منچستریونایتد قرارداد فروش 25 درصد از باشگاه EPL را به میلیاردر بریتانیایی جیم رتکلیف اعلام کرد.



منچستر، انگلیس – بیش از یک سال پس از فروش، منچستریونایتد یکشنبه اعلام کرد که جیم رتکلیف، میلیاردر بریتانیایی، با خرید سهام اقلیت در باشگاه مشهور لیگ برتر موافقت کرده است.

رتکلیف، که غول پتروشیمی INEOS را در اختیار دارد و یکی از ثروتمندترین افراد بریتانیا است، “تا 25 درصد” از 20 بار قهرمان لیگ را تضمین کرده و 300 میلیون دلار در ورزشگاه اولدترافورد خود سرمایه گذاری خواهد کرد.

به عنوان بخشی از این قرارداد، یونایتد گفت که رتکلیف مسئولیت عملیات فوتبال باشگاه را بر عهده خواهد گرفت.

به گفته یونایتد، راتکلیف پس از اتمام قرارداد، 200 میلیون دلار و تا پایان سال 2024، 100 میلیون دلار دیگر را تامین خواهد کرد. در مجموع ارزش این معامله حدود 1.6 میلیارد دلار خواهد بود که شامل 300 میلیون دلار بودجه می شود.

این قرارداد منوط به تایید لیگ برتر است.

راتکلیف، که در فایلزورث، منچستر بزرگ به دنیا آمد، در ابتدا پیشنهاد خرید کل سهام اکثریتی که حدود 69 درصد در اختیار گلیزرها، مالکان آمریکایی باشگاه بود، داده بود.

رتکلیف گفت: به عنوان یک پسر محلی و حامی مادام العمر باشگاه، بسیار خوشحالم که توانستیم با هیئت مدیره منچستریونایتد قراردادی را به توافق برسانیم که مسئولیت مدیریت عملیات فوتبال باشگاه را به ما محول می کند.

“در حالی که موفقیت تجاری باشگاه تضمین کرده است که همیشه بودجه برای کسب جام ها در بالاترین سطح وجود دارد، این پتانسیل در زمان های اخیر به طور کامل باز نشده است. ما دانش، تخصص و استعداد جهانی را از گروه گسترده‌تر INEOS Sport به ارمغان می‌آوریم تا به پیشرفت بیشتر در باشگاه کمک کنیم و در عین حال سرمایه‌گذاری‌های آینده را در اولدترافورد فراهم کنیم.

یونایتد گفت که این تراکنش توسط Trawlers Limited – شرکتی که کاملاً متعلق به راتکلیف است – بدون هیچ بدهی تامین می شود. هواداران یونایتد از ماهیت اهرمی خرید گلیزرها که باعث بدهی باشگاه شد و همچنین عدم سرمایه گذاری درک شده و سود سهام توسط مالکان انتقاد کرده اند.

اورام گلیزر و جوئل گلیزر، مدیران اجرایی و مدیران یونایتد، در این بیانیه گفتند: “سر جیم و INEOS تجربه تجاری فراوان و همچنین تعهد مالی قابل توجهی را به باشگاه می آورند. و از طریق INEOS Sport، منچستریونایتد به افراد حرفه‌ای با کارآیی بالا، با تجربه در ایجاد و رهبری تیم‌های نخبه از داخل و خارج از بازی دسترسی خواهد داشت.

منچستریونایتد افراد با استعدادی در سرتاسر باشگاه دارد و آرزوی ما این است که همیشه در هر سطحی پیشرفت کنیم تا به هواداران بزرگمان در آینده کمک کنیم.”

گلیزرها در نوامبر گذشته اعلام کردند که قصد دارند به دنبال سرمایه گذاری جدید باشند و به بانک تجاری آمریکایی Raine دستور دادند که بر این فرآیند نظارت کند که شامل پتانسیل فروش کامل بود.

رتکلیف با شیخ جاسم بن حمد آل ثانی، بانکدار قطری، برای خرید گلیزر، که مالک تیم تامپا بی بوکانرز NFL است، رقابت کرده بود. اما پس از ماه‌ها مذاکره طولانی، شیخ جاسم در ماه اکتبر از پیشنهاد خود برای واگذاری رتکلیف به عنوان سهامی اقلیت در باشگاه صرف نظر کرد.

شیخ جاسم همیشه اظهار داشت که علاقه مند به تصرف کامل است.

یونایتد گفت رتکلیف 33 دلار به ازای هر سهم پرداخت کرده است.

دهه افول

رتکلیف در حال خرید باشگاهی است که پس از بازنشستگی الکس فرگوسن، سرمربی سابق در سال 2013، یک دهه افت را در زمین تحمل کرده است. از آن زمان تاکنون این عنوان را کسب نکرده است.

عدم اطمینان مداوم در مورد مالکیت منجر به اعتراض هواداران در خارج از ورزشگاه اولدترافورد باشگاه شد، در حالی که شعارهای “گلیزرز بیرون” به طور مرتب در طول بازی ها شنیده می شد.

در حالی که راتکلیف مدت‌ها توسط طرفداران به‌عنوان یک مالک بالقوه محبوب شناخته می‌شد، سرمایه‌گذاری اقلیت او به این معناست که گلیزرها علی‌رغم سال‌ها کمپین‌های هواداران برای بیرون راندن آن‌ها، سر جای خود باقی می‌مانند.

مالکوم گلیزر، سرمایه دار فقید، یونایتد را در سال 2005 به قیمت 790 میلیون پوند (در آن زمان حدود 1.4 میلیارد دلار) در میان واکنش شدید هواداران خرید.

یونایتد روز یکشنبه گفت: “جاه طلبی مشترک ایجاد یک ساختمان عملیاتی فوتبال در سطح جهانی بر اساس بسیاری از نقاط قوت موجود باشگاه، از جمله عملکرد موفق خارج از زمین است که همچنان از آن لذت می برد.”

در ابتدا، INEOS رتکلیف گفته بود که هدفش «رویکردی مدرن، پیشرو و هوادار محور برای مالکیت» است.

همچنین اعلام کرد که تمرکزش روی قهرمانی یونایتد در لیگ قهرمانان اروپا برای اولین بار از سال 2008 و تبدیل آن به “باشگاه شماره یک جهان” است.

گفته می شود راتکلیف 15.1 میلیارد دلار ارزش دارد و سال گذشته تلاش کرد باشگاه لیگ برتری چلسی را بخرد.

او در حال حاضر مالک باشگاه فرانسوی نیس، امتیاز دوچرخه سواری تیم INEOS است، یک سوم سهامدار تیم فرمول یک مرسدس-ای ام جی پتروناس است و در جام آمریکا با تیم قایقرانی INEOS بریتانیا رقابت می کند.