میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، آمریکا مداخله گر را در بحبوحه اعتراضات به کمبودها مورد انتقاد قرار داد.



هاوانا – میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، روز سه شنبه در مصاحبه با ان بی سی نیوز در هاوانا، ایالات متحده را «مداخله گر» و به دلیل «تحقیر» مردم کوبا و انقلاب کوبا مورد انتقاد قرار داد.

صدها کوبایی در اعتراض به کمبود مواد غذایی و نیرو به خیابان ها آمده اند. دولت روز دوشنبه ایالات متحده را به شلیک معترضان متهم کرد. در پاسخ، وزارت امور خارجه آمریکا این اتهامات را “پوچ” خواند.

دیاز کانل در پاسخ به اظهارات وزارت خارجه گفت: «آنها همیشه به دنبال توجیه و تغییر اوضاع هستند. پوچ ترین چیز این است که بیش از 65 سال است که علیه ما محاصره جنایتکارانه اعمال کرده اند. این پوچی است.»

دیاز کانل به ندرت مصاحبه می کند، به ویژه با رسانه های ایالات متحده، اما او در جریان نمایشگاه بین المللی انفورماتیک هاوانا، با تمرکز بر فناوری دیجیتال، با NBC News صحبت کرد.

دیاز کانل گفت که “پوچی” “محاصره” چیزی است که اعتراضات را برانگیخته است.

ما آزاد، مستقل و مستقل هستیم و علیرغم تشدید محاصره، به ساختن انقلاب خود ادامه می دهیم، علیرغم اینکه در فهرست جعلی قرار گرفته ایم که فقط توسط یک حکومت به عنوان نسل کشی و مانند آن قابل اختراع است. دیاز کانل با اشاره به اینکه ایالات متحده از جمله کوبا به عنوان یکی از چهار کشوری است که به همراه کره شمالی، ایران و سوریه به عنوان دولت حامی تروریسم قلمداد می کنند، گفت: هژمونیک دولت ایالات متحده است.

اعتراضات از روز یکشنبه در بخش‌های مختلف جزیره آغاز شده است که بزرگترین اعتراض‌ها در دومین شهر بزرگ، سانتیاگو در شرق است. سانتیاگو به عنوان زادگاه انقلاب کوبا شناخته می شود و خاکستر فیدل کاسترو در سال 2016 در آنجا آرام گرفت.

مردم در ویدئوهایی که به طور گسترده در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، شعار “برق” و “غذا” سر دادند و در برخی موارد خواهان “آزادی” شدند.

کوبایی‌ها در برخی از مناطق این کشور قطعی برق طولانی مدت را تحمل کرده‌اند که گاهی تا ۱۸ ساعت طول می‌کشد. کمبود غذا و دارو و همچنین افزایش تورم، زندگی را برای اکثریت قریب به اتفاق مردم دشوارتر کرده است.

در پاسخ به اظهارات دیاز کانل در روز سه شنبه، وزارت امور خارجه در بیانیه ای ایمیلی اعلام کرد که “ایالات متحده در کنار مردم کوبا می ایستد و به حمایت از خواسته های آنها برای حقوق بشر، آزادی، رفاه و آینده ای با عزت بیشتر ادامه می دهد.”

یک مقام گفت: «سیاست ایالات متحده در مورد کوبا مسئولیت پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر را ارتقا می دهد و به دنبال حمایت از مردم کوبا است.

دولت کمونیستی کوبا اخیراً اقدامات ریاضتی غیرمحبوب را اعلام کرده و قیمت بنزین را که آن هم با کمبود عرضه است تا 500 درصد افزایش داده است.

دولت اخیراً از برنامه جهانی غذا درخواست کمک کرده است تا بتواند به عرضه شیرخشک یارانه ای برای کودکان ادامه دهد.

دیاز کانل در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات گفت که این اعتراضات نسبتاً مسالمت آمیز بودند اما شبیه به “رویدادهای جدی” بودند.

او گفت اعتراضات “شدید” بیشتری در سراسر جهان، از جمله در ایالات متحده، که “به شدت سرکوب می شوند” برگزار می شود.

«آنهایی که در کوبا هستند تیتر خبرها هستند. چرا؟ زیرا در برخورد با مشکل کوبا یک انحراف کامل وجود دارد.»

کوبا بیش از 60 سال است که تحت تحریم های شدید اقتصادی آمریکا بوده است. این تحریم در ابتدا پاسخی به مصادره مشاغل و املاک آمریکا توسط کاسترو پس از انقلاب 1959 بود. زمانی که در سال 1962 به طور کامل اجرا شد، تجارت وجود نداشت، اما در طول سال‌ها، ایالات متحده تحریم را با قوانینی که آن را پیچیده‌تر کرده بود، اصلاح کرد. و در حالی که شرکت های آمریکایی می توانند با درخواست مجوزهای ویژه از دولت ایالات متحده، غذا و دارو به کوبا صادر کنند، تحریم این کار را دشوارتر می کند.

در حالی که بسیاری از اقتصاددانان موافق هستند که تحریم به اقتصاد کوبا آسیب رسانده است، آنها همچنین به مدل اقتصادی متمرکز و به سبک شوروی کوبا اشاره می کنند.

در پاسخ به اظهارات دیاز کانل، این مقام آمریکایی گفت که تنها کنگره می‌تواند تحریم را لغو کند و سال گذشته، ایالات متحده نزدیک به 336 میلیون دلار کالاهای کشاورزی صادر کرد و 100 میلیارد دلار بیشتر به صادرات یا کمک‌های بشردوستانه اجازه داد، «این نشان دهنده حسن نیت بسیاری است. آمریکایی هایی که می خواهند به مردم کوبا کمک کنند.»

این مقام آمریکایی گفت: «تحریم‌های ایالات متحده تأثیر دارد، اما سوء مدیریت کوبا بر مولدترین بخش‌هایش عامل اصلی بحران اقتصادی کنونی کوبا است».

دیاز کانل در پاسخ به این سوال که این گمانه زنی ها می تواند باعث فروپاشی انقلاب شود، گفت: بیایند و ثابت کنند. بگذارید سعی کنند ما را پایین بیاورند. آنها خواهند دید که چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.

او گفت: «انقلاب بسیار محکم است و مردم کوبا به معنای از دست دادن انقلاب بسیار آگاه هستند.

برای اطلاعات بیشتر از NBC Latino، برای خبرنامه هفتگی ما ثبت نام کنید.