ایالات متحده نسبت به حمله قریب الوقوع مسکو توسط “افراطی ها” هشدار می دهد و از شهروندان می خواهد از تجمعات خودداری کنند



به شهروندان آمریکایی در مسکو هشدار داده شده است که از تجمعات بزرگ در روزهای جمعه و شنبه به دلیل افزایش ترس از حمله تروریستی خودداری کنند.

سفارت آمریکا در پایتخت روسیه اعلام کرد که “گزارش‌هایی است که افراط‌گرایان برنامه‌های قریب‌الوقوعی برای هدف قرار دادن تجمع‌های بزرگ در مسکو، شامل کنسرت‌ها دارند و به شهروندان آمریکایی توصیه می‌شود که از تجمعات بزرگ در 48 ساعت آینده خودداری کنند.”

شهروندان ایالات متحده باید از شلوغی پرهیز کنند، رسانه های محلی را برای به روز رسانی زیر نظر داشته باشند و “از محیط اطراف خود آگاه باشند.”

سفارت در مورد اینکه چه کسی یا چه چیزی تهدید آشکار برای پایتخت روسیه است و اینکه چه نوع حمله ممکن است قریب الوقوع باشد توضیح بیشتری نداد.

اما سرویس امنیتی FSB روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که یک حمله برنامه ریزی شده توسط شاخه افغان گروه اسلامگرای داعش به کنیسه ای در منطقه کالوگا در جنوب غربی مسکو را خنثی کرده است.

وی افزود: در قلمرو منطقه کالوگا، فعالیت ولایت خراسان، هسته‌ای از شاخه افغانستان سازمان تروریستی بین‌المللی دولت اسلامی که در روسیه ممنوع است، متوقف شد و اعضای آن قصد انجام یک اقدام تروریستی را داشتند. FSB در بیانیه ای که به خبرگزاری دولتی TASS داده شد، گفت: یکی از مؤسسات مذهبی یهودی در مسکو.

FSB گفت که این گروه قصد داشت به اعضای جماعت شلیک کند. این سازمان افزود که افسران آن قبل از اینکه افسران آنها را “خنثی کنند” با ستیزه جویان درگیر شدند.

این پرونده در روسیه به عنوان یک توطئه برای انجام یک حمله تروریستی بررسی می شود. FSB گفت که یک ساختمان مورد استفاده این گروه را جستجو کرده و سلاح گرم، مهمات و موادی برای ساخت یک بمب دست ساز پیدا کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا بیانیه FSB با هشدار سفارت ایالات متحده مرتبط است یا خیر.

ایالات متحده بارها از شهروندان خود خواسته است که روسیه را ترک کنند، زیرا روابط بین دو کشور به دلیل تهاجم کرملین به اوکراین و زندانی شدن تعدادی از آمریکایی ها در زندان های روسیه گسترش یافته است.

به طور جداگانه، روز پنجشنبه سفارت ایالات متحده در مسکو به شدت از روسیه به دلیل تعیین سه سازمان آموزشی و مبادله آمریکایی به عنوان “نامطلوب” انتقاد کرد و به سنت سفر جوانان به هر کشور که قدمت 70 سال قبل دارد پایان داد.

سفارت گفت این تصمیم “نمونه غم انگیزی از تمایل کرملین برای منزوی کردن مردم خود، محروم کردن آنها از فرصت شبکه سازی، گسترش افق های خود و کمک به ساختن جهانی مرفه تر و صلح آمیز است.”

روسیه گفت که سفیر آمریکا، لین تریسی را احضار کرده است تا به او بگوید که این سه سازمان غیردولتی به دلیل «اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های ضد روسی با هدف جذب «عوامل نفوذ» تحت عنوان مبادلات آموزشی و فرهنگی ممنوع خواهند شد.