بدترین غذاها برای مغز شما


نبایدهای رژیمی

برای حفظ سلامت مغز از مصرف غذاهای مشکل ساز خودداری کنید.

توت‌های رنگارنگ مصرف کرده‌اید، آجیل می‌نوشید، و ماهی سالمون غذا می‌خوردید – اگر هدفتان سلامت مغز بهتر باشد، همه این حرکت‌ها خوب است. اما در مورد غذاهایی که ممکن است خطر ابتلا به مشکلات خلقی یا حافظه را افزایش دهند، به خصوص با بالا رفتن سن، چه؟ دریابید که کدام اقلام بالقوه مشکل ساز باید کمتر در بشقاب شما ظاهر شوند (یا به طور کلی ناپدید شوند).

مارگارین و فراستینگ

غذاهای سرشار از چربی ترانس برای مغز و عروق خونی شما مفید نیستند.

این غذاها در کنار بسیاری از خوراکی های بسته بندی شده، دارای چربی ترانس بالایی هستند. شاید بدانید که چربی های ترانس برای قلب و عروق خونی شما مفید نیستند. تحقیقات نشان داده است که آنها همچنین ممکن است عملکرد مغز را تخریب کنند. مطالعه ای در مجله Neurology نشان داد که افراد مسنی که دارای بالاترین سطح اسید الایدیک (نوع رایج چربی ترانس) در خون خود هستند، بیشترین احتمال ابتلا به زوال عقل را دارند.

الکل

الکل می تواند کار مغز شما را سخت تر کند و ممکن است شما را گیج یا افسرده کند.

در حالی که بعید است یک لیوان شراب یا آبجو ذهن شما را مختل کند، الکل مستقیماً بر مسیرهای ارتباطی مغز تأثیر می گذارد. هرچه بیشتر بنوشید، پردازش اطلاعات جدید یا به خاطر سپردن چیزها دشوارتر می شود. الکل همچنین ممکن است شما را دچار سردرگمی یا افسردگی کند.

نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین

نوشیدن نوشیدنی های شیرین با مشکلات حافظه مرتبط است.

اگر می خواهید با افزایش سن مغز خود را تیز نگه دارید، از نوشیدنی های فوق العاده شیرین دوری کنید. تحقیقات نشان داده است افرادی که مقدار زیادی نوشابه، چای شیرین و سایر نوشیدنی های شیرین می نوشند، بیشتر در معرض مشکلات حافظه هستند. این نوشیدنی ها که اغلب دارای نوعی قند به نام فروکتوز هستند، حتی ممکن است باعث کوچکتر شدن قسمت های خاصی از مغز شما شوند.

نوشابه ها و نوشیدنی های رژیمی با شیرین کننده های مصنوعی

نوشیدن رژیم غذایی خطر سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می دهد.

اگر نوشابه های معمولی برای شما مضر هستند، پس نوشابه های بدون قند خوب هستند، درست است؟ نه چندان سریع: تحقیقات نشان می دهد افرادی که حداقل یک نوشابه رژیمی در روز می خورند تقریباً سه برابر بیشتر در معرض سکته مغزی یا زوال عقل هستند. دانشمندان فکر می‌کنند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است جزء آزاردهنده باشند.

سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای سرخ شده

خوردن غذاهای سرخ شده التهاب را افزایش می دهد و تفکر شما را مختل می کند.

افرادی که غذاهای سرخ شده و فرآوری شده زیاد می خورند، در تست هایی که مهارت های تفکر آنها را اندازه گیری می کند، وضعیت بدتری دارند. دلیل احتمالی: غذاهای سرخ شده و چرب. این لذت‌های گناه‌آمیز باعث التهاب می‌شود که می‌تواند به رگ‌های خونی که مغز را تامین می‌کند آسیب برساند و به خود مغز آسیب برساند.

دونات

دونات سرشار از قند و چربی ترانس است که برای سلامت مغز مضر است.

این خوراکی‌های خوشمزه هم سرخ شده و هم مملو از شکر هستند که در مورد سلامت مغز یک ترکیب بد است. شما از فرآیند سرخ کردن عمیق و شکر اضافی دچار التهاب مضاعف می شوید. مطالعات سطوح بالای قند در خون را با زوال عقل مرتبط کرده اند. حتی بدتر: بیشتر دونات ها حاوی چربی ترانس هستند، ماده دیگری که مغز شما به آن نیاز ندارد.

نان سفید و برنج سفید

کربوهیدرات های تصفیه شده قند خون را افزایش می دهند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند.

کربوهیدرات های تصفیه شده، حتی آنهایی که طعم فوق العاده شیرینی ندارند، می توانند قند خون شما را افزایش دهند. این اغلب با یک تصادف همراه است، که می تواند باعث شود از نظر ذهنی احساس مه آلود کنید. تحقیقات نشان می دهد که کربوهیدرات های تصفیه شده بیش از حد ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد، به خصوص در افراد خاصی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند. وقتی کربوهیدرات می خورید سراغ نان های سبوس دار، برنج قهوه ای و پاستا گندم کامل بروید.

گوشت قرمز

برای سلامت مغز بهتر به جای گوشت قرمز از ماهی، مرغ بدون چربی و لوبیا استفاده کنید.

این روغن سرشار از چربی اشباع شده است که برای قلب و همچنین مغز شما مضر است. در واقع، محدود کردن گوشت قرمز یک اصل کلیدی رژیم غذایی MIND است، یک برنامه غذایی مبتنی بر تحقیقات که هدف آن حفظ حافظه و تفکر شماست. منبع پروتئینی می‌خواهید که برای مغزتان بهتر باشد؟ ماهی، مرغ بدون چربی و لوبیا گزینه های سالم تری هستند.

کره و پنیر پرچرب

رژیم MIND خوردن لبنیات کم چرب را به جای لبنیات پرچرب برای سلامت مغز توصیه می کند.

این طعم خامه ای هزینه دارد. این محصولات لبنی سرشار از چربی های اشباع شده هستند. پیروان رژیم MIND از کره، پنیر و سایر لبنیات پرچرب اجتناب می کنند. وقتی صحبت از سلامت مغز به میان می آید، لبنیات کم چرب به طور کلی انتخاب سالم تری است. می توانید شیر، ماست، پنیر و سایر لبنیات را به شکل های کم چرب دریافت کنید.

اره ماهی و آهی تن

برای دریافت امگا 3 سالم از ماهی آزاد و ماهی های کوچک استفاده کنید، اما از اره ماهی و ماهی تن که سرشار از جیوه عصبی سمی هستند اجتناب کنید.

بیشتر متخصصان سلامتی طرفداران پر و پا قرص ماهی هستند، اما ماهی سالمون و ماهی‌های دیگری است که حاوی چربی سالمی به نام اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. شمشیر ماهی، آهی تن و سایر ماهی های بزرگ امتیاز خود را از دست می دهند زیرا تمایل به جیوه بالایی دارند. این یک نوروتوکسین است – به معنای سمی برای مغز – که ممکن است منجر به خطر بیشتر از دست دادن حافظه و مهارت‌های فکری ضعیف‌تر در افراد مسن شود.

سس های بطری، مارینادها و شربت ها

سس های بطری، مارینادها و شربت ها سرشار از شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که به مشکلات سلامت مغز کمک می کند.

مواد روی برچسب را با دقت بخوانید. بسیاری از این محصولات دارای مقادیر شگفت انگیزی از شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. این همان چیزهایی است که در نوشابه وجود دارد. این بیماری با انواع مشکلات سلامتی از جمله از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد مغز مرتبط است. سعی کنید در عوض سس های سالاد خود را مخلوط کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/