نقش محافظتی لبنیات در برابر دیابت نوع ۲ – شما آنلاین


نقش محافظتی لبنیات در برابر دیابت نوع 2
نقش محافظتی لبنیات در برابر دیابت نوع 2

دیابت نوع ۲، شایع ترین شکل دیابت، زمانی رخ می دهد که بدن در برابر انسولین تولید شده توسط لوزالمعده مقاوم می شود یا زمانی که پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند. انسولین هورمونی است که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا شواهدی را جمع آوری کردند که نشان می دهد […]

دیابت نوع ۲، شایع ترین شکل دیابت، زمانی رخ می دهد که بدن در برابر انسولین تولید شده توسط لوزالمعده مقاوم می شود یا زمانی که پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند. انسولین هورمونی است که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند.
در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه ناپل فدریکو در ایتالیا شواهدی را جمع آوری کردند که نشان می دهد برخی غذاها می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.
دستورالعمل های غذایی فعلی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ مصرف محدود محصولات حیوانی را توصیه می کند.
دیابت نوع ۲ یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی در سراسر جهان است.
دکتر آنالیزا گیوسو، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «یادگیری بیشتر در مورد اینکه چگونه اجزای مختلف رژیم غذایی باعث افزایش یا کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شوند، کلید پیشگیری از دیابت است.
برای این منظور، محققان ۱۳ متاآنالیز موجود را بررسی کردند که در آنها غذا با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط بود.
مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه ۱۰۰ گرم گوشت با ۲۰ درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.
مصرف ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.
به گفته جیوسو، «گوشت، به ویژه گوشت قرمز و فرآوری شده، منبع اسیدهای چرب اشباع، کلسترول و آهن هِم است. [مشتق شده از حیوان]که در تحریک التهاب مزمن و اختلال در حساسیت به انسولین نقش دارند.”
گیسو توضیح می‌دهد: «سدیم، نیترات‌ها و نیتریت‌های موجود در گوشت‌های فرآوری‌شده نه تنها ممکن است به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند آسیب بزنند، بلکه باعث استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد عروقی می‌شوند که به نوبه خود حساسیت سلول‌ها به انسولین را کاهش می‌دهد».
در مقابل، ۵۰ گرم گوشت سفید، از جمله مرغ و بوقلمون، تنها با ۴ درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط بود.
این تیم تحقیقاتی دریافتند که غذاهای لبنی ممکن است اثر محافظتی بر دیابت نوع ۲ داشته باشند و یا تاثیری در شروع آن نداشته باشند.
مصرف ۲۰۰ گرم (حدود ۱ فنجان) شیر با کاهش ۱۰ درصدی و ۱۰۰ گرم ماست با کاهش ۶ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود.
یک فنجان لبنیات پرچرب و یک فنجان لبنیات کم چرب به ترتیب با کاهش ۵ و ۳ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود.
از نظر تغذیه ای، لبنیات منبعی از مواد مغذی، ویتامین ها و سایر اجزاء از جمله کلسیم، پروتئین ها، پپتیدها و غیره هستند که اثرات مفید بالقوه ای بر متابولیسم گلوکز دارند. به عنوان مثال، پروتئین آب پنیر موجود در شیر تأثیر شناخته شده ای در تعدیل افزایش سطح گلوکز خون بعد از غذا و همچنین کنترل اشتها و وزن بدن دارد.