رژیم غذایی که ضریب هوشی را در ۹ روز ۲۰ درصد کاهش می دهد – شما آنلاین هستید


رژیمی که ضریب هوشی را در 9 روز 20 درصد کاهش می دهد
رژیمی که ضریب هوشی را در 9 روز 20 درصد کاهش می دهد

به گزارش هلث، پس از مصرف یک رژیم غذایی پرچرب در کمتر از یک هفته، عملکرد شناختی ۲۰ درصد کاهش می یابد. در این مطالعه که روی موش ها انجام شد، رژیم غذایی مشابه یک میان وعده انسان بود. پس از ۹ روز، نه تنها عملکرد شناختی موش‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفت […]

به گزارش هلث، پس از مصرف یک رژیم غذایی پرچرب در کمتر از یک هفته، عملکرد شناختی ۲۰ درصد کاهش می یابد. در این مطالعه که روی موش ها انجام شد، رژیم غذایی مشابه یک میان وعده انسان بود. پس از ۹ روز، نه تنها عملکرد شناختی موش ها تحت تأثیر قرار گرفت، بلکه عملکرد فیزیکی آنها ۵۰ درصد کاهش یافت.
به گفته محققان، اثرات کوتاه مدت رژیم غذایی پرچرب شگفت آور است. نتایج مطالعات قبلی نشان می دهد که رژیم غذایی پرچرب می تواند عملکرد شناختی انسان را نیز کاهش دهد.
دکتر اندرو موری، محقق این مطالعه گفت: «ما دریافتیم که وقتی موش‌ها از رژیم غذایی کم‌چرب استاندارد خود به رژیم غذایی پرچرب تغییر می‌دادند، عملکرد فیزیکی آنها به طرز شگفت‌آوری کاهش می‌یابد.» تنها پس از ۹ روز، آنها تنها توانستند ۵۰ درصد سریعتر از موش هایی که از رژیم غذایی کم چرب تغذیه شده بودند، روی تردمیل بدوند.
نتایج حاصل از مطالعه ای بر روی موش هایی است که در ابتدا با یک رژیم غذایی استاندارد کم چرب تغذیه می شدند، سپس نیمی از آنها به رژیم غذایی پرچرب روی آوردند.
دکتر اندرو موری توضیح می دهد که چگونه می توان این رژیم را به غذای انسان تعمیم داد.
با یک رژیم غذایی استاندارد، ۷.۵ درصد کالری از چربی تأمین می شود، اما با رژیم غذایی پرچرب، ۵۵ درصد کالری از چربی تأمین می شود.
نتایج نشان داد که پس از ۹ روز، موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند، ۲۰ درصد خطاهای بیشتری در هنگام یادگیری پیمایش در پیچ و خم داشتند. آنها همچنین ۵۰ درصد کمتر می دوند.
محققان همچنین دریافتند که قلب موش ها با افزایش تلاش برای پمپاژ خون در اطراف بدنشان بزرگتر می شود.
پروفسور کایران کلارک، یکی از محققان، گفت: “این نتایج شگفت انگیزی است که نشان می دهد رژیم غذایی پرچرب، حتی برای مدت کوتاهی، می تواند به طور قابل توجهی بر بیان ژن، متابولیسم و ​​عملکرد فیزیکی تاثیر بگذارد.”
پروفسور جرمی پیرسون، یکی دیگر از محققین این مطالعه، گفت: به نظر می رسید در کمتر از یک هفته، تغییر رژیم غذایی باعث شد که قلب موش ها بهتر کار کند.
وی افزود: ما منتظر نتایج یک مطالعه مشابه در داوطلبان انسانی هستیم که باید اطلاعات بیشتری در مورد اثرات کوتاه مدت غذاهای پرچرب بر روی کبد ما ارائه کند. البته، ما از قبل می دانیم که برای محافظت از سلامت قلب خود در دراز مدت، باید مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع شده را کاهش دهیم.