چرا اسفناج برای شما مفید است؟

Popeye وقتی صحبت از اسفناج به میان می‌آمد درست می‌گفت – اسفناج یک غذای فوق‌العاده است که به بدن شما کمک می‌کند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، مانند اسفناج، آنچه را که بدن شما برای سالم ماندن نیاز دارد، می دهد. متخصصان تغذیه خوردن چهار وعده یا بیشتر سبزیجات در روز را توصیه می کنند. از آنجایی که اسفناج بسیار سالم است، توصیه می شود حداقل چهار بار در هفته اسفناج بخورید.

اسفناج یک سبزی برگ سبز پر از فیبر و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم است که کالری کمی دارد. یک فنجان اسفناج چه به صورت خام و چه پخته مصرف شود، کمتر از ۳۲ کالری دارد.

برگ های سبز تیره اسفناج سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند، آنتی اکسیدان هایی که برای چشم و قلب شما عالی هستند. رنگدانه های موجود در اسفناج همچنین حاوی فلاونوئیدهایی به نام لوتئولین هستند که فیتوکمیکال هایی با خواص ضد سرطانی هستند.

اسفناج سرشار از ویتامین های E، A و K است. مطالعات نشان می دهد ویتامین E از بدن شما در برابر برخی سرطان ها و بیماری های قلبی محافظت می کند. بدن شما از ویتامین K برای کمک به لخته شدن خون استفاده می کند. ویتامین A توسط سلول های بدن شما برای تقویت تقسیم سلولی استفاده می شود. بتاکاروتن موجود در اسفناج توسط بدن شما برای تولید ویتامین A بیشتر استفاده می شود. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول های بدن دفاع می کند.

اسفناج علاوه بر ویتامین ها دارای مقدار زیادی فولات، پتاسیم، منیزیم و آهن است. این مواد معدنی به سیستم قلبی عروقی شما کمک می کند. آنها همچنین اعصاب و ماهیچه های سالم می سازند.

فواید اسفناج برای سلامتی عبارتند از:

پیشگیری از سرطان: طبق مجله Nutrition and Cancer، آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج دارای خواص ضد التهابی هستند که به پیشگیری از سرطان کمک می کند. فولات همچنین به کاهش احتمال سرطان تخمدان کمک می کند.

حفظ سلامت قلب: آنتی اکسیدان لوتئین التهاب و تشکیل پلاک در رگ ها و شریان ها را کاهش می دهد. فولات موجود در اسفناج باعث کاهش سطح هموسیستئین می شود که به نوبه خود با بیماری قلبی مرتبط است. اگر فشار خون شما بالا است، از اسفناج تازه یا منجمد استفاده کنید زیرا سدیم کمتری نسبت به اسفناج کنسرو شده دارد.

ساخت استخوان های سالم: غذاهای غنی از ویتامین K مانند اسفناج از ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری می کند. ویتامین K باعث ایجاد استئوکلسین می شود، پروتئینی که در تشکیل استخوان نقش دارد. کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج نیز به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک می کند. به خاطر داشته باشید که کلسیم موجود در اسفناج کمتر از کلسیم لبنیات جذب می شود.

بینایی بهتر: شبکیه، نوعی ویتامین A، یک عنصر مهم در شبکیه چشم است. چشمان شما برای بهترین عملکرد خود به ویتامین A نیاز دارند. لوتئین، ویتامین E و بتا کاروتن نیز به جلوگیری از کاهش بینایی در سالمندان کمک می کند.

تمرکز ذهنی: مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی اسفناج به حداکثر رساندن قدرت ذهنی با افزایش سن کمک می‌کند. فولات موجود در اسفناج نیز برای عملکرد شناختی بسیار مهم است. لازم به ذکر است که مکمل های اسید فولیک تاثیر کمی در این زمینه دارند یا هیچ تاثیری ندارند، بنابراین باید از منابع طبیعی مانند اسفناج استفاده کنید.

افزایش انرژی: آهن و فولات موجود در اسفناج از کم خونی جلوگیری می کند. این اغلب برای زنان با دوره های قاعدگی سنگین مهم است.

مبارزه با عفونت: ویتامین E به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند. ویتامین A موجود در اسفناج گلبول های سفید خون را می سازد که باکتری ها و ویروس ها را از بین می برند.

تقریباً هر سوپرمارکتی در تمام طول سال اسفناج تازه دارد. اسفناج معمولاً قیمت کمتری نسبت به سایر سبزیجات دارد. می توان آن را جایگزین کاهو در سالاد و ساندویچ کرد و آن ها را سالم تر کرد. به یاد داشته باشید که اسفناج تازه باید سبز تیره باشد و پژمرده نشود.

مراقب اسفناج های کنسرو شده باشید، زیرا معمولاً سرشار از سدیم است. برچسب روی اسفناج منجمد را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار سدیم دارد.

اسفناج شسته نشده را تا زمان استفاده در یخچال نگه دارید. از شستن برگها قبل از نگهداری خودداری کنید زیرا باعث خراب شدن آنها می شود. قبل از سرو، برگ ها را کاملا با آب سرد بشویید تا از شر کثیفی و حشرات خلاص شوید.

یک راه خوشمزه و سالم برای لذت بردن از اسفناج، تهیه سالاد اسفناج تازه با مقدار کمی روغن زیتون است. روغن زیتون جذب لوتئین و ویتامین A در بدن را تسریع می کند. اسفناج را می توان به سس ماکارونی یا حتی روی پیتزا نیز اضافه کرد. برای پوره سیب زمینی عالی، اسفناج، پنیر پارمزان و سیر را اضافه کنید. همچنین می توانید اسفناج را به املت و کیش اضافه کنید.

در مجموع، اسفناج فوق العاده سالم است و یک غذای جانبی عالی است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر