کامالا هریس می‌گوید معکوس شدن رو در مقابل وید یک «بحران مراقبت‌های بهداشتی» ایجاد کرد



کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور روز شنبه در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد لغو حکم رو علیه وید توسط دادگاه عالی، قضات محافظه‌کار را به دلیل ایجاد «بحران بهداشتی در آمریکا» محکوم کرد.

هریس، اولین معاون رئیس جمهور زن، به جمعیتی که در شارلوت، کارولینای شمالی جمع شده بودند، گفت: «چطور جرات می کنند.

او همچنین از ممنوعیت های سقط جنین که از زمان برگرداندن رو در چندین ایالت تحت رهبری جمهوری خواهان تصویب شده بود، انتقاد کرد. هریس گفت: سیاستمدارانی که این قوانین را ایجاد می‌کنند، «حتی نمی‌دانند که بدن یک زن واقعاً چگونه کار می‌کند.

این دعوا فقط در مورد مردم در یک ایالت خاص نیست، این افراط گرایان قصد دارند دستور کار خود را ملی بگیرند. و این دستور کار، به هر حال، بسیار فراتر از حقوق باروری است. بسیاری از همین افراد به حق رای حمله می کنند، که مانع از آموزش تاریخ آمریکا می شود. او گفت.

این رویداد از جمله رویدادهایی بود که کاخ سفید در این ماه به مناسبت سالگرد تصمیم دادگاه عالی برگزار کرد و موضوعی را که احتمالاً در چرخه انتخابات 2024 غالب خواهد بود، مورد توجه قرار داد.

روز جمعه، رئیس جمهور جو بایدن، بانوی اول جیل بایدن، هریس و همسرش داگ امهوف در یک رویداد سیاسی با گروه های حقوق باروری شرکت کردند. علاوه بر این، بایدن یک فرمان اجرایی را امضا کرد که به دنبال محافظت و گسترش دسترسی به پیشگیری از بارداری است، که طرفداران آن نگران بودند که جمهوری خواهان در مرحله بعدی آن را هدف قرار دهند زیرا به دنبال اعمال محدودیت های بیشتر هستند.

سه تا از گروه‌های برجسته حقوق باروری کشور – لیست EMILYs، NARAL Pro-Choice America و Planned Parenthood Action Fund – نیز روز جمعه از کمپین ریاست جمهوری بایدن-هریس 2024 حمایت کردند.

و هفته گذشته، کاخ سفید میزبان رویدادهایی با قانونگذاران دموکرات از 41 ایالت بود تا در مورد حملات سطح ایالتی به حقوق باروری بحث کنند.

سخنرانی هریس در شارلوت دقیقا یک سال پس از تصمیم اکثریت محافظه کار 5-4 دادگاه عالی برای لغو حکم تاریخی سال 1973 که حق سقط جنین در قانون اساسی را تضمین می کرد، انجام می شود. حکم دادگاه در سال گذشته ثابت کرد که یکی از لحظات تعیین کننده انتخابات میان دوره ای 2022 بود که گروه های رای دهنده کلیدی – به ویژه زنان – را در حمایت از نامزدهای دموکرات تشویق کرد.

جمهوری خواهان کنگره و نامزدهای ریاست جمهوری جمهوریخواهان سالگرد حکم دادگاه عالی در سال 2022 را جشن گرفته اند، در حالی که دموکرات های کنگره در تلاشند راه هایی برای حمایت قانونی از حقوق سقط جنین بیابند.

برای مثال، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کرده‌اند تا از یک دادخواست ترخیص حمایت کنند که باعث می‌شود در مجلس، که به شدت تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، در مورد لایحه‌ای برای حمایت از حق یک فرد برای پایان دادن به بارداری و همچنین ارائه‌دهندگان سقط جنین، رأی‌گیری شود. رهبر اقلیت حکیم جفریس، DN.Y، روز جمعه گفت که آنها فقط به هشت عضو دیگر نیاز دارند تا این طومار را امضا کنند.

اما از آنجایی که چشم انداز حفاظت از خدمات سقط جنین در کاپیتول هیل تقریبا غیرممکن است، دولت بایدن در تلاش است تا راه هایی را برای محافظت از خدمات مراقبت های بهداشتی باروری جستجو کند.

حامیان حقوق سقط جنین در یک نبرد قانونی بر سر داروی سقط جنین میفپریستون، بخشی از یک رژیم دو دارویی، برای مدیریت خود پایان بارداری ریشه دوانده اند. دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده در لوئیزیانا اخیراً استدلال هایی را در مورد این پرونده شنیده است، اما روند تجدیدنظر ممکن است ماه ها طول بکشد.

وکلای مدافع در مسدود کردن یا به تاخیر انداختن اجرای قوانین محدودکننده در دادگاه موفقیت هایی داشته اند. یک قاضی در روز پنجشنبه حکم داد که قانون وایومینگ برای ممنوعیت سقط جنین دارویی در ماه ژوئیه اجرایی نخواهد شد، همانطور که برنامه ریزی شده بود تا امکان پیشبرد شکایت را فراهم کند.

در همین حال، از آنجایی که جمهوری خواهان همچنان حقوق مردم برای پایان دادن به بارداری را از بین می برند، حمایت از تلاش های آنها کم است. یک نظرسنجی ملی جدید NBC News نشان داد که از هر 10 رأی دهنده در ایالات متحده، 6 نفر با حکم دادگاه عالی مخالف هستند، در حالی که 36 درصد آن را تایید کرده اند.