طالبان ایستگاه رادیویی زنان را برای پخش موسیقی می بندد


یک مقام طالبان روز شنبه گفت که یک ایستگاه رادیویی زنان در شمال شرق افغانستان به دلیل پخش موسیقی در ماه مبارک رمضان تعطیل شده است.

Sadai Banowan که در زبان دری به معنای صدای زنان است، تنها ایستگاه زنان در افغانستان است که 10 سال پیش شروع به کار کرد. هشت پرسنل دارد که شش نفر از آنها زن هستند.

معزالدین احمدی، مدیر اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان، گفت که این ایستگاه چندین بار با پخش آهنگ و موسیقی در ماه رمضان “قوانین و مقررات امارت اسلامی” را نقض کرد و به دلیل نقض تعطیل شد.

احمدی گفت: اگر این رادیو سیاست امارت اسلامی افغانستان را بپذیرد و ضمانت دهد که دیگر چنین کاری را تکرار نکند، اجازه فعالیت مجدد را می دهیم.

ناجیه سروش رئیس ایستگاه هر گونه تخلف را رد کرد و گفت که نیازی به تعطیلی نیست و آن را توطئه خواند. طالبان «به ما گفتند که شما موسیقی پخش کرده‌اید. ما هیچ نوع موسیقی پخش نکرده‌ایم.»

سروش گفت که ساعت 11:40 صبح روز پنجشنبه نمایندگانی از وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست معاونت و ولایت در این ایستگاه حضور یافته و آن را تعطیل کردند. او گفت که کارکنان ایستگاه با Vice and Virtue تماس گرفته‌اند، اما مقامات آنجا گفتند که اطلاعات بیشتری در مورد بسته شدن ندارند.

بسیاری از روزنامه نگاران پس از تسلط طالبان در آگوست 2021 شغل خود را از دست دادند. به گفته انجمن روزنامه نگاران مستقل افغانستان، رسانه ها به دلیل کمبود بودجه یا به دلیل خروج کارکنان از کشور بسته شدند.

طالبان زنان را از اکثر اشکال کار و تحصیل پس از صنف ششم از جمله دانشگاه منع کرده است. هیچ ممنوعیت رسمی برای موسیقی وجود ندارد. در دوران حکومت قبلی خود در اواخر دهه 1990، طالبان اکثر تلویزیون، رادیو و روزنامه ها را در کشور ممنوع کردند.