با ادامه مبارزه برای مهار تورم، فدرال رزرو نرخ بهره را به بالاترین حد در 16 سال گذشته افزایش داد


فدرال رزرو روز چهارشنبه اعلام کرد که نرخ وجوه اصلی فدرال خود را به بیش از 5 درصد افزایش می دهد – بالاترین رقم در 16 سال گذشته – در حالی که به مبارزه خود علیه تورم مداوم ادامه می دهد.

در بیانیه خود که این افزایش را اعلام کرد – دهمین مورد متوالی از مارس 2022 – زبان قبلی را که حاکی از احتمال افزایش بیشتر بود، حذف کرد.

در بیانیه بانک مرکزی آمده است، در حالی که تورم همچنان بالاست، هزینه های استقراض بیشتر برای خانوارها و مشاغل “احتمالاً بر فعالیت های اقتصادی، استخدام و تورم تاثیر می گذارد” و می افزاید که میزان این اثرات “نامشخص باقی مانده است”.

این سازمان افزود که افزایش شغل در ماه های اخیر “قوی” بوده است و خاطرنشان کرد که نرخ بیکاری همچنان پایین است.

آخرین تصمیم در لحظه‌ای پرخاشگر اتخاذ می‌شود زیرا به نظر می‌رسد قیمت‌های بالا، نرخ‌های بهره بالا و کندی رشد همگی رکود اقتصادی را به همراه دارند.

در واقع، بسیاری از مصرف‌کنندگان موافق هستند که بین تورم و شرایط سخت‌تر اعتبار – و بدون کمک مالی همه‌گیر بیشتر – این بدترین احساسی است که آنها در مورد امور مالی خود از زمان شیوع همه‌گیری کووید و همه چیز به هم ریخته است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در 7 مارس 2023 در برابر کمیته بانکداری سنا شهادت می دهد.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در 7 مارس در برابر کمیته بانکی سنا شهادت می دهد.برنده McNamee / Getty Images

با این حال، در حالی که فدرال رزرو آماده اعلام آخرین نرخ بهره خود بود، مفسران مالی همچنان در مورد اینکه چگونه باید به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد، اختلاف نظر داشتند.

بر اساس داده‌های گروه CME، معامله‌گران وال استریت شرط می‌بندند که فدرال رزرو یک افزایش 0.25 درصدی دیگر نرخ بهره را اعلام خواهد کرد – اما با کاهش رشد اقتصادی، مجبور خواهد شد تا قبل از پایان سال حداقل دو بار نرخ بهره را کاهش دهد.

دیگران در مورد اینکه دقیقاً این همه چگونه انجام می شود، اختلاف نظر داشتند. سیما شاه، استراتژیست ارشد جهانی در Principal Asset Management، در بیانیه ای ایمیلی، گفت که با وجود تورم بالا و ثابت و با تصویر کلی اقتصادی که هنوز “نسبتا قوی” به نظر می رسد، فدرال رزرو بیشتر از این که نرخ های اضافی را حفظ کند، خواهد بود. پیاده روی روی میز

او نوشت: «به شرطی که داده‌های اقتصادی فقط به آرامی کند شود و تورم همچنان بالا بماند و نوسانات بخش بانکی نسبتاً مهار شود، ما فکر می‌کنیم که افزایش ماه ژوئن همچنان امکان‌پذیر است. در واقع، ما معتقدیم که خطر افزایش نرخ در ماه ژوئن بیشتر از آنچه بازار در حال حاضر در آن قیمت گذاری می کند، وجود دارد.

این تا حد زیادی دیدگاه اقتصاددانان سیتی گروپ است. این گروه در یادداشتی خطاب به مشتریان که یکشنبه منتشر شد، گفت که انتظار دارد فدرال رزرو با لحنی “شاهین” در آخرین زبان خود با اعلام افزایش نرخ مورد انتظار – به این معنی که نشان می دهد تورم هنوز رام نشده است و بنابراین، نرخ های بهره باید باقی بماند، خواهد داشت. برای مدت طولانی تری بالا رفته

تحلیلگران سیتی به داده های اخیر سطح قیمت اشاره می کنند که همچنان بالاتر از حد انتظار بوده است. نمودار زیر از فدرال رزرو آتلانتا این را نشان می دهد:

اقتصاددانان سیتی می نویسند: «کمیته به جای سیگنال دادن به توقف، می خواهد گزینه افزایش بیشتر نرخ را حفظ کند. در مورد پایه ما، فدرال رزرو نرخ بهره را 25 واحد افزایش خواهد داد [0.25%] این هفته و دوباره در ژوئن و جولای.”

این پیش‌بینی‌ها در جاهای دیگر مخالفت شد. با نزدیک شدن به چهارشنبه، صداهایی که خواستار توقف فدرال رزرو بودند، همچنان در حال افزایش بود. روز سه‌شنبه، سناتور الیزابت وارن، نماینده دموکرات، و نماینده پرامیلا جایپال، نماینده واشنگتن، از جروم پاول، رئیس فدرال رزرو خواستند تا افزایش نرخ بهره را به طور کامل متوقف کند و هشدار دادند که افزایش بیش از حد باعث می‌شود گروهی از افراد در حال افزایش شغلشان را به دنبال داشته باشد. .

آنها نوشتند: “ما معتقدیم که ادامه افزایش نرخ بهره به منزله کنار گذاشتن دستور دوگانه فدرال رزرو برای دستیابی به حداکثر اشتغال و ثبات قیمت ها و نشان دادن کم توجهی به مشاغل کوچک و خانواده های کارگری است که در خرابه ها گرفتار خواهند شد.”

تحلیلگران گروه خدمات مالی جهانی Nomura چیزی میانه را ارائه کردند: در حالی که آنها پیش بینی می کردند که فدرال رزرو نرخ بهره را به میزان 0.25 درصد افزایش دهد، آنها گفتند که این یک “افزایش دووی” خواهد بود زیرا بانک مرکزی جایگزین زبان قبلی می شود که نشان دهنده افزایش بیشتر بود. برنامه ریزی برای اتخاذ رویکرد انتظار و دید بیشتر ضروری خواهد بود.

شاید بهترین جمع بندی از بادهای متقاطع اقتصادی که فدرال رزرو با آن مواجه است در پاسخی ناشناس به گزارش ماهانه موسسه مدیریت عرضه بود که نشان دهنده افزایش اندک در احساسات تولیدکنندگان در ماه آوریل بود.

پاسخ دهنده که تنها به عنوان یک مدیر اجرایی در یک شرکت تولید فلزات معرفی شده است، گفت: “به نظر می رسد ما در فصل تناقضات هستیم.” “کسب و کار کند می شود، اما از برخی جهات اینطور نیست. قیمت ها برای برخی کالاها در حال تثبیت است، اما برای برخی دیگر نه. کمبود برخی محصولات تمام شده است، برخی دیگر نه. حمل و نقل با کامیون فراوان تر است، مگر در مواردی که اینطور نیست. یک روز بلاتکلیفی وجود دارد، اما روز دیگر نه. چند ماه آینده باید پاسخ‌هایی را ارائه دهد – یا نه. در حال حاضر پیش‌بینی کردن سخت است.»

برای شاه، جریان های متقاطع غالب، بدترین نتیجه را نشان می دهد.

او می‌نویسد: خطرناک‌ترین ریسک برای بازارهای مالی در حال حاضر رکود تورمی است – خطر ناتوانی فدرال‌رزرو در ایجاد انقباض کافی که امکان افزایش مجدد تورم را در اواخر سال فراهم می‌کند.