رفتار مخل – شهرخان


وسواس یک بیماری مزمن و نسبتا شایع است که باعث اختلال در عملکردهای مختلف فرد می شود و درمان آن به دلیل ماهیت و مقاومت بالا در برابر درمان معمولاً دشوار، پیچیده و زمان بر است.

رفتار آزاردهنده وسواسی

نویسنده: یکتا فراهانی

«اختلال وسواس اجباری» نوعی اختلال است که علاوه بر آشفتگی درونی و اضطراب زیاد، با احساس گناه، شرم و مسئولیت شدید در قبال بیمار نیز همراه است. وسواس به دلیل ماهیت ناتوان کننده ای که دارد می تواند بر روند طبیعی زندگی، توانایی های فردی، کارایی کاری، سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی تأثیر بگذارد و با محدودیت های زیادی در زندگی فرد مواجه شود و کیفیت زندگی او را تا حد زیادی کاهش دهد. وسواس باعث پیدایش افکار یا تصاویر غیر ارادی می شود که بارها و بارها و برخلاف میل درونی فرد در ذهن تکرار می شود، پس از مدتی رشد و تکامل پیدا می کند. آنقدر که نتوانست جلوی این اتفاق را بگیرد.

افکار وسواسی بیشتر آزاردهنده هستند و می توانند سازمان ذهنی فرد را در اختیار بگیرند. بنابراین، معمولاً با اضطراب همراه بوده و در صورت عدم درمان، در زندگی فردی و اجتماعی افراد اختلال ایجاد می کنند. زیرا می توانند در دراز مدت منجر به مشکلات جدی تری شوند.

انواع وسواس

وسواس در افراد به طرق مختلف رخ می دهد. مانند وسواس در شست و شو، آراستگی و نظم، نقص کار یا مخفی کردن و جمع آوری وسایل کهنه و بی اثر و غیره. البته برخی از اختلالات دیگر مانند افسردگی، پوست چینی و خرید اجباری به نوعی در دسته وسواس قرار می گیرند. اختلال ممکن است تشخیص وسواس کار ساده ای به نظر برسد، اما فقط به این دلیل که فردی افکار وسواسی یا رفتارهای اجباری دارد به این معنی نیست که او دارای اختلال وسواس فکری است. در واقع، زمانی می توان افکار را وسواسی تلقی کرد که به نوعی به پریشانی غیرقابل کنترل و غیرقابل کنترل منجر شوند. علاوه بر صرف زمان زیادی برای انجام کار اجباری؛ به گونه ای که در نهایت در زندگی روزمره و روابط او اختلال ایجاد می کند.

تعصب فکری و عملی

وسواس فکری و افکار مزاحم است که در آن فرد با افکار مزاحم که نمی توانند آزاد شوند، گرفتار می شود. اما وسواس عملی، رفتارهای تکراری مانند شستشوی مکرر و توجه بیش از حد به حفظ نظم و نظم و یا سایر اقدامات مشابه است که هدف آنها پیشگیری یا کاهش اضطراب و ناراحتی است. نه برای لذت یا رضایت. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی معمولاً دارای وسواس عملی و اجبار هستند. در عین حال، گاهی اوقات فقط یکی از آنها را تجربه می کنند.

راهکارهای مقابله با وسواس

توجه داشته باشید که وسواس از آن دسته اختلالاتی نیست که به تنهایی و بدون کمک متخصص قابل درمان باشد. به خصوص زمانی که در مرحله پیشرفته باشد. اما برای کنترل و مقابله با آن می توانید به مواردی توجه کنید. اولین قدم شناسایی محرک هایی است که فرد را آزار می دهد. برای این کار، همه آنها را می توان ضبط، بررسی و روت کرد. در مرحله بعد باید سعی کرد در هنگام مواجهه با وسواس، افکار و اعمال وسواسی خود را مهار کرد. به عنوان مثال، هنگام شستشوی زیاد، به رفتار وسواس گونه خود توجه کنید و تمرین کنید که به مرور زمان آن را کاهش دهید.
توجه داشته باشید که هرچه زمان بیشتری صرف کنید و تمرین کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد، اما نیازی به عجله نیست. استفاده از روش های ذهن آگاهی و آگاهی می تواند در این راه به شما کمک کند. می توانید از روش های تنفسی، حواس پرتی و غیره استفاده کنید. به عنوان مثال، وقتی ذهن شما با وسواس در حال تکرار چیزی است، می توانید به چیز دیگری فکر کنید و بایستید و نفس عمیقی بکشید و در لحظه حضور داشته باشید. تمرین تمرکز حواس در زمانی که وسواس ندارید کمک زیادی به شما می کند.

علائم وسواس

تشخیص وسواس فکری و یافتن راه حل ها و روش های درمانی مناسب برای افرادی که با مشکلات ناشی از وسواس دست و پنجه نرم می کنند بسیار مهم و ضروری است. البته گاهی اوقات بسیاری از ما ممکن است هنگام خروج از خانه برگردیم و قفل در یا کلید برق را چک کنیم یا گاهی افکار ناخوشایندی به سراغمان بیاید، اما زمانی که این افکار وسواسی و رفتارهای اجباری در زندگی روزمره ما اختلال ایجاد کند. بیایید فرض کنیم که شاید ما وسواس داریم. ترس از آلوده شدن به میکروب، نجاست یا آلوده شدن توسط دیگران، تمرکز و توجه بیش از حد به اعتقادات دینی یا اخلاقی، ترس از دست دادن دیگران به طوری که نتوانیم از پرداخت آن دور شویم، توجه بیش از حد به دستورات و دستورات. ، رعایت تقارن یا همیشه چک کردن گاز یا قفل در هنگام خروج از منزل و غیره. نشانه های وسواس هستند که باید برطرف شوند. مسئله کلیدی گیر افتادن در آنها و تکرار بیش از حد آنهاست. از این طریق از آرامش و آسایش آن شخص و اطرافیانش جلوگیری می کند.