به نظر می رسد اردوغان برای حفظ سمت خود به عنوان رئیس جمهور ترکیه به دور دوم رقابت می رود



برای حدود 5 میلیون رای دهنده جدید که هرگز رهبر دیگری را نشناختند، این انتخابات فرصتی برای تغییر در کشوری بود که حزب عدالت و توسعه اردوغان از سال 2002 در قدرت است. اردوغان 69 ساله، سال بعد نخست وزیر و در سال 2014 رئیس جمهور شد.

بیش از 64 میلیون نفر، از جمله 3.4 میلیون رای دهنده خارج از کشور، واجد شرایط رای دادن بودند، و مشارکت در کشوری که به طور سنتی قوی است، بالا بود.

هارون آرماغان، یکی از اعضای هیئت تصمیم گیری مرکزی حزب عدالت و توسعه، یکشنبه شب گفت که نتایج به نفع اردوغان است.

وی گفت: “ما به وضوح می بینیم که این یک پیروزی محکم برای رئیس جمهور اردوغان و حزب عدالت و توسعه است. این یک شب پیروزی برای میلیون ها حامی حزب عدالت و توسعه در ترکیه است.”

پیش از انتخابات، در استانبول حال و هوای خوبی داشت.

بانو یلماز، 60 ساله، یک بانکدار بازنشسته، به NBC News گفت: «من همین الان رای دادم و منتظر نتایج هستم.

ظفر اوزی، 81 ساله، یک داروساز بازنشسته، گفت: «امیدواریم این بار چیزی در کشور ما تغییر کند. چون الان فکر می‌کنم مردم هوشیارتر هستند.»

ترکیه هنوز از پیامدهای دو زمین لرزه عظیم در ماه فوریه که باعث ویرانی در 11 استان جنوبی شد و ده ها هزار نفر را کشت.

دولت اردوغان به دلیل واکنش به این فاجعه و همچنین اجرای سهل‌انگیز قوانین ساختمانی که بدبختی را بدتر کرده است مورد انتقاد قرار گرفته است.

اقتصاد در حال رکودی که منتقدان دولت را به سوء مدیریت آن متهم کرده‌اند، و بحران شدید هزینه‌های زندگی نیز در دستور کار قرار گرفت، همراه با واکنش‌های منفی علیه میلیون‌ها پناهنده سوری، پیش از رای‌گیری.

اردوغان دستمزدها و حقوق بازنشستگی ها را افزایش داد و به قبوض برق و گاز یارانه داد تا رای دهندگان را جلب کند و در عین حال یک کمپین تفرقه افکنانه را رهبری می کرد که در آن مخالفان را به “مست” بودن متهم کرد که با “تروریست ها” تبانی کردند. او همچنین به مخالفان به دلیل حمایت از حقوق LGBTQ که به گفته او تهدیدی برای ارزش‌های سنتی خانواده است، حمله کرد.

قلیچداراوغلو 74 ساله که از سال 2010 رهبری حزب سکولار و چپ میانه جمهوری خواه خلق یا CHP را بر عهده داشت، قول داد سیاست های اردوغان را معکوس کند و دموکراسی را احیا کند.

شخصیتی کاملاً متفاوت از اردوغان که به خاطر سخنرانی‌های بمب‌آمیزش شناخته می‌شود، زبان نرمی دارد و به عنوان یک پل‌ساز شهرت پیدا کرده است. در طول مبارزات انتخاباتی، او ویدئوهایی را در آشپزخانه خود ضبط کرد تا با رای دهندگان صحبت کند.

ائتلاف ملت شش حزبی او وعده داده است که سیستم اجرایی ریاست جمهوری را که در همه پرسی سال 2017 با رأی محدود به آن رأی داده شد، از بین خواهد برد. اردوغان از آن زمان قدرت را در یک کاخ 1000 اتاقه در حاشیه آنکارا متمرکز کرده است و از آنجا است که سیاست های ترکیه در زمینه های اقتصادی، امنیتی، داخلی و بین المللی تدوین شده است.

قلیچداراوغلو و ائتلاف در کنار بازگشت کشور به دموکراسی پارلمانی قول داده اند استقلال قوه قضاییه و بانک مرکزی را برقرار کنند، کنترل و تعادل برقرار کنند و عقب نشینی دموکراتیک و سرکوب آزادی بیان و مخالفت در دوران اردوغان را معکوس کنند.

این ائتلاف شامل حزب ملی گرای خوب به رهبری مرال آکشنر وزیر کشور سابق و دو حزبی است که از حزب عدالت و توسعه اردوغان جدا شده و توسط احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق و علی باباجان وزیر دارایی سابق رهبری می شوند.

همچنین سینان اوگان، دانشگاهی سابق که از حمایت یک حزب ملی گرای ضد مهاجر برخوردار است، نامزد ریاست جمهوری شد.

یکی دیگر از نامزدها، سیاستمدار چپ میانه، محرم اینس، روز پنجشنبه پس از کاهش قابل توجه در رتبه خود، رقابت را ترک کرد، اما انصراف وی از سوی هیئت انتخابات کشور باطل تلقی شد و آرای او شمارش خواهد شد.

نیران الدن از استانبول و هنری آستین از لندن گزارش دادند.

آسوشیتدپرس و دنیس رومرو کمک کرد.