درمان رژیم غذایی برای اگزما، خارش و خشکی پوست

اگزما که به آن درماتیت آتوپیک نیز گفته می شود، معمولاً یک واکنش التهابی پوست است که می تواند منبع جدی ناراحتی در نوزادان و حتی بزرگسالان باشد. در حالی که DNA در بسیاری از موارد اگزما نقش دارد، سایر عوامل موثر عبارتند از تعریق، بهداشت ضعیف، استرس و تماس با مواد شیمیایی و گیاهان. ایجاد اگزما همچنین با برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ، شیر گاوهای آلرژیک، محصولات سویا، غذاهای حاوی گلوتن، آجیل و غیره مرتبط است. اگرچه ممکن است این غذاها مستقیماً با ایجاد اگزما مرتبط نباشند، اما ممکن است باعث شعله ور شدن و بدتر شدن وضعیت شوند. حفظ پوست عاری از اگزما معمولاً با مراقبت مناسب از پوست و تغذیه بهتر حاصل می شود. در زیر نکاتی برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از بروز اگزما و خارش پوست وجود دارد:

۱. مصرف ماهی

غذاهایی که دارای فعالیت ضد التهابی بالایی هستند کمک زیادی به جلوگیری از توسعه اگزما می کنند و یکی از آنها ماهی های چرب مانند شاه ماهی و سالمون است. اسیدهای چرب امگا ۳، با محتویات قابل توجه در روغن ماهی، به طور گسترده ای به عنوان یک درمان خوب معرفی شده اند و بنابراین مصرف این ماهی های چرب در بهبود شرایط ناخوشایند اگزمای پوست خشک و خارش دار مفید خواهد بود.

۲. غذاهای حاوی کوئرستین را بیشتر مصرف کنید

فلاونوئیدی مشتق از گیاه، کوئرستین یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین دارای فعالیت های آنتی هیستامینی است، بنابراین می تواند از پیشرفت بیماری های التهابی مترادف با اگزما در بدن جلوگیری کند. بنابراین مصرف غذاهای حاوی کوئرستین مانند اسفناج، سیب، زغال اخته، گیلاس، کلم پیچ و کلم بروکلی برای جلوگیری از خشکی و خارش پوست اگزما حیاتی است.

۳. پروبیوتیک ها نیز کمک می کنند

ماست ها و غذاهای مشابه پروبیوتیک حاوی میکروارگانیسم های زنده ای هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند، این ویژگی با مهار واکنش های آلرژیک و التهاب هایی که در نتیجه می تواند باعث اگزما شود، مرتبط است. سایر غذاهای پروبیوتیک عبارتند از کفیر، ترشی های تخمیر شده طبیعی، پنیرهای نرم و نان خمیر ترش.

۴. تا حد امکان از مواد نگهدارنده خودداری کنید

از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده، چربی های ترانس و سایر مواد شیمیایی هستند باید اجتناب شود زیرا می توانند علائم را بدتر کرده و خشکی و خارش پوست را تسهیل کنند. اینها شامل فست فودها، مارگارین و انواع غذاهای فرآوری شده است.

۵. قندها

سطح انسولین با قند بیشتر افزایش می‌یابد و این باعث التهاب می‌شود، بنابراین، این محصولات غذایی که شامل همبرگر، کیک، نوشیدنی قهوه و نوشابه‌های گازدار هستند بهتر از بین می‌روند.

۶. غذاهای ضد التهاب

از آنجایی که اگزما التهاب را تسهیل می کند، جایگزینی رژیم غذایی با غذاهای ضد التهابی برای مبتلایان به اگزما ضروری است. در اینجا تاکید بر غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، ماهی های غنی از امگا ۳ و چربی های سالم مانند روغن زیتون است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر