ادعای ایران مبادله زندانیان با آمریکا آمریکا آن را “دروغ بی رحمانه” می نامد


دبی، امارات متحده عربی – دیپلمات ارشد ایران روز یکشنبه مدعی شد که مبادله زندانیان با ایالات متحده نزدیک است، اگرچه او هیچ مدرکی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرد. ایالات متحده بلافاصله اظهارات وی را به عنوان یک “دروغ بی رحمانه” رد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گذشته نیز در مورد معاملات احتمالی با آمریکا در مورد دارایی‌های مسدود شده در خارج از کشور و سایر موضوعاتی که هرگز به نتیجه نرسیدند، اظهارنظرهای مشابهی کرده بود. برخی از این اظهارات با هدف حمایت از حمایت داخلی در بحبوحه اعتراضات توده‌ای در به چالش کشیدن حکومت دینی ایران و حمایت از ارز ریالی مشکل‌دار این کشور به نظر می‌رسد.

با این حال، امیرعبداللهیان روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران مدعی شد که ایران «در روزهای اخیر در مورد تبادل اسرا بین ایران و آمریکا به توافق رسیده است».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بیروت، لبنان، در 13 ژانویه 2023.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بیروت، لبنان، در 13 ژانویه.بلال حسین / فایل AP

وی افزود: اگر همه چیز از سوی آمریکایی ها خوب پیش برود، فکر می کنم در کوتاه مدت شاهد تبادل اسرا خواهیم بود. وی مدعی شد که سندی بین ایران و آمریکا مبنی بر مبادله به طور غیرمستقیم از مارس 2022 امضا و تایید شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، این اظهارات را «دروغ بخصوص ظالمانه دیگری» خواند که تنها به رنج خانواده‌های آنها می‌افزاید.

پرایس گفت: “ما بی وقفه در تلاش هستیم تا آزادی سه آمریکایی را که به اشتباه در ایران بازداشت شده اند، تضمین کنیم.” ما تا زمانی که آنها با عزیزان خود متحد نشوند متوقف نخواهیم شد.

بیانیه جداگانه شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز این اظهارات را “کاذب” خواند.

این شورا اعلام کرد: متأسفانه مسئولان ایرانی در ساختن مطالب تردید نخواهند کرد و آخرین ادعای ظالمانه باعث درد بیشتر خانواده‌های سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز خواهد شد.

ایران مدت‌هاست که زندانیان با پاسپورت یا روابط غربی را برای استفاده در مذاکرات با کشورهای خارجی می‌برد.

در حال حاضر، حداقل سه شهروند آمریکایی به اتهام جاسوسی در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند.

شواهد علیه آنها هرگز علنی نشده است. همه بازداشت شدگان دارای تابعیت دوگانه آمریکایی-ایرانی هستند، چیزی که تهران آن را به رسمیت نمی شناسد.

با این حال، در روزهای اخیر، سیامک نمازی، زندانی قدیمی ایرانی آمریکایی، از زندان بدنام اوین تهران اجازه مصاحبه با سی ان ان را پیدا کرد – چیزی که بدون رضایت نیروهای امنیتی اتفاق نمی افتاد.

در همین حال، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را مدیریت کرده است، یکشنبه به عمان، گفتگوی قدیمی تهران و واشنگتن سفر کرد.

اظهارات امیرعبداللهیان همچنین پس از آن مطرح شد که ایران و عربستان سعودی با میانجی گری چین روز جمعه اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت و سفارتخانه ها را پس از 7 سال تعطیلی روابط بازگشایی خواهند کرد.