با خوردن این غذاها التهاب خود را کاهش دهید!


التهاب یک مکانیسم دفاعی طبیعی در بدن است که نشان می دهد بدن سعی می کند از خود دفاع کند تا محرک های مضر را از بین ببرد و روند بهبود را آغاز کند. وجود عفونت ، زخم و آسیب بافتی در بدن بدون پاسخ التهابی بهبود نمی یابد ، اگرچه وجود التهاب همیشه نشان دهنده عفونت نیست.

غذاهای مفید برای درمان و بهبود التهاب

به طور کلی دو نوع التهاب وجود دارد: التهاب حاد و التهاب مزمن. التهاب حاد در بدن برای درمان و مبارزه با آسیب ها و عفونت ها است ، اما اگر التهاب حاد به التهاب مزمن تبدیل شود ، مشکلات زیادی ایجاد می شود. التهاب مزمن با بسیاری از بیماریهای مزمن و گسترده از جمله آرتریت ، آلزایمر ، بیماریهای قلبی ، پارکینسون ، چاقی ، آسم ، پسوریازیس ، سرطان و بیماریهای التهابی روده همراه است. التهاب مزمن مانند یک توده خاکستر داغ است که در سراسر بدن پخش می شود ، اما هنوز لیسیدن زبان خطرناک است. التهاب مزمن بر خلاف التهاب حاد می تواند سالها طول بکشد.

انواع غذاهای مفید برای درمان التهاب

علائم التهاب

التهاب حاد با علائمی مانند نفخ ، بثورات پوستی و حساسیت همراه است. اما هر یک از علائم زیر می تواند علت التهاب مزمن در فرد باشد:

افزایش چاقی شکمی ، مشکلات گوارشی مانند نفخ ، یبوست ، اسهال و نفخ ، خستگی عمومی ، تورم زیر چشم ، درد مفاصل ، قرمزی و رنگ آمیزی پوست ، خارش و حساسیت پوست ، عطسه ، سرفه ، آبریزش بینی ، ناتوانی بینی در مردان و عود کننده قارچ عفونی در زنان

علاوه بر علائم فوق ، علائم دیگری نیز وجود دارد که فرد نمی تواند آنها را تشخیص دهد و پزشکان با انجام آزمایش های مختلف آنها را تشخیص می دهند. علائم بالینی شامل نشانگرهای بیولوژیکی التهابی در خون است. باید دید چه غذاهایی برای درمان التهاب موجود است.

چای سبز مصرف کنید

چای سبز سرشار از پنی سیلین است که به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند.رادیکال های آزاد در واقع محصولات جانبی التهاب هستند. چای سبز نسبت به چای سیاه و قهوه کافئین کمتری دارد و برای افرادی که می خواهند عوامل محرک را از زنگ خود برطرف کنند بسیار مناسب است. مصرف زیاد قهوه و چای سیاه می تواند منجر به کم آبی بدن شود ، بنابراین به یاد داشته باشید که در طول روز آب کافی بنوشید.

برخی از غذاهای مفید برای درمان التهاب

غلات کامل

برخی کربوهیدراتهای پیچیده مانند کینوا و برنج قهوه ای می توانند التهاب را کاهش دهند. فیبر موجود در غلات کامل این کار را می کند. اگر دوست ندارید غلات بخورید ، باید فیبر مورد نیاز بدن خود را با خوردن سبزیجات تامین کنید.

ماهی آب سرد

ماهی آب سرد یکی از مفیدترین غذاها برای درمان التهاب است. ماهی های آب سرد مانند ساردین و ماهی قزل آلا به دلیل داشتن سطح بالای امگا 3 دارای خواص ضدالتهابی بسیار قوی هستند. خوردن سه تا چهار وعده ماهی در هفته در این مورد و برای بسیاری از مشکلات بدن مفید است.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

انواع کلم

کلم هایی مانند کلم بروکلی ، کلم بروکسل ، خردل ، گندم سیاه ، گل کلم و کلم پیچ دارای مقدار زیادی مواد ضدالتهاب هستند و غذاهای مفیدی برای درمان التهاب محسوب می شوند. سبزیجات برگ سبز و کلم در غذاهای سالم برای درمان التهاب استفاده می شود.

خانواده پیاز

پیاز ، سیر ، روسری و تره فرنگی برای درمان التهاب بسیار مفید است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین عملکرد بسیار خوبی در محافظت از بدن در برابر بیماری ها و سرطان ها پس از خوردن غذا دارد. از آن غافل نشوید.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

آب قلم، آبگوشت استخوان

مایع استخوانی منبع غنی از مواد معدنی ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی است که سلامت و پروتئین را در بدن تقویت می کند. یکی دیگر از غذاهای مفید برای درمان التهاب ، آبگوشت استخوان است.

محصولات تابستانی و انواع توت ها

برخی از میوه ها ، به ویژه هندوانه ، توت فرنگی ، زغال اخته و کرن بری سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند که اثرات منفی التهاب مزمن را کاهش می دهد. در طول هفته هفت تا نه وعده میوه ، سبزیجات تازه و سبزیجات تابستانی بخورید.

غذاهای مفید مناسب برای درمان التهاب

زیتون و روغن زیتون

یکی از مواد اصلی غذاهای مدیترانه ای روغن زیتون تصفیه نشده است که به دلیل خواص ضد التهابی بسیار مشهور است. منبع اصلی چربی های خوراکی روغن زیتون است و به طور طبیعی التهاب را کاهش می دهد. وجود اسید اولئیک و لینولئیک اسید در زیتون برای کاهش التهاب بسیار مفید است. علاوه بر روغن زیتون آووکادو ، روغن کنجد و روغن نارگیل در کاهش التهاب مثر است.

زرد چوبه

زردچوبه سالهاست که به عنوان داروی ضدالتهاب مورد استفاده قرار می گیرد. گز زردچوبه به درمان درد ، کاهش التهاب و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می کند.همچنین مصرف زردچوبه در پیشگیری از مشکلاتی مانند دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و ایجاد سرطان بسیار مفید است. سایر ادویه جات مفید برای کاهش التهاب شامل رزماری ، فلفل قرمز ، جوز هندی ، میخک و نعناع است که فرآیندهای بیوشیمیایی التهاب را مهار و کاهش می دهد.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

پرتقال و میوه های تازه

میوه ها به ویژه پرتقال سرشار از ویتامین C و پتاسیم ، کلسیم ، فیبر و فولات هستند. فولات و فیبر باعث سلامت قلب می شوند. ویتامین C در عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و دارای بافت همبند قوی و عروق خونی سالم است. آب پرتقال منبع عالی ضد التهاب در وعده های غذایی است.

زنجبیل و خواص ضد التهابی

زنجبیل از دیرباز برای درمان تهوع ، استفراغ و مشکلات گوارشی استفاده می شده است. وجود دو ماده اصلی gingerol و zingerone در زنجبیل بیشترین نقش را در کاهش التهاب دارد.

چند نمونه از غذاهای مفید برای درمان التهاب

غذای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش ، سرکه سیب ، کامبوج ، کیمچی و کفیر به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها ، پروبیوتیک ها ، آنزیم ها و ویتامین های گروه B در درمان التهاب بسیار مفید هستند.

بادام

بادام منبع غنی از چربی های خام مانند روغن زیتون و همچنین ویتامین E و منگنز است. علاوه بر این ، بادام حاوی مقدار زیادی منیزیم و پروتئین های گیاهی است که باعث بهبود وضعیت اسیدهای چرب در خون و کاهش خطر حمله قلبی می شود. بادام کالری بسیار کمی دارد اما سیری بالایی دارد و برای کاهش وزن بسیار مفید است.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

هویج

بتاکاروتن موجود در هویج به ویتامین A تبدیل می شود. علاوه بر این ، هویج یک آنتی اکسیدان است. لوتئین و زانتین موجود در هویج با ویتامین A ارتباط دارند و بسیار مفید هستند. هویج فوری در پیشگیری از سرطان بسیار مثر است. هویج کالری کمی و فیبر بالایی دارد که در رژیم های کاهش وزن بسیار موثر است. یکی دیگر از غذاهای مفید برای درمان التهاب هویج است.

حبوبات

حبوبات مختلف مانند لوبیا سفید ، لوبیا قرمز ، لوبیا ساده و لوبیا چیتی منابع ضد التهابی عالی هستند که حاوی پروتئین ها و مواد معدنی گیاهی ، ویتامین B و ویتامین K هستند. این لوبیا همچنین دارای فیبر بالایی است و حاوی پلی فنول هایی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. استفاده از حبوبات علاوه بر کاهش التهاب ، در درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی ، دیابت و فشار خون بالا مثر است.

اسفناج

اسفناج یکی از مهمترین و معروف ترین غذاهای ضد التهابی است. لوتئین موجود در اسفناج با تولید ویتامین A و بتا کارون در بدن ارتباط مستقیم دارد. مصرف سبزیجات برگ سبز از تخریب لکه های زرد روی چشم جلوگیری می کند. اسفناج کالری بسیار کمی دارد و بدن را با آهن ، فولات و ویتامین K تامین می کند.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

برگ چغندر

یکی دیگر از غذاهای درمان التهاب ، برگ چغندر است. برگ چغندر حاوی ویتامین A و K و همچنین برخی مواد معدنی است که کالری کمی نیز دارند. از برگ چغندر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید تا از خواص مفید آن لذت ببرید.

گردو

گردو حاوی مقادیر زیادی چربی مفید ، پروتئین ، ویتامین E ، مواد معدنی و همچنین استرول های شیمیایی است. علاوه بر این ، امگا 3 و چربی های خام برای گذشته بسیار مفید است.

غذای مفید و مناسب برای درمان التهاب

دانه های کرفس

کرفس دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که سلامت قلب ، فشار خون و سطح کلسترول را بهبود می بخشد. دانه های کرفس همچنین خواص زیادی در کاهش التهاب و مبارزه با عفونت های مختلف دارد. علاوه بر آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها ، دانه های کرفس سرشار از پتاسیم نیز هستند. از دانه های کرفس فقط در دوران بارداری خودداری کنید.

منبع: آرگا

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *