پیاز – برای گریه کردن

اگر پیاز نداشتیم دستور پختش چه می شد؟ عطر و طعم تند متمایز پیاز طعم تقریباً هر غذایی را تکمیل می کند. برای قرن ها، پیاز به آشپزخانه ما افزوده است و همچنین اعتقاد بر این بود که خواص درمانی دارد.

کلمه پیاز از کلمه لاتین unio گرفته شده است که به معنای “تک” یا “یک” است زیرا پیاز یک پیاز تولید می کند. این نام همچنین به اتحاد چندین لایه مجزا و متحدالمرکز یک پیاز اشاره دارد. پیاز بومی آسیا و خاورمیانه است و اعتقاد بر این است که بیش از پنج هزار سال است که کشت می شده است – و مورد احترام مصریان باستان بوده است. مصریان باستان اغلب از آن به عنوان ارز برای پرداخت حقوق کارگرانی که اهرام را می ساختند استفاده می کردند و همچنین آنها را در مقبره پادشاهان (توت عنخ آمون) می گذاشتند تا پادشاهان بتوانند آنها را به عنوان هدیه در زندگی پس از مرگ حمل کنند. در هند در قرن ششم از پیاز به عنوان دارو استفاده می شد. یونانیان و رومیان باستان اغلب پیاز را به عنوان یک ادویه اضافی در پخت و پز خود می پوشاندند زیرا آن را به اندازه کافی داغ نمی دانستند. در طول قرون وسطی، بسیاری از کشورهای اروپایی پیاز را به عنوان یک صبحانه کلاسیک سالم معرفی کردند. لازم به ذکر است که کریستف کلمب پیاز را با خود به هند غربی آورد و از آنجا کشت آن را در سراسر نیمکره غربی گسترش داد. امروزه تولیدکنندگان اصلی پیاز چین، ایالات متحده، روسیه و اسپانیا و سایر کشورها هستند.

پیاز به شکل های تازه، منجمد، کنسرو شده و خشک موجود است. تقریباً در هر نوع غذایی، پخته، در سالادهای تازه یا به عنوان پیش غذا می توان از آنها استفاده کرد و معمولاً به صورت ورقه ای یا برش داده می شوند. پیاز بیشتر به عنوان مکمل غذای اصلی استفاده می شود و به ندرت به تنهایی خورده می شود. انواع مختلفی از پیاز وجود دارد که از تیز و تند تا ملایم و شیرین متغیر است.

بسته به تنوع، پیازها از نظر اندازه، رنگ و طعم متفاوت هستند. به طور کلی دو نوع پیاز بزرگ و کره ای شکل وجود دارد که به عنوان پیاز بهاره/تابستانی یا پیاز انباری طبقه بندی می شوند. بهار/تابستان شامل پیازهایی است که در آب و هوای گرم رشد می کنند و طعم ملایم یا شیرینی دارند. این گروه شامل پیاز شیرین ماوی (در فصل آوریل تا ژوئن)، ویدالیا (در فصل مه تا ژوئن) و والا والا (در فصل جولای-آگوست) است. پیازهای ذخیره شده در آب و هوای خنک رشد می کنند و پس از برداشت تا چند ماه می توان آن را خشک کرد. آنها معمولاً طعمی تند دارند و با توجه به رنگ آنها نامگذاری می شوند: سفید، زرد یا قرمز. پیاز اسپانیایی به عنوان پیاز انباری طبقه بندی می شود. انواع کوچک تری از پیاز نیز وجود دارد، مانند پیاز سبز (که پیاز سبز نیز نامیده می شود) و پیاز مروارید.

پیاز اعضای خانواده آلیوم است و سرشار از ترکیبات قوی حاوی گوگرد است که مسئول عطر تند و بسیاری از اثرات ارتقاء دهنده سلامتی است. هنگامی که پیاز بریده می شود، سلول ها تجزیه می شوند و به آنزیم هایی به نام آلییناز اجازه می دهد تا سولفیدها را تجزیه کرده و اسیدهای سولفینیک (اسیدهای آمینه سولفوکسید) تولید کنند. اسیدهای سولفنیک ناپایدار هستند و برای تولید گازی به نام s-propanthial-as-oxide تجزیه می شوند. این گاز سپس به چشم می رسد و با آب موجود در چشم واکنش می دهد و محلول رقیق اسید سولفوریک تشکیل می دهد که انتهای عصبی چشم را تحریک می کند. سپس چشم شما برای رقیق شدن و دفع عامل تحریک کننده اشک تولید می کند. این همان چیزی است که باعث می شود هنگام خرد کردن پیاز در چشمان شما احساس خونی شود.

سوزش چشم را می توان با تامین آب کافی برای واکنش کاهش داد که از ورود گاز به چشم شما جلوگیری می کند. برای این، اعتقاد بر این است که خرد کردن پیاز در زیر آب جاری یا غوطه ور کردن آنها در یک کاسه آب مفید است. همچنین ممکن است در حین بریدن پیازها را بشویید و آنها را خیس بگذارید. نکته دیگر برای کمک به کاهش سوزش چشم فریز کردن پیاز است که از فعال شدن آنزیم ها جلوگیری می کند و میزان گاز تولید شده را محدود می کند. همچنین استفاده از یک چاقوی بسیار تیز در حین برش آسیب سلولی را محدود کرده و در نتیجه میزان آنزیم های آزاد شده را کاهش می دهد. لیمو به از بین بردن بوی مشخص پیاز کمک می کند.

همانطور که گفته شد، اعتقاد بر این است که پیاز فواید زیادی برای سلامتی دارد. پیاز منبع خوبی از کروم، جزء معدنی فاکتور تحمل گلوکز، مولکولی است که به سلول ها کمک می کند به انسولین پاسخ دهند. مطالعات بالینی دیابت نشان داده است که کروم تولید شده توسط پیاز می تواند سطح گلوکز خون ناشتا را کاهش دهد، تحمل گلوکز را بهبود بخشد، سطح انسولین را کاهش دهد و سطح کلسترول و تری گلیسیرید تام را کاهش دهد و همچنین سطح کلسترول خوب HDL را افزایش دهد.

یک فنجان پیاز خام حاوی بیش از ۲۰ درصد از ارزش روزانه کروم است. از آنجایی که سطح کروم از طریق مصرف قندهای تصفیه شده، محصولات آرد سفید و عدم ورزش کاهش می یابد، کمبود کروم حاشیه ای در ایالات متحده رایج است.

یک مطالعه مورد-شاهدی در جنوب اروپا نشان می دهد که تبدیل پیاز و سیر به عنوان یک عنصر اصلی در رژیم غذایی شما ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان های رایج را کاهش دهد. خوردن پیاز دو بار یا بیشتر در هفته با کاهش قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه است. همچنین نشان داده شده است که مصرف منظم پیاز باعث کاهش سطح کلسترول بالا و فشار خون بالا می شود که هر دو به پیشگیری از تصلب شرایین و بیماری قلبی دیابتی کمک می کنند و خطر حملات قلبی یا سکته را کاهش می دهند.

پیاز همچنین ممکن است به حفظ سلامت استخوان کمک کند. یک ترکیب تازه شناسایی شده در پیاز، گاما-L-گلوتامیل-ترانس-S-1-پروپینیل سیستئین سولفوکسید (GPCS) فعالیت استئوکلاست ها (سلول هایی که استخوان را تجزیه می کنند) را مهار می کند. این ممکن است به ویژه برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در دوران یائسگی هستند مفید باشد.

سایر فواید بالقوه پیاز برای سلامتی شامل چندین عامل ضد التهابی است که شدت علائم مرتبط با درد و تورم استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید، پاسخ التهابی آلرژیک آسم و احتقان تنفسی مرتبط با سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. همچنین، کورستین و سایر فلاونوئیدهای موجود در پیاز با ویتامین C برای کمک به کشتن باکتری‌های مضر کار می‌کنند و وقتی در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا به سوپ‌ها و خورش‌ها اضافه شوند، مفید هستند.

در بسیاری از نقاط جهان توسعه نیافته، پیاز به درمان جوش و جای جوش نیز کمک می کند. عصاره پیاز (Mederma) در ایالات متحده برای درمان جای زخم موضعی استفاده می شود.

هنگام چیدن پیاز، پیازهای تمیزی را انتخاب کنید که دهانه آن در گردن نباشد و پوست بیرونی آن خشک و شکننده باشد. از پیازهایی که در حال رشد هستند، علائم کپک را نشان می‌دهند، یا دارای لکه‌های نرم، گردن مرطوب و لکه‌های تیره‌ای هستند که ممکن است نشانه‌های پوسیدگی را نشان دهند. هنگام چیدن پیاز سبز، پیازهای سبزی را انتخاب کنید که دارای رویه سبز آبدار و شکننده و لطیف هستند. آنها باید ۲ تا ۳ اینچ در امتداد پایه سفید باشند.از پیازهای سبز که پژمرده به نظر می رسند یا رویه های زرد دارند خودداری کنید.

پیاز را در دمای اتاق، دور از نور روشن و در مکانی با تهویه مناسب نگهداری کنید. آویزان کردن آنها در یک سبد سیمی یا کاسه سوراخ دار برای تهویه ایده آل است. پیازهایی که طعم تندتری دارند، مانند پیاز زرد، نسبت به پیازهای شیرین تر، مانند پیاز سفید، برای مدت طولانی تری قابل نگهداری هستند. پیاز سبز را باید در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید و حدود یک هفته خوب نگه دارید. پیازها را از سیب زمینی دور نگه دارید، زیرا پیازها رطوبت سیب زمینی را جذب می کنند و باعث می شوند که آنها راحت تر خراب شوند. پیازهای ورقه شده را باید در بسته بندی پلاستیکی محکم بپیچید یا در ظرفی ببندید و در عرض چند روز استفاده کنید زیرا تمایل به اکسید شدن دارند و ارزش غذایی خود را به سرعت از دست می دهند. برای حفظ بهترین طعم پیاز پخته شده، باید آن را در ظرف در بسته نگهداری کرد و ظرف چند روز استفاده کرد. هرگز پیاز پخته شده را در ظرف فلزی قرار ندهید زیرا باعث تغییر رنگ می شود. پیازهای پوست کنده و خرد شده ممکن است به صورت خام منجمد شوند، اما ممکن است باعث از بین رفتن طعم آنها شود.

پیاز را می توان تقریباً به هر شکلی که بتوان تصور کرد خام یا پخته خورد – کبابی، آب پز، پخته، سرخ شده، سرخ شده یا ترشی. آنها در سوپ و خورش با گوشت و سبزیجات عالی هستند. آنها تنوعی را به غذاهای شما اضافه می کنند که شکستن آنها سخت است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر