۱۵ ماده غذایی که به پیشگیری از سرطان روده بزرگ و چاقی التهابی ناشی از رژیم غذایی کمک می کند

وزارت بهداشت و خدمات انسانی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آتلانتا (GA) و موسسه ملی سرطان؛ در سال ۲۰۱۵، اظهار داشت که سرطان کولورکتال دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا و سومین سرطان شایع در مردان و زنان است. (۱)[۱)

در روده ما میکروبیوتای روده داریم (که قبلاً فلور روده نامیده می شد) – گروهی از میکروب هایی که در روده ما زندگی می کنند. میکروبیوتای روده ما حاوی تریلیون ها میکروارگانیسم از هزاران نوع مختلف باکتری است. فلور روده ما می تواند تا ۲ کیلوگرم وزن داشته باشد! هر یک از ما قالب میکروبی منحصر به فرد خود را داریم. میکروب های ما برای اطمینان از عملکرد صحیح گوارشی غذاهای ما، به ویژه غذاهایی که معده و روده کوچک ما قادر به هضم آنها نبوده اند، کار می کنند. میکروب ها همچنین به تولید برخی ویتامین ها (B و K) کمک می کنند و عملکرد مهمی در سیستم ایمنی بدن ما دارند. میکروب ها بلافاصله پس از تولد شروع به استعمار روده های ما می کنند و با رشد ما در نتیجه تأثیرات مختلف محیطی و رژیم غذایی ما رشد می کنند. میکروارگانیسم ها با تغییرات در رژیم غذایی و محیط ما سازگار می شوند، اگرچه در موارد شدید بی توجهی، کمبودهای تغذیه ای، استرس و سبک زندگی بسیار کم تحرک، از دست دادن تعادل در میکروبیوتای روده ممکن است ایجاد شود. این از دست دادن تعادل با مشکلات سلامتی مانند اختلالات روده، بیماری التهابی روده، آلرژی، چاقی و دیابت مرتبط است.

پری بیوتیک ها مواد غذایی را برای باکتری های مفید فراهم می کنند تا به تکثیر آنها کمک کنند. پری بیوتیک ها عبارتند از: اینولین، زایل-الیگوساکاریدها، آرابینوگالاکتان ها، فروکتو-الیگوساکاریدها (FOS) و گالاکتو-الیگوساکاریدها (GOS). پری بیوتیک ها در معده یا روده کوچک هضم نمی شوند و تنها زمانی که منبع غذایی به روده بزرگ رسیده است، باکتری های خوب و نه باکتری های مضر در دسترس هستند. پری بیوتیک ها باکتری های خوب را تحریک می کنند تا تکثیر شوند. پری بیوتیک ها همچنین می توانند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند. در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، Wollowski I. 2001 دریافت که مصرف پری بیوتیک ها با اثرات ضد سرطانی از طریق سم زدایی ژنتیکی در روده مرتبط است. نتیجه می‌گیریم که سرطان روده بزرگ، که در درصد بالایی از جمعیت به دلیل جهش‌های جسمی که در طول زندگی فرد اتفاق می‌افتد رخ می‌دهد، می‌تواند با مسدود کردن این جهش‌ها مهار یا پیشگیری شود. باکتری‌های اسید لاکتیک و پری بیوتیک‌هایی که باکتری‌های اسید لاکتیک را ترویج می‌کنند نشان داده شده است که آنها مواد سرطان زاهای ژنوتوکسیک را مهار می کنند سیستم های مدل آزمایشگاهی برای جلوگیری از جهش نشان داده شده است که از آسیب DNA جلوگیری می شود و سیستم های پیشگیری کننده شیمیایی می توانند in vivo در بافت های روده بزرگ تحریک شوند. و واضح است که نیاز به تحقیقات بیشتر برای تعیین اثرات مفید پیشگیری از سرطان روده بزرگ انسان وجود دارد.

میکروب های مضر روی مغز نیز تاثیر می گذارند. متابولیت های سمی و مولکول های التهابی تولید شده توسط باکتری های مضر در روده بر مغز تأثیر منفی می گذارد.

حتی چاقی با میکروب های مضر مرتبط است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در Diabetes منتشر شد، Cani و همکاران دریافتند که باکتری های مضر سمومی به نام لیپوپلی ساکارید (LPS) تولید می کنند که منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و در نتیجه باعث افزایش وزن می شود.

پری بیوتیک ها به طور طبیعی در غذاهای مختلف گیاهی یافت می شوند. با مصرف غذاهای زیر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و چاقی ناشی از غذاهایی که باعث التهاب بیش از حد می شوند را کاهش می دهید:

پیاز، تره فرنگی، سیر، جو دوسر، مارچوبه، کنگر فرنگی اورشلیم، کنگر فرنگی، ریشه قاصدک، غلات کامل، سویا و سایر سبزیجات غلاف، لوبیا، هلو، موز، انگور سیاه و همچنین کشمش، و همچنین عسل تازه، آجیل و دانه ها .

بهترین غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد آنهایی هستند که برای باکتری های “بد” تغذیه می کنند: قند، غذاهای فرآوری شده، چربی های حیوانی و پروتئین حیوانی. با مصرف آنتی بیوتیک فقط در مواقع ضروری و کاهش جذب داروهای ضد التهابی و مسدود کننده های اسید که میکروبیوم را بدتر می کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر بیماری ها و اختلالات را کاهش می دهید.

ارجاع:

(۱) آمار سرطان ایالات متحده: ۱۹۹۹-۲۰۱۲ گزارش بروز و مرگ و میر مبتنی بر وب.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر