علائم ADHD: چه چیزی آنها را بدتر می کند؟


بیکاری دوست تو نیست

عدم تحرک بدنی برای مغز شما مضر است و ممکن است علائم ADHD را افزایش دهد.

اگر حافظه شما به اندازه ای که می خواهید قوی نیست، ADHD ممکن است مقصر باشد. اگر از نظر فیزیکی غیر فعال باشید، می تواند به مغز شما آسیب برساند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش هوازی ممکن است عملکرد شناختی و رفتاری را بهبود بخشد. اکثر کارشناسان توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل ۳۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته (حداقل ۵ روز) فعالیت بدنی داشته باشند. این سطح از فعالیت بدنی ممکن است به شما کمک کند یاد بگیرید، با بی توجهی مبارزه کنید و توانایی تصمیم گیری خود را افزایش دهید. آیا تازه وارد ورزش هستید؟ با چند دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید و به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهید تا حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعال باشید. قبل از شروع یک برنامه ورزشی برای اولین بار با پزشک خود مشورت کنید. اگر بیماری قلبی یا بیماری دیگری برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است پزشک دستورالعمل های ورزشی خاصی برای شما داشته باشد.

عادت به غذا خوردن در بیرون از خانه را مهار کنید

غذاهای رستورانی سرشار از چربی های ناسالم، کالری، شکر و نمک هستند.

بسیاری از مردم برای راحتی بیرون غذا می خورند، اما این عادت خوبی برای هیچ کس نیست، به خصوص برای کسانی که ADHD دارند. اکثر افرادی که از رژیم غذایی غربی پیروی می کنند، عدم تعادل در اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۶ تا امگا ۳ دارند. هر دو نوع چربی ضروری هستند، اما بسیاری از چربی های امگا ۶ ممکن است باعث التهاب شوند. تعادل صحیح چربی سیالیت غشاهای عصبی را بهبود می بخشد و ارتباط بین نورون ها را تسهیل می کند. چربی های امگا ۶ در روغن کانولا، روغن سویا، روغن ذرت و سایر چربی های گیاهی یافت می شوند. چربی های امگا ۶ در غذاهای رستورانی به وفور یافت می شود. به جای آن غذاهای سالم را در خانه بپزید تا مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ ناسالم را محدود کنید و به جای آن از میوه ها و سبزیجات ضد التهابی استفاده کنید. اگر پزشک شما یا فرزندتان را مبتلا به ADHD تشخیص داده است، به یک برنامه غذایی سالم پایبند باشید تا رفتار بیش فعالی و سایر علائم را کاهش دهید.

فست فود زیاد؟

رنگ آمیزی مصنوعی ممکن است علائم ADHD را در برخی از افراد مبتلا به این بیماری افزایش دهد.

علم هنوز به طور قطعی ثابت نکرده است که کدام غذاها ممکن است علائم ADHD را بدتر کنند، اما برخی شواهد نشان می دهد که رنگ آمیزی مواد غذایی مصنوعی ممکن است علائم ADHD را در برخی از کودکان بدتر کند. محققان مطمئن نیستند که چگونه رنگ مصنوعی غذا ممکن است علائم را ایجاد کند، اما برخی دیگر از کودکان و افراد مبتلا به ADHD در بزرگسالی متوجه تفاوت بعد از خوردن غذاهای حاوی این مواد افزودنی شده‌اند. غذاهای ناسالم که حاوی رنگ های خوراکی مصنوعی هستند نیز مملو از قند و کالری اضافی هستند، بنابراین برای هیچ کس مفید نیستند. اگر شما یا فرزندتان ADHD دارید، غذاهای ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا علائم بهبود می یابند. مراقب رفتار بیش فعال، تکانشگری، وقفه، بی قراری، بی توجهی و بی قراری بعد از خوردن غذای ناسالم باشید. ممکن است متوجه شوید که فرزندتان هنگام صحبت کردن، منفجر می شود و حرف دیگران را قطع می کند. اگر بیش فعالی یا علائم دیگر پس از خوردن این غذاها توسط کودک شما افزایش یافت، آنها را کنار بگذارید.

صبحانه را از دست ندهید

با خوردن صبحانه تمرکز خود را در صبح افزایش دهید.

