EFA امگا ۳: زمانی که چربی ها برای سلامتی شما مفید هستند

اصول اولیه اسیدهای چرب n-3

اسیدهای چرب n-3 دقیقاً چیست؟ بدن انسان نمی تواند این چربی ها را به مقدار کافی بسازد، بنابراین دریافت این مواد از رژیم غذایی و مکمل هایی مانند روغن ماهی امگا ۳ ضروری است.

اصطلاح “اسیدهای چرب ضروری امگا ۳” در واقع به گروهی از سه نوع چربی یعنی ALA، EPA و DHA اشاره دارد. باید تاکید کرد که ALA را می توان در روغن های گیاهی یافت در حالی که EPA و DHA در روغن های دریایی رایج تر هستند. در این راستا، متخصصان سلامت مصرف میوه ها و سبزیجات و همچنین ماهی و غذاهای دریایی را برای دریافت مقادیر توصیه شده از هر سه اسید چرب ضروری توصیه می کنند.

اسیدهای چرب N-3 برای متابولیسم طبیعی ضروری هستند. کمبود این اسیدهای چرب می تواند منجر به خشکی پوست، خستگی، نوسانات خلقی و همچنین ضعف حافظه و گردش خون ضعیف شود. مطالعات همچنین نشان داده اند که مقادیر ناکافی چربی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

فواید اسیدهای چرب n-3

مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که امگا ۳ فواید زیادی برای سلامتی دارد که در مقادیر مناسب و در زمان مناسب مصرف شود. این مزایا عبارتند از:

• کاهش سطح تری گلیسیرید

سطوح بالای تری گلیسیرید برای افزایش خطر بیماری قلبی از جمله حملات قلبی شناخته شده است. در واقع، دانشمندان کشف کرده اند که DHA به تنهایی در این زمینه موثر است.

• علائم کمتر شدید آرتریت روماتوئید

این اختلال التهابی مزمن بر پوشش‌های مفاصل تأثیر می‌گذارد و علائمی مانند درد مفاصل، تورم و حساسیت، سفتی صبحگاهی که چند ساعت طول می‌کشد، تورم شدید بافت‌ها و همچنین تب، خستگی و کاهش وزن را ایجاد می‌کند. مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ به طور قابل توجهی این علائم، به ویژه درد مفاصل، تورم و سفتی مفاصل را کاهش می دهند، در حالی که اثربخشی داروهای ضد التهابی را افزایش می دهند. این توضیح می دهد که چرا پزشکان داروهای استاندارد همراه با مکمل های روغن ماهی امگا ۳ را برای بیماران آرتریت روماتوئید تجویز می کنند.

• کاهش سطح افسردگی

برخی از مطالعات علمی نشان می‌دهند که فرهنگ‌هایی که رژیم‌های غذایی غنی از اسیدهای چرب n-3 دارند، کمتر احتمال دارد علائم افسردگی از جمله اختلال دوقطبی را داشته باشند. مطالعات دیگر نشان می دهد که امگا ۳ اثربخشی داروهای ضد افسردگی را افزایش می دهد.

• کاهش بروز حملات آسم

همچنین نشان داده شده است که سطوح کافی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ در بدن باعث کاهش التهاب در ریه ها و بهبود عملکرد ریه می شود که هر دو جزء مهم در مدیریت موثر آسم هستند. بسیاری از مبتلایان به آسم نیز از مکمل های روغن ماهی امگا ۳ برای کاهش دوز دارو بهره مند می شوند.

• بهبود علائم ADHD

کودکان مبتلا به ADHD ممکن است به مکمل‌های روغن ماهی امگا ۳ پاسخ دهند.

• کاهش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر

اگرچه تحقیقات بیشتر در این موارد نیز ضروری است، اما نتایج اغلب مطلوب است. به نظر می رسد امگا ۳ یک لایه محافظ برای مغز در برابر حمله بیماری آلزایمر و زوال عقل ایجاد می کند.

• سلامتی بهتر قبل از تولد

به طور خاص، DHA به نظر می رسد مهم ترین اسید چرب ضروری برای رشد مناسب چشم و مغز یک کودک متولد نشده باشد. اما مانند تمام مکمل های غذایی برای مادران باردار، در این مورد نیز باید برای حفظ سلامت مادر و کودک با یک پزشک متخصص مشورت شود. به خاطر داشته باشید که برای کاهش خطر مسمومیت با جیوه، زنان باردار نباید در معرض بسیاری از انواع ماهی، منبع اصلی روغن امگا ۳ قرار گیرند.

خط آخر: ممکن است بخواهید مزایای سلامتی افزایش مصرف روزانه امگا ۳ خود را از طریق منابع غذایی طبیعی و مکمل ها در نظر بگیرید. در این مورد باید از یک متخصص سلامت مانند یک متخصص تغذیه و متخصص تغذیه بپرسید زیرا همه افراد دارای نیازهای منحصر به فرد در اسیدهای چرب ضروری هستند، ناگفته نماند که بسیاری از منابع غذایی ممکن است برای افراد خاصی نامناسب باشند.

پیشنهاد: اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری خود را از منابع غذایی مانند ماهی (مانند ماهی آنچوی، شاه ماهی و ماهی آزاد وحشی) و همچنین گردو، کتان، روغن بذر کتان، روغن کانولا، روغن زیتون و روغن سویا دریافت کنید، اما روغن ها در حد متعادل . مکمل روغن ماهی مناسب امگا ۳ را اضافه کنید و سهم مناسبی از مواد مغذی خود را دریافت کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر