رژیم کتو بهتر است یا رژیم مدیترانه ای؟ – شما آنلاین هستید


رژیم کتو رژیمی است که مصرف کربوهیدرات را به مقدار کمی کربوهیدرات در روز کاهش می دهد.

طرفداران کتو ادعا می کنند که این رژیم غذایی اشتها را کاهش می دهد، چربی شکم را رقیق می کند و قدرت ذهنی را بهبود می بخشد. مطالعات نشان داده است افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند، حداقل در کوتاه مدت شاهد کاهش قند خون بوده اند.

تحقیقات رژیم غذایی مدیترانه ای را با کاهش خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، زوال عقل، از دست دادن حافظه، افسردگی و سرطان سینه و همچنین کاهش وزن، استخوان های قوی تر، قلب سالم تر و افزایش سن مرتبط دانسته است.

یک کارآزمایی بالینی کنترل‌شده جدید با مقایسه این دو رژیم غذایی از ۳۳ فرد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت خواسته شد که هر دو رژیم را به‌صورت یک‌بار و به مدت سه ماه دنبال کنند. در طول چهار هفته اول هر رژیم غذایی، شرکت کنندگان یکی از غذاهای سالم را دریافت کردند. سپس برنامه های غذایی خود را دنبال می کنند.

محققان وزن، سطوح قند خون (گلوکز)، عوامل خطر قلبی عروقی و رعایت رژیم غذایی شرکت کنندگان را بررسی کردند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، زمانی که محققان به تأثیرات هر دو رژیم غذایی بر سطح چربی خون که به بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند، نگاه کردند، رژیم مدیترانه‌ای در مقایسه با آن برنده آشکاری بود.

در این مطالعه، لیپوپروتئین‌های با چگالی کم، معروف به کلسترول «بد» و تری گلیسیرید، نوع متفاوتی از چربی در خون که باعث تصلب شرایین نیز می‌شود، شناسایی شد.

دکتر فرانک هو، رئیس تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، گفت: «این مطالعه نشان می دهد که جایگزینی محصولات لبنی پرچرب با روغن زیتون می تواند خطر ابتلا به بیماری و مرگ را کاهش دهد.

محقق Hu Jintao همچنین گفت: تفاوت بین این دو سیستم بسیار زیاد است و این ممکن است عواقب طولانی مدتی برای بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که در حالی که هر دو رژیم تری گلیسیرید را کاهش می دهند، رژیم کتو تأثیر بیشتری دارد. اما هو گفت که کاهش تری گلیسیرید به اندازه افزایش کلسترول LDL مهم نیست.

وی توضیح می دهد: کلسترول LDL بالا نسبت به سطح تری گلیسیرید عامل خطر قوی تر و مهم تری برای بیماری های قلبی عروقی است. بنابراین، اگرچه هر دو طرف در کنترل قند خون در کوتاه مدت بسیار موثر هستند، من فکر می‌کنم مسئله اصلی تأثیرات بالقوه درازمدت رژیم کتو بر بیماری‌های قلبی عروقی است.

طرفداران کتو می گویند که کتو با قرار دادن افراد در کتوزیس به موفقیت کاهش وزن سریع دست می یابد. شرایطی که در آن بدن شروع به سوزاندن چربی های ذخیره شده به عنوان سوخت می کند. اما برای رسیدن به کتوز، کربوهیدرات ها به شدت به ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز کاهش می یابد. یک فنجان برنج پخته شده حدود ۵۰ گرم است و خوردن کربوهیدرات اضافی از ابتلا به کتوزیس جلوگیری می کند.

هو گفت: رژیم غذایی روزانه آمریکایی ها شامل ۵۰ درصد کربوهیدرات است. بنابراین کاهش مصرف آن به کمتر از ۵۰ گرم کاهش بسیار زیاد و نگهداری آن برای افراد سخت است.

مردم اغلب کتو را به عنوان یک رژیم غذایی «گوشتی» در نظر می گیرند و بشقاب های خود را با لبنیات و سوسیس های پرچرب، بیکن و سایر گوشت های سرشار از چربی اشباع شده پر می کنند که همگی می توانند منجر به التهاب و بیماری های مزمن شوند.

دکتر کریستوفر گاردنر، نویسنده این مطالعه، استاد پزشکی در مرکز تحقیقات پیشگیرانه استنفورد، گفت: این مطالعه از یک رژیم غذایی کتوژنیک کامل استفاده کرد که مصرف پروتئین بالا را محدود می کند و بر سبزیجات غیر نشاسته ای تاکید می کند.

گاردنر افزود: من سعی می کنم به هر رژیمی بهترین شانس را بدهم. اما من سعی نمی کنم آن را به یک رژیم کتو بد یا یک رژیم مدیترانه ای خوب یا یک رژیم مدیترانه ای بد و یک کتو خوب تبدیل کنم.

رژیم کتو همه غلات، حبوبات و میوه‌ها را به جز تعداد انگشت شماری توت ممنوع می‌کند، اما رژیم مدیترانه‌ای تاکید دارد که بشقاب خود را با میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، عدس، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها پر کنید.

دکتر شیوام جوشی، استادیار پزشکی بالینی در دانشگاه گروسمن نیویورک گفت، علاوه بر کلسترول بد بالاتر، افرادی که در فاز کتو هستند، تیامین، ویتامین های B6، C، D و E و فسفر و همچنین فیبر کمتری دارند. پزشکی مدرسه، که در مطالعه شرکت نداشت. آنها بسیار کم دریافت می کنند.

غلات سبوس دار و میوه ها دارای مزایای سلامتی مثبتی هستند و حذف آنها از گروه کتو نگرانی هایی را در مورد اثرات طولانی مدت سلامتی ایجاد می کند.

این مطالعه نشان داد که اکثر افراد پس از پایان تحقیقات رژیم کتو را متوقف کردند.

پیام اصلی مطالعه چیست؟

جو هو گفت: “پیام شماره ۱ برای من این است که محدودیت های وزن کربوهیدرات سالم برای بهبود کنترل قند خون و سلامت قلب و عروق لازم نیست.” شما می توانید یک رژیم غذایی مدیترانه ای یا یک رژیم غذایی متوسط ​​با کربوهیدرات کم و یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر گیاه را انتخاب کنید. گزینه های مختلفی برای افرادی با ترجیحات غذایی متفاوت وجود دارد.

منبع: CNN