سه قلوهای متولد شده از مادر غزه بدون او در بیمارستان اسرائیل سرگردان هستند


اورشلیم – مانند اکثر والدین نوزادان، چهره حنان و فتحی بیوق با دیدن صورت سه قلوهای خود روشن می شود.

وقتی چهره کوچک دخترشان، نجوا، از زیر یک پتوی صورتی بیرون می‌آید، صدایشان از هیجان بلند می‌شود که بوسه می‌زنند و نام او را صدا می‌کنند.

اما بر خلاف سایر والدین، حنان و فتحی فقط می توانند نوزادان خود را از طریق صفحه نمایش تلفن همراه ببینند.

حاملگی حنان پرخطر تلقی می‌شد، بنابراین اسرائیل به او اجازه داد تا غزه را برای مدت کوتاهی در ماه اوت ترک کند و در بیمارستان مکاسد در اورشلیم شرقی زایمان کند. این سه نوزاد دختر در 24 آگوست در 31 هفتگی نارس به دنیا آمدند و ماسک تنفسی روی آنها نصب کردند. اما حنان، 23 ساله، زمانی که مجوز سفرش سه روز پس از زایمان سه قلو به پایان رسید، مجبور شد به غزه بازگردد و نوزادان تازه متولد شده را پشت سر بگذارد.

این نوزادان کمی قبل از حمله حماس در 7 اکتبر آماده ترخیص بودند و حنان در حال برنامه ریزی برای بازگشت دخترانش بود. اما ناگهان غزه بسته شد و به یک منطقه جنگی تبدیل شد. این باعث شد که بیوق ها نتوانند نوزادان خود را به دست آورند.

فتحی پیشانی به پیشانی با همسرش گفت: “او روح من است، ستاره من است.”

حنان بیوق از طریق یک تماس ویدیویی از بیمارستان مکاسد در شرق بیت المقدس روز یکشنبه به نوزاد خود، نجوا، نگاه می کند.
حنان بیوق از طریق یک تماس ویدیویی از بیمارستان مکاسد در شرق بیت المقدس روز یکشنبه به نوزاد خود، نجوا، نگاه می کند. NBC News

فتحی هنوز دخترانش را که اکنون نزدیک به 15 هفته دارند ملاقات نکرده است.

ان‌بی‌سی نیوز روز یکشنبه از نوزادان نور، نجمه و نجوا در بیمارستان اورشلیم، جایی که تازه از خواب بیدار می‌شدند، عیادت کرد. در آنجا، خدمه توانستند به حنان و فتحی برسند تا دخترانشان را ببینند.

در همان روز، خدمه NBC News در غزه با خانواده در شهر جنوبی خان یونس صحبت کردند، جایی که این زوج لباس نوزادی را که قبل از جنگ برای دخترانشان خریده بودند نشان دادند – اندکی از شادی دیرهنگام: جوراب های رنگارنگ و بنفش همسان. آنهایی که توت فرنگی روی یقه هایشان دوخته شده است. بیشتر آن هنوز در بسته بندی پلاستیکی است و منتظر است تا دختران به خانه بیایند.

حنان در حالی که اشک روی صورتش می‌ریخت گفت: «جنگ ما را از هم جدا کرد. به عنوان یک مادر، ای کاش می توانستم دخترانم را در آغوش بگیرم.

اما با وجود اینکه آنها به شدت دلتنگ نوزادان خود هستند، بیوک ها فکر نمی کنند تا زمانی که آتش بس جدیدی برقرار شود یا جنگ به پایان برسد راهی برای اتحاد مجدد وجود دارد.

سه قلوهای او آماده بازگشت به خانه بودند، اما جنگ این مادر جوان را در غزه به دام انداخته است
سه قلوهایی که به طور نارس از مادر فلسطینی حنان بیوق متولد شده اند، روز یکشنبه در بیمارستان مکاسد در شرق اورشلیم تحت نظر هستند.NBC News

حنان در پاسخ به این سوال که آیا شانسی وجود دارد که بتواند نوزادان را پس بگیرد، گفت: “آنجا امن تر است.” «اینجا وضعیت خیلی بد است. ما نمی‌توانیم برای خود شیر، پوشک یا حتی غذا برای آنها تهیه کنیم.»

قبل از درگیری، اسرائیل به ساکنان نوار غزه اجازه می‌داد تا برای مجوزهای ورود بشردوستانه به دلایل پزشکی خاص، مانند درمان نجات غریق که در منطقه محصور در دسترس نیست، درخواست کنند، اما جنگ چنین فرآیندهایی را تغییر داده است. بیوق ها اکنون به همراه پنج خانواده دیگر در خانه ای کوچک در خان یونس که از زمان پایان آتش بس هفته گذشته تحت بمباران اسرائیل بوده است، جمع شده اند. آنها می گویند که به سختی چیزی برای خوردن و نوشیدن دارند.

نه نیروهای دفاعی اسرائیل و نه COGAT، رابط نظامی اسرائیل با فلسطینی ها، به درخواست برای اظهار نظر در مورد موقعیت هایی مانند آنچه که بیوق ها با آن روبرو هستند، پاسخ ندادند.

غزه از ماه اکتبر تحت محاصره کامل اسرائیل قرار دارد و کمک های بشردوستانه بسیار محدودی وارد آن می شود. بسیاری از بیمارستان های آن برای مراقبت از بیماران خود، از جمله نوزادان نارس، دارو و برق ندارند.

دکتر حاتم خماش، رئیس بخش نوزادان در بیمارستان مکاسد در اورشلیم شرقی، گفت که در حال حاضر هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و شانس زنده ماندن دختران در زیر بمباران و بدون مراقبت های پزشکی مناسب یا آب تمیز بسیار اندک است.

“چگونه می خواهند برای شیر آب بیاورند؟” وی با اشاره به شیر خشک گفت: استفاده از آب ناخالص در شیر خشک می تواند برای نوزادان کشنده باشد.

او که در کنار تخت نوزادان ایستاده بود، گفت: «پس قطعاً ماندن آنها در اینجا امن تر است.

خماش گفت که کارکنان بیمارستان تمام تلاش خود را برای مراقبت از سه قلوها انجام می دهند، اما دختران به شدت به محبت و لمس والدین خود نیاز دارند – که برای نوزادان نارس بسیار مهم است.

او توضیح داد که کارکنان تلاش می کنند تا بیوک ها را در مورد وضعیت دختران به روز نگه دارند و تصاویری برای آنها ارسال کنند، اما اتصال متناوب اینترنت و خدمات تلفنی در غزه به این معنی است که این به روز رسانی ها بسیار اندک است.

حنان گفت: «آنها عکس‌هایشان را برای من می‌فرستند تا احساس خوبی داشته باشم، اما مثل بغل کردنشان نیست.

در حالی که بیوق ها ناامیدانه منتظرند، اسرائیل در حال گسترش حملات زمینی خود در جنوب غزه است. مقامات حماس از زمان از سرگیری درگیری ها صدها تلفات را گزارش کرده اند و ارتش اسرائیل از مردم در مناطق خاصی از جنوب خواسته است تا از محل خارج شوند. اما مردم غزه، که بسیاری از آنها قبلاً از شمال به جنوب گریخته بودند، به طور فزاینده ای می گویند که هیچ جای امنی برای رفتن وجود ندارد.

دولت بایدن، دیگر رهبران جهان و گروه‌های امدادی بارها از اسرائیل خواسته‌اند که تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند. اسرائیل مدام گفته است که ارتشش عمداً غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد و تلاش می کند تلفات غیرنظامیان را در جنگ به حداقل برساند، اما هدفش از بین بردن کامل حماس است.

فتحی و حنان گفتند که نمی توانند تصور کنند که در حال حاضر چگونه زندگی دختران خود را در غزه تامین می کنند.

حنان گفت: «ما نمی توانیم حرکت کنیم یا غذا پیدا کنیم و آواره و از یکدیگر جدا شده ایم. ما فقط غیرنظامیانی هستیم که کاری انجام نداده‌ایم.»

فتحی گفت: «می‌خواهم آنها برگردند، اما نگران هستم. «ما در جنگ هستیم، نمی دانیم چه اتفاقی ممکن است بیفتد… بگذارید در امنیت آنجا بمانند. ما آرزو می کنیم که این جنگ به زودی تمام شود، تا بتوانم دخترانم را برگردانم و با آنها باشم.”

ریچارد انگل و شارلوت گاردینر از اورشلیم گزارش دادند و یولیا تلمازن از لندن گزارش دادند.