سلامتی بهتر: چرا عدم تحمل گلوتن رایج است؟

گلوتن نوع خاصی از پروتئین است که معمولا در چاودار، گندم و جو یافت می شود. بنابراین در بیشتر انواع غلات و در بسیاری از انواع نان یافت می شود.

نمونه هایی از غلاتی که حاوی گلوتن نیستند عبارتند از: برنج قهوه ای و وحشی، ذرت، گندم سیاه، ارزن، آمارانت، کینوا، تف، جو دوسر (آنهایی که در مراکز اختصاصی فرآوری می شوند، جایی که سایر غلات نمی توانند آلوده شوند)، سویا و دانه های آفتابگردان. همه غذاهای خانواده غلات حاوی گلوتن نیستند، که با تغییر و رعایت رژیم غذایی گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد.

در اینجا به برخی از دلایل اشاره می شود:

  • دستکاری ژنتیکی غلات گندم اصیل (گندم آینکورن) حاوی گلوتن بسیار کمی است. پس از مخلوط شدن و تغییر، اکنون حاوی مقدار زیادی گلوتن است و همچنین با گندم در پخت و غیره مخلوط می شود.
  • تقریباً همه غذاهای بسته بندی شده حاوی غلات یا به عنوان ماده اصلی یا به عنوان افزودنی برای بافت و غیره هستند.
  • با فرض بی خطر بودن از آفت کش ها، علف کش ها و قارچ کش ها استفاده می شود.
  • استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها. آنها می توانند جان انسان ها را نجات دهند، اما استفاده بیش از حد، فلور طبیعی سالم روده را تغییر می دهد و می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. همچنین به خوک‌ها، جوجه‌ها، گاوها و ماهی‌هایی که می‌خوریم تغذیه می‌شود.
  • داروهای ضد اسید مانند Nexium، Tums، Prilosec و Rolaids اسید را در معده ما سرکوب می کنند که سیستم ایمنی را ضعیف می کند و می تواند منجر به سوء جذب مواد مغذی شود.
  • داروهای ضدالتهابی مانند NSAID ها پوشش معده و روده را پاره می کنند و ایمنی و نفوذپذیری روده را مختل می کنند.
  • داروها و حتی مکمل های غذایی می توانند حاوی گلوتن باشند.
  • غلات ارزان هستند و توسط دولت یارانه پرداخت می شود، بنابراین خرید آنها ارزان تر است.
  • تبلیغات نشان می دهد که قرص ها چقدر سالم هستند و بیشتر از آنها بخورید.
  • تغذیه در مدرسه زیاد آموزش داده نمی شود و آنچه به هرم راهنمای غذایی بستگی دارد در کشور ما خوب عمل نمی کند.

پس چرا بسیاری از مردم مشکل گلوتن دارند؟ دلایل زیادی وجود دارد. ممکن است ارثی باشد و اعضای خانواده نیز ممکن است در معرض خطر باشند. اگر گهگاه مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ و یبوست را تجربه می کنید، ممکن است متوجه شوید که ناراحتی خود را به خوردن غذای خاصی که با شما موافق نیست نسبت می دهید و سپس تصمیم می گیرید از غذایی که فکر می کنید باعث ایجاد مشکل شده است خودداری کنید. اگر بتوانید آن را تأیید کنید، ممکن است در واقع مشکل جدی تری مانند عدم تحمل گلوتن داشته باشید. خبر خوب این است که راه هایی برای تشخیص عدم تحمل وجود دارد و نکات و دستور العمل های خوبی برای خوردن انواع غلات دیگر و خوردن غذاهای خوشمزه وجود دارد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر