان با کیسینجر و ایالات متحده ارزش قائل هستند

وی گفت: ما هرگز دوست قدیمی خود و سهم تاریخی شما را در ارتقای توسعه روابط چین و آمریکا و تقویت دوستی بین مردم چین و آمریکا فراموش نخواهیم کرد.

کیسینجر گفت که دیدار مجدد از چین “افتخار بزرگی” است و اشاره کرد که دیدار او با شی در مهمانسرای دولتی Diaoyutai، جایی که بسیاری از رویدادهای مهم دیپلماتیک در آن برگزار می شود، همان مکانی بود که در سال 1971 با ژو انلای، نخست وزیر چین دیدار کرد. به هنگام.

به گزارش CCTV، کیسینجر گفت: «روابط بین دو کشور با صلح جهانی و پیشرفت جامعه بشری مرتبط است.

ایالات متحده و چین که اکنون دو اقتصاد بزرگ جهان هستند، اخیراً برخی از بدترین روابط خود را از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در بحبوحه اختلافات بر سر تجارت، حقوق بشر و وضعیت تایوان، جزیره‌ای خودگردان که پکن ادعا می‌کند سرزمین خود است، تجربه کرده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این هفته گفت که دولت بایدن از سفر کیسینجر به چین آگاه بوده است، اما او «به خواست خودش عمل می‌کند، نه به نمایندگی از دولت ایالات متحده».

سفر کیسینجر به پکن با سفر جان کری، فرستاده آب و هوای ایالات متحده، که با مقامات ارشد چینی ملاقات کرد، اما نه شی جینپینگ، همزمان بود. کری که سفرش اولین دیپلماسی رسمی در سطح عالی آب و هوا بین دو بزرگترین آلاینده کربن جهان از زمان تعلیق مذاکرات در سال گذشته بود، چهارشنبه سفر خود را بدون صدور بیانیه مشترک دو کشور در مورد همکاری های آب و هوایی به پایان رساند.

شی همچنین با جانت یلن وزیر خزانه داری این ماه که در پکن بود ملاقات نکرد.

او ماه گذشته با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در جریان سفر طولانی مدت بلینکن به چین که از فوریه به دلیل حادثه بالون جاسوسی چین به تعویق افتاد، ملاقات کرد.

کیسینجر همچنین این هفته با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین و لی شانگ فو، وزیر دفاع چین که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد و درخواست پنتاگون برای دیدار با لوید آستین وزیر دفاع در ماه مه در حاشیه یک مجمع امنیتی در ماه مه را رد کرده بود، دیدار کرد. سنگاپور.

به گزارش وب سایت رسمی وزارت خارجه چین، وانگ در دیدار روز چهارشنبه خود به کیسینجر گفت: «سیاست ایالات متحده در قبال چین به خرد دیپلماتیک به سبک کیسینجر و شجاعت سیاسی به سبک نیکسون نیاز دارد».

مینشیائو چانگ کمک کرد.