مطالعات نشان می دهد که حذف وعده های غذایی، به ویژه صبحانه، با افزایش مشکلات سلامت روان مرتبط است. خوردن صبحانه می تواند به شما کمک کند تا زمانی که روز خود را شروع می کنید، برای مدت طولانی تری متمرکز بمانید. داروهای ADHD ممکن است با اشتهای شما تداخل داشته باشند، اما مهم است که صبح ها چیزی بخورید. یک شیک پروتئینی یا میوه ای با کره آجیل یا یک لیوان ماست با مقداری گرانولا امتحان کنید. تخم‌مرغ‌های پخته شده را می‌توان به خوبی حمل کرد و دوز سالم پروتئین را نیز فراهم کرد. برای صبحانه، ناهار و شام به وعده های غذایی منظم پایبند باشید. نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که وعده های غذایی خود را با برنامه منظم می خورند در مقایسه با افرادی که الگوهای غذایی نامنظم دارند از سلامت روانی بهتری برخوردارند. صبحانه به فرزند شما کمک می کند تا تکالیف را با دقت و تاثیر بیشتری انجام دهد.

این اختلال ممکن است علائم را تشدید کند

بزرگسالان و نوجوانان مبتلا به ADHD ممکن است از هرج و مرج غرق شوند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که این اختلال با افزایش خلاقیت مرتبط است، اما ممکن است علائم ADHD را در افرادی که تشخیص داده شده اند افزایش دهد. خانه و محل کار خود را منظم نگه دارید. بی نظمی را از بین ببرید و انبوهی از کاغذ، کتاب و لباس های شسته شده را کاهش دهید. همه اینها ممکن است شما را به یاد لیست کارهایتان و کارهایی که باید انجام دهید را به شما یادآوری کند. یادآوری‌های بصری مانند این می‌توانند شما را گیج کنند و پروژه‌های بلندمدتی را که از آنها دوری می‌کردید به شما یادآوری کنند. اگر احساس می‌کنید سازمان‌دهی نشده‌اید، برای رهایی ذهنتان، شلوغی کنید. بهره وری بیشتری خواهید داشت و کمتر نگران خواهید بود. خلاص شدن از شر بهم ریختگی شما را برای فعالیت های دیگر آزاد می کند.

مراقب احتکار باشید

احتکار یک گرایش رایج در میان مبتلایان به ADHD است.

بسیاری از افراد مبتلا به ADHD نیز ممکن است تمایل به احتکار داشته باشند. اگر چیزهایی را جمع آوری می کنید و به سختی می توانید آنها را رها کنید، هنگام خرید از یک قانون ساده پیروی کنید. از ضرب المثل قدیمی “یکی در داخل و یکی بیرون” پیروی کنید. اگر یک جفت کفش جدید به خانه می آورید، یک جفت کهنه را هدیه دهید. شما می توانید همین کار را با لباس، کتاب، وسایل منزل، ظروف آشپزخانه و بسیاری چیزهای دیگر انجام دهید. اگر در یکی دو سال گذشته از کالایی استفاده نکرده‌اید یا نپوشیده‌اید، احتمالاً هرگز این کار را نخواهید کرد، بنابراین اکنون زمان آن است که آن را اهدا کنید یا به یک دوست بدهید.

آیا داروهای مناسب مصرف می کنید؟

بسیاری از افراد مبتلا به ADHD دارای سایر اختلالات روانپزشکی هستند.

حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به ADHD نیز دارای اختلال اضطراب هستند. ADHD همراه با اضطراب می تواند به ویژه ناتوان کننده باشد و در عملکرد شما اختلال ایجاد کند. اگر هر دو اختلال را دارید، برخی از داروهایی که پزشک برای درمان علائم ADHD تجویز می کند، می تواند علائم اضطراب را بدتر کند. بزرگسالان مبتلا به ADHD نیز بیشتر به سایر اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اختلال روانی همراه دیگر مبتلا هستند. داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی ممکن است علائم ADHD را بدتر کنند. مشکلات مصرف مواد نیز در افراد مبتلا به ADHD شایع تر است. شواهد نشان می دهد که درمان ADHD در درمان مشکلات مصرف مواد بهترین کار را دارد.

در مورد تمام علائم خود با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است علاوه بر ADHD، یک بیماری همراه را نیز تشخیص دهد. علائمی مانند فراموشی، بی توجهی و عزت نفس پایین ممکن است مشخصه ADHD یا سایر بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی باشد. پزشک شما می تواند سابقه پزشکی شما را بررسی کند و مطمئن شود که هیچ بیماری اشتباهی برای شما تشخیص داده نشده است. پزشک از معیارهای شرح داده شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) برای تشخیص ADHD و سایر شرایط سلامت روان استفاده می کند.

در خواب کوتاهی نکنید

مشکلات خواب و ADHD اغلب دست به دست هم می دهند.

افراد مبتلا به ADHD اغلب در خواب مشکل دارند. دلیل های متفاوتی برای این هست. داروهای محرکی که برای درمان علائم ADHD استفاده می شوند ممکن است به خواب رفتن یا ماندن در خواب را دشوار کنند. اختلالات خواب، اضطراب، افسردگی و سوء مصرف الکل و مواد مخدر بیشتر در افراد مبتلا به ADHD رخ می دهد و همه این شرایط می توانند بر خواب تأثیر بگذارند. کمبود خواب می تواند بی توجهی و سایر علائم ADHD را افزایش دهد. کم خوابی می تواند انجام فعالیت های روزانه را دشوارتر کند. مشکلات خواب قابل درمان است. اگر در طول روز احساس خواب آلودگی بیش از حد می کنید یا اگر در خواب شبانه مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید. عوارض جانبی داروهای ADHD ممکن است به مشکلات خواب کمک کند. پزشک شما ممکن است یک مطالعه خواب را برای تشخیص یا رد اختلالات خواب توصیه کند. خواب کافی به شما کمک می کند از اشتباهات عجولانه جلوگیری کنید. به خصوص اگر مشکلات خواب شما برای مدت طولانی ادامه داشته باشد بسیار نگران کننده است.

درمان را ترک نکنید

پیگیری درمان برای کنترل اختلال کمبود توجه/بیش فعالی.

نتایج مطالعه نشان می دهد که ترکیبی از دارو و درمان برای مدیریت علائم ADHD بهترین عملکرد را دارد. ممکن است زمانی که علائم ADHD خود را کنترل کردید تمایل به ترک درمان داشته باشید، اما این ممکن است بهترین گزینه نباشد. درمان نیاز به سرمایه گذاری اندکی در زمان و هزینه دارد، اما رویکرد ترکیبی با درمان و دارو واقعاً برای کنترل ADHD بهترین کار را دارد. ترک درمان ممکن است علائم ADHD را بدتر کند. مطالعات نشان می دهد که ADHD در دوران کودکی و نوجوانی اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد، بنابراین مهم است که به برنامه درمانی که توسط پزشک برای شما طراحی شده است پایبند باشید. ADHD می تواند علائم مختلفی را در مراحل مختلف رشد ایجاد کند. بیش فعالی و تکانشگری در کودکان شایع تر است و ممکن است در بزرگسالی کاهش یابد. بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است کمتر دچار بیش فعالی و تکانشگری شوند، اما همچنان ممکن است در درون احساس اضطراب کنند.

زمان صفحه نمایش را کاهش دهید

گذراندن زمان زیاد جلوی صفحه نمایش علائم ADHD را بدتر می کند.

افراد مبتلا به ADHD در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به اینترنت هستند. مطالعات نشان داده است که تا ۲۵ درصد از افراد مبتلا به ADHD از اعتیاد به اینترنت رنج می برند. زمان زیاد صفحه نمایش می تواند علائم ADHD را در برخی افراد بدتر کند. به طور کامل مشخص نیست که این دو اختلال چگونه به هم مرتبط هستند. در ساعات قبل از خواب از تماشای صفحه نمایش خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش در شب خطر مشکلات خواب را برای همه افزایش می دهد، بنابراین دستگاه های خود را کنار بگذارید و از اواخر بعد از ظهر تا اوایل شب از رایانه خود استفاده نکنید. خواب بهتری خواهید داشت و ممکن است به کاهش علائم ADHD کمک کند.

خود را از کافئین نجات دهید

نوشیدنی های کافئین دار ممکن است علائم ADHD را بهبود بخشد.

بسیاری از داروهای ADHD حاوی محرک هایی برای مبارزه با این بیماری هستند. به همین ترتیب، کافئین موجود در قهوه یا چای نیز ممکن است کمک کند. کافئین ممکن است شما را کمتر هوشیار کند و علائم بیش فعالی و تکانشگری را بهبود بخشد، البته به میزان بسیار کمتری از دارو. اگر نوشیدن قهوه یا چای را متوقف کنید، ممکن است متوجه شدید که علائم ADHD شما بدتر می شود. کافئین به بیشتر افراد کمک می کند تمرکز کنند و عملکرد مغز و هوشیاری را بهبود می بخشد. همچنین حافظه کاری را بهبود می بخشد. تفاوت این است که کافئین ممکن است افراد بدون ADHD را دچار عصبانیت کند و در عین حال به کاهش تکانشگری بیش از حد و سایر علائم در افراد مبتلا به ADHD کمک کند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا مصرف کافئین برای شما بی خطر است یا خیر. اگر چنین است، قهوه یا چای کافئین دار را بنوشید و از مزایای آن بهره مند شوید!

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/