رژیم قلیایی ضد التهابی

یکی از بهترین راه‌ها برای سالم ماندن، تسکین دردهای مزمن، رسیدن به وزن دلخواه و افزایش طول عمر، رژیم غذایی است. متأسفانه، بسیاری از ما در مورد اینکه چه، چگونه و چه زمانی بخوریم، اطلاعات نادرست داریم. این مقاله رژیم غذایی قلیایی ضد التهابی، چرایی مفید بودن آن برای سلامتی و چگونگی بهره مندی از این رویکرد غذایی طبیعی را شرح می دهد.

مناسب است با کمی تاریخ بشر شروع کنیم. در بیشتر تاریخ بشر در این سیاره، ما کوچ نشین بوده ایم. ما در جستجوی پستانداران بزرگی که می‌توان آنها را کشت و خورد، به دنیا سفر کرده‌ایم. در عوض، انسان‌ها به پستاندارانی مانند بز، گوسفند، گوزن شمالی و سایر دام‌هایی که نیاز به سفر به مراتع فراوان داشتند، تمایل داشتند. اجداد ما گوشت و چربی زیادی می خوردند. آنها برای مدت طولانی در یک مکان نمی ماندند و بنابراین نمی توانستند زراعت کنند. آنها سبزیجات، مقدار کمی میوه و مقدار بسیار کمی غلات جمع آوری کردند. کربوهیدرات های نشاسته ای مانند غلات، نان، ماکارونی و سایر غلات در رژیم غذایی آنها بسیار کم بود. حدود ۵۰۰۰ سال پیش بود که مصریان کشاورزی را آغاز کردند که انسان شروع به خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات نشاسته ای کرد.

حالا بیایید چند بیوشیمی بسیار ساده و قابل فهم را معرفی کنیم. همه ما در مورد روغن ماهی و جزء اصلی آن از اسیدهای چرب امگا ۳ شنیده ایم که گاهی اوقات روغن امگا ۳ نامیده می شود. بیشتر ما می دانیم که روغن های امگا ۳ برای ما مفید هستند. روغن دیگری که گاهی نادیده گرفته می شود، اسیدهای چرب امگا ۶ است. زمانی که اجداد ما عشایر بودند و نشاسته کمی می خوردند، رژیم غذایی آنها تقریباً شامل نسبت ۱:۱ اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ بود. این نسبت برای بدن بسیار سالم است. بدن را قلیایی تر در مقابل اسیدی می کند. هرچه قلیایی تر باشیم، سالم تر خواهیم بود.

با این حال، اگر در اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ نامتعادل شویم، اسیدی تر می شویم و التهاب بیشتری در بدن داریم. التهاب بیشتر منجر به درد مزمن، افزایش وزن و بیماری های مرتبط با سبک زندگی مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی، آرتریت و سایر فرآیندهای بیماری می شود که امروزه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی مقادیر زیادی کربوهیدرات مانند گندم، ذرت و برنج مصرف می کنیم، غذاهایی با اسیدهای چرب امگا ۶ بیشتری مصرف می کنیم. این می تواند منجر به عدم تعادل ۱:۱۰ امگا ۳ در مقابل اسیدهای چرب امگا ۶ یا بیشتر شود. به عنوان مثال، چیپس سیب زمینی دارای نسبت ۶۰:۱ امگا ۳ در مقابل اسیدهای چرب امگا ۶ است.

التهاب ناشی از عدم تعادل روغن های امگا ناشی از کربوهیدرات های زیاد منجر به التهاب عمومی در بدن می شود. برعکس، رژیم غذایی کم کربوهیدرات، نسبت بیشتری را با اسیدهای چرب ۱:۱ افزایش می دهد که به بدن اجازه می دهد تا بهبود یابد و عملکرد بهتری داشته باشد.

یک راه بسیار ساده برای رسیدن به یک رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی، خوردن کربوهیدرات های نشاسته ای کمتر است. اگر ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم در روز محصولات حاوی غلات مصرف شود، سبک زندگی سالم تری را به همراه خواهد داشت. این رژیم مطمئناً شامل مقادیر زیادی سبزیجات و مقدار مناسبی از غذاهای حاوی پروتئین و چربی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی و آجیل خواهد بود. همچنین توصیه می شود که این رژیم غذایی کم شیرینی و شکر مانند آب نبات، بیسکویت، نوشابه، نوشیدنی های ورزشی، کیک و پای باشد.

این رژیم نباید خیلی سخت باشد. اکثر افرادی که بیماری‌های متابولیک جدی ندارند، می‌توانند یک یا دو روز در هفته داشته باشند که در آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و برخی شیرینی‌ها را حذف کنند.

همه پزشکان مراقبت های بهداشتی یا متخصصان تغذیه لزوماً آنچه را که در اینجا به تفصیل آمده است به اشتراک نمی گذارند. با این حال، کتاب ها و پزشکان زیادی وجود دارد که با این طرح همراهی می کنند. برخی از این موارد عبارتند از: رژیم غذایی ساحل جنوبی، رژیم پارینه سنگی، رژیم کتو و رژیم مدیترانه ای.

افرادی که به این رویکرد غذایی علاقه مند هستند مطمئناً می توانند متخصصی را پیدا کنند که بتواند آنها را راهنمایی کند.

اکثر افرادی که از رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی استفاده می کنند متوجه می شوند که سلامت خود را در مدت زمان معقولی بهبود بخشیده اند. بسیاری از ما که در ابتدا از این روش استفاده کردیم متوجه شدیم که در عرض یک سال به وزن مطلوب رسیده‌ایم، دردهای مزمن را از بین برده‌ایم، انرژی را افزایش داده‌ایم و بهتر می‌خوابیم. در حالی که رژیم غذایی قلیایی ضد التهابی ممکن است جریان اصلی نباشد، مطمئنا شواهد علمی و حکایتی کافی برای یک فرد برای بررسی این سبک زندگی وجود دارد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر