کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای افتاده ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود پایین آمدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من رو به افزایش است و من احساس گرانش خاصی داشتم.

و وحشتناک ترین از همه لباسهای من مناسب نیست.

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم حتی صبح بود که بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب بود که تمام زندگی من با آن روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و ناراحت باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم غده تیروئید را بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی را به بدن خود به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم بلافاصله به فکر آب افتاد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچکی آتشی را که اینقدر می سوزد فریب ندهید تا احساس سلامتی و تازگی کنید یا از این احساسات خوب محروم باشید.

اگر دائماً احساس کسالت و بی انرژی بودن دارید و با تمام احساسات متناقض دیگر دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با غده تیروئید غیر فعال آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن ما نمی شوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده کند می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز خسته می شویم و بی حال هستیم و ما فقط می خواهیم استراحت کنیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی شود. بیماری ها یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن رفتار کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه باشید تا مزایا و فواید غذاهای تیروئید وستون را به شما بگویم. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • اول از همه ، آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی مشخصی برای تیروئید غیر فعال وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر در حال افزایش وزن هستید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر لازم و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات مواد اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات 100٪ یک افزودنی کامل و مغذی به عادات غذایی شما هستند. زیرا تمام قسمت های غلات را با خود دارد و این باعث می شود که از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید صحبت های زیادی شده است. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین ، بهتر و کافی است که میزان مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که مقدار زیادی سویا دارند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: قطعات مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل. سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید از آنها در رژیم غذایی خود مطمئن باشید. شناسه، سلنیوم و روی برای عملکرد صحیح تیروئید سه عنصر حیاتی لازم است.

شناسه (من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته ، کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11). بنابراین توصیه می کنم اگر کمبود ید دارید ، حتماً از نمک های یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، شیر و تخم مرغ (12).

سلن (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید کمک می کند. روی همچنین نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود به هیچ وجه حذف نکنید (14).

بنابراین اجازه دهید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آن استفاده کنید. زیرا زرده سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) (سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته تر) ، غلات کامل ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه تخصصی استفاده نکنید. بنابراین می توانید روی بوم بیفتید.

  • Capricorns موادی هستند که به ماهی هایی که تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهایی که حاوی این ماده هستند عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهانی با نشاسته مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و افزایش وزن را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را به خاطر بسپارید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه زیادی داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را کنار بگذارید. این باعث کاهش استرس می شود و وزن شما را در وضعیت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای کم را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم در اینجا به شما بگویم تا از یکدیگر بیشتر بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *