گردبادهای شبانه، طوفان ها ویرانی سنگینی را در نبراسکا، آیووا به جا می گذارند


سپیده دم صحنه های ویرانی در چندین شهرستان در سراسر اوکلاهاما را در روز یکشنبه با گزارش هایی مبنی بر خسارات شدید ساختاری، بسته شدن بزرگراه ها، خاموشی، مجروح شدن و حداقل یک کشته منتشر کرد. تاکنون 35 گزارش از وقوع گردباد در شبانه روز گزارش شده است.

27 میلیون نفر تا روز یکشنبه در معرض خطر آب و هوای شدید از جمله وزش باد، تگرگ، خطر سیل و گردبادهای بالقوه بیشتر هستند.

به گفته مقامات، هوای سخت روز شنبه کمتر از 36 ساعت پس از آن رخ داد که بیش از 100 گردباد خانه ها و ساختمان ها را در شش ایالت در روز جمعه با خاک یکسان کرد و نبراسکا و آیووا بیشترین آسیب را دیدند.

دفتر خدمات هواشناسی در نورمن، اوکلاهاما، اواخر روز شنبه تأیید کرد که چندین گردباد در منطقه آن وجود داشته است، از جمله یکی در نزدیکی داونپورت و بیش از یک گردباد در منطقه سولفور، شهر کوچکی با حدود 5000 نفر در 80 مایلی جنوب اوکلاهاما سیتی، که به نظر می رسد که بیشترین ضربه را خورده است.

بیش از 170 طوفان در روز شنبه پس از روزهای سخت جوی گزارش شد. انتظار می رود در روز یکشنبه از جنوب میسوری تا جنوب شرق تگزاس طوفان وجود داشته باشد.

همسایه ها پنی تامسن را بیرون از خانه اش در Pleasant Hill در آغوش می گیرند
همسایه‌ها پنی تامسن را در بیرون از خانه‌اش در آغوش می‌گیرند که در اثر گردباد آسیب دیده، در Pleasant Hill، آیووا، روز شنبه.Zach Boyden-Holmes / The Des Moines از طریق شبکه USA Today ثبت نام کنید

همچنین سیل ناگهانی برای 18 میلیون نفر از کانزاس سیتی تا دریاچه چارلز، لوئیزیانا نگران کننده است. برخی از هشدارهای سیل تا فردا ادامه خواهد داشت.

فیلم‌هایی که در ساعات اولیه روز یکشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، خسارات سنگینی را در سراسر گوگرد، از جمله درختان واژگون، آجرهای پراکنده و تیرهای چوبی نشان داد. ساختمان‌ها در مرکز شهر آسیب‌های ساختاری قابل توجهی از جمله پنجره‌های منفجر شده و دیوارهای گم شده را متحمل شدند. به نظر می رسد که برخی دیگر تسطیح شده و به آوار تبدیل شده اند.

گزارش‌های اولیه از گشت بزرگراه اوکلاهما حاکی از آن است که برخی از ساکنان به گفته وزارت مدیریت اضطراری مجروح شده‌اند، اگرچه هنوز دقیقاً تعداد و میزان جراحات آنها مشخص نیست.

صلیب سرخ اوکلاهاما اعلام کرد که اوایل یکشنبه این اتفاق افتاده است باز کردن یک پناهگاه در سولفور، و با مقامات بیش از ده ها شهرستان در تماس است تا به نیازهای فوری ساکنان آسیب دیده کمک کند.

در همسایگی شهرستان هیوز، مقامات گزارش دادند که پس از وقوع یک گردباد در بخش غربی آن در اواخر روز شنبه، چهار نفر مجروح و یک کشته و همچنین چندین ساختمان آسیب دیده یا ویران شده اند.

به گفته مقامات، جوامع در گارفیلد، گرانت، کی، پین و چندین شهرستان دیگر در اوکلاهاما نیز به خانه‌ها و سایر سازه‌ها آسیب رساندند.

سرویس ملی هواشناسی در نورمن برشناسه از ساعت 1:25 بامداد یکشنبه به وقت محلی، برخی از هشدارهای گردباد به پایان رسیده است اما سیل ناگهانی همچنان یک تهدید است.

بروس تورن، هواشناس شعبه نورمن آژانس، گفت که تیم ها به مناطق ماریتا و سولفور می روند در حالی که ممکن است سایرین در طول هفته به جاهای دیگر اعزام شوند.

شان توماس اسلد وسایلی را از اتاقش پس از برخورد گردباد نجات می دهد
شان توماس اسلد وسایلی را از اتاقش که شب قبل در سولفور، اوکلا مورد اصابت گردباد قرار گرفت، نجات می دهد.برایان تری / اوکلاهومن از طریق شبکه USA Today

تورن گفت: «ما از مکان‌های دیگری که آسیب دیده‌اند آگاه هستیم، اما بر اساس زمان سفر و سایر عوامل، در روزهای آینده بررسی خواهند شد، احتمالاً امروز نیست. “منطقه ای که ما پوشش می دهیم در مقایسه با سایر دفاتر پیش بینی بسیار بزرگ است، بنابراین سفر به پایین و برگشت می تواند تا چهار ساعت طول بکشد. بنابراین ما مطمئناً به آنجا خواهیم رسید، و می دانیم که آسیب وجود دارد، فقط سعی می کنیم بفهمیم کجا می رویم. امروز.”

اوکلاهاما گاز و الکتریک شرکت اوکلاهما گفت که در اوایل روز یکشنبه تقریبا 28000 مشتری بدون خدمات در نتیجه طوفان، عمدتا در جنوب اوکلاهاما بودند.

وزارت حمل و نقل اوکلاهاما هشدار داد اوایل یکشنبه که بین ایالتی 35 به دلیل پاکسازی خسارت طوفان در هر دو جهت در لاو کانتی بسته شد. کوین استیت، فرماندار اوکلاهاما روز یکشنبه فرمان اجرایی برای اعلام وضعیت اضطراری بلایای طبیعی را امضا کرد.

بیش از 30 میلیون نفر در اوکلاهما سیتی؛ دالاس؛ ویچیتا، کانزاس؛ اوماها، نبراسکا؛ میلواکی؛ و مدیسون، ویسکانسین، روز شنبه در مسیر هوای شدید قرار گرفتند.

این دور از آب و هوای شدید حتی زمانی که بخش‌هایی از نبراسکا و آیووا هنوز از خسارت ناشی از دو گردباد که منطقه را درنوردیده بودند، فرا رسید.

ژان استوترت، شهردار اوماها روز شنبه گفت که هیچ مورد مرگ و میر گزارش نشده است و تعداد کمی جراحات جزئی وجود دارد.

با وجود خسارات سنگین به خانه‌های برخی از ساکنان، از جمله خانه‌های متعلق به سه آتش‌نشان اوماها و دو فرمانده پلیس، مقامات روز شنبه قدردانی کردند که اوضاع بدتر نبود.

استوتر در یک کنفرانس خبری بعدازظهر گفت که قصد دارد یک اعلامیه اضطراری را امضا کند که به ساکنان این امکان را می دهد تا از کمک های بازیابی ایالتی و فدرال استفاده کنند.

او خدمات ملی هواشناسی و رسانه های خبری محلی را به دلیل هشدار به مردم در مورد گردبادها اعتبار می دهد.

او گفت: «من می‌خواهم از پیش‌بینی‌کنندگان محلی برای هشدارهای واضح و دقیقی که داده‌اند تشکر کنم. من کاملاً احساس می کنم که این هشدار اولیه، به خاطر همه شما، از صدمات زیاد و احتمالاً مرگ جلوگیری کردید.»

لیندسی هوس، مدیر بهداشت شهرستان داگلاس، جایی که اوماها در آن قرار دارد، از طریق ایمیل گفت که کمتر از دوجین نفر دچار جراحات جزئی شده اند. او گفت که آنها در مراکز درمانی تحت مداوا قرار گرفتند و مرخص شدند.

هوس پیشتر در کنفرانس خبری گفت: «این فقط معجزه‌آسا است.

مردم از میان آوار خانه ای که تسطیح شده بود عبور می کنند.
مردم روز شنبه از میان آوار خانه ای که در الخورن نب تسطیح شده بود عبور می کنند.نیکلاس اینگرام / AP

سرویس هواشناسی ملی دو گردباد را که بعد از ظهر جمعه منطقه اوماها را درنوردید، ارزیابی کرد. کریس فرانکس، هواشناس NWS در کنفرانس خبری گفت: یکی از آنها در منطقه لینکلن شروع شد و به شهرستان داگلاس غربی ختم شد.

او گفت که ابتدا در یک EF3 “جامد” در مقیاس 0-5 مورد استفاده توسط پیش بینی کنندگان فدرال ارزیابی شد. گردباد EF3 می تواند بادهای پایداری با سرعت 136 تا 165 مایل در ساعت ایجاد کند و خانه ها را از پایه جدا کند در حالی که دیوارهای بیرونی را جدا می کند.

فرانک گفت: در فرودگاه اوماها اپلی، یک گردباد با ارزیابی اولیه EF2 بعدازظهر جمعه به وقوع پیوست. یک گردباد EF2 می تواند بادهای پایداری با سرعت 111 تا 135 مایل در ساعت ایجاد کند که می تواند تا حدی بام ها را کنده و شیشه پنجره ها را بشکند.

فعالیت گردباد در همسایگی آیووا نیز گزارش شده است. فرانکز گفت که حدود 80 گردباد در روز جمعه در شهرستان داگلاس و جوامع مجاور آن در نبراسکا و آیووا گزارش شده است.

بر اساس یادداشت‌های سرویس ملی هواشناسی درباره گرداب‌های روز جمعه، در شهرستان لنکستر، نبراسکا، یک گردباد عامل خروج قطار از ریل و واژگونی نیمه کامیون است.

ستوان نیل بوناچی پلیس اوماها گفت که صدها خانه آسیب دیده اند که بیشتر آنها در منطقه الکورن در بخش غربی شهر بوده است.

بوناچی گفت: “شما قطعا مسیر گردباد را می بینید.”

کتی بوسمن، رئیس آتش نشانی اوماها گفت که پلیس و آتش نشانان خانه به خانه رفتند تا به ساکنان کمک کنند و مناطقی را که ممکن است افراد در آن گیر افتاده باشند، جستجو کنند.

Bossman گفت: “ما در سراسر املاک در انبوه آوارها، در زیرزمین ها، تلاش برای یافتن قربانیان و اطمینان از نجات همه کسانی که به کمک نیاز دارند، خواهیم گشت.”

پت وودز که در الکورن زندگی می‌کند، به آسوشیتدپرس گفت که او و همسرش پناه گرفته‌اند اما می‌توانستند صدای گردباد را بشنوند.

او گفت: «وقتی بالا آمدیم، حصارمان از بین رفته بود و به سمت شمال غربی نگاه می کردیم و کل محله از بین رفته است.

همسر او، کیم وودز، گفت که محله در شمال آنها “بسیار مسطح” است.

خانه ای که توسط گردباد در نبراسکا ویران شده است
پس از عبور گردباد از منطقه ای در بنینگتون، نب، دو زن کمک می کنند تا وسایل یک دوست را از خانه آسیب دیده خود خارج کنند.جاش فانک / AP

کیم رینولدز، فرماندار آیووا، پس از انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد بخش‌هایی از میندن، در حدود 30 مایلی شمال شرقی اوماها، کاملاً مسطح شده است، وضعیت اضطراری برای شهرستان پوتاواتامی اعلام کرد.

جف تئولن، معاون رئیس کلانتری شهرستان پوتاوتامی، در یک کنفرانس خبری عصر جمعه گفت که 40 یا 50 خانه “به طور کامل ویران شده اند.” او به خبرنگاران گفت: دو گزارش از جراحات وجود دارد که یکی از آنها “نسبتاً شدید اما تهدید کننده زندگی نیست”.

او گفت: “در حال حاضر بسیار خطرناک است. ما ورود به شهر را به جز مردمی که در اینجا زندگی می کنند بسته ایم.”

الکس لوندو، هماهنگ کننده اضطراری شهرستان گفت که در نزدیکی شهرستان شلبی، حدود 40 خانه آسیب دیده است. وی گفت که مقامات در حال ارزیابی ویرانی بودند و اشاره کرد که گزارشی از تلفات جانی گزارش نشده است.

دفاتر خدمات هواشناسی ملی پیش از هوای شدیدتر که روز شنبه انتظار می رود، خسارت را بررسی کردند.

خسارت گردباد در Minden، آیووا.
خسارت گردباد در Minden، آیووا.با احترام برایان اولسن

این سرویس روز جمعه 106 گردباد را در نبراسکا، آیووا، تگزاس، کانزاس و میسوری گزارش داد. گردباد دیگری صبح روز جمعه در شهرستان پوتاواتومی، اوکلاهاما گزارش شد.

اوکلاهاما نیز تحت تأثیر هوای ناپایدار و رعد و برق که روز جمعه به سمت شرق حرکت کرد، تحت تأثیر قرار گرفت، اما این سرویس هیچ گردباد تأیید شده ای را برای این ایالت ذکر نکرد.

در میان گردبادهای روز جمعه که ارزیابی اولیه توسط سرویس هواشناسی انجام شد، دو گردباد در نزدیکی واکو، تگزاس بودند – یکی از آنها در قدرت EF2 بود – و دیگری در EF1 (86-110 مایل در ساعت) ارزیابی شد.