فشار خون بالا و راههای درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله به بررسی تاثیرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و حملات قلبی و سکته مغزی ، داشتن فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. در این مقاله از مجله اپل با ما همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و راه های درمان آن چیست.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

ضربان قلب انسان به طور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه است که 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز است. با یک محاسبه ساده ، می بینیم که در سن 50 سالگی ، قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد سرسام آور نشان دهنده حجم بالای کاری است که ماهیچه های قلب باید تحمل کنند. با توجه به اینکه قلب معمولاً تا 50 سالگی این حجم زیاد از کار را بدون شکایت انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل باعث شود از شروع مشکلات قلبی غفلت کنیم. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی مشکل را درک می کنیم که ممکن است خیلی دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج آثار مخرب خود را بر قلب ، عروق بزرگ و کوچک خون ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها باقی می گذارد. از آنجا که وظیفه اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانع این عملکرد شود ، کار قلب را افزایش می دهد.
فشار خون ، به زبان ساده ، در بسیاری از موارد نتیجه افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون است. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این بیماری باعث باریک شدن عروق می شود و قلب باید خون را بیشتر پمپاژ کند تا خون کافی به تمام اندام ها مانند قبل برسد.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت عروق افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون معمولی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را تا 16 در نظر بگیرید. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهند ، معادل حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی ، که باید با 30 درصد افزایش نیروی کار و نیروی پمپ قلب جبران شود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال و تعداد سالهایی که فرد دارای فشار خون بالا است را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون بالا یکی از مهمترین علل بیماریهای قلبی عروقی است. فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. عضله قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از این مرحله به بعد ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که به عنوان مثال دو سال در معرض آسیب بافتی قلب قرار گرفته است ، حتی اگر تحت درمان پزشکی فشار خون بالا قرار گرفته باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی عضله قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماری های مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، درد در گردن یا بالای کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، حالت تهوع یا استفراغ ، خستگی شدید ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی قلبی: احساس لرزش در قفسه سینه
  • نقض: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، رگ های شکم و گردن

در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش این راه حل ها را مرور می کنیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر پوند کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
بزرگ بودن بیش از حد بدن ، علاوه بر وزن کلی بدن ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. البته بسیار مهم است که ورزش خود را به طور منظم حفظ کنید زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، احتمالاً فشار خون شما به جای اول باز می گردد.
از سوی دیگر ، رعایت رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین ، تا آنجا که ممکن است چربی های اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون بین 5 تا 6 میلی لیتر جیوه می شود. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند برای فشار خون مفید و مضر باشد. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز نیز می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار ، همراه با سایر آثار مخرب روانی ، منجر به فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون را به حالت عادی برگرداند ، شانس ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

قلب از بین می رود

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون را تا 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین باعث افزایش آن می شود.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید عامل استرس زا را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت او ، استرس را برطرف کنید.

اخرین حرف

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب کار بیشتری برای تامین خون اندام ها انجام دهد ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهید یا فشار خون را کنترل کنید.

دکتر. فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *