اسفناج شاهزاده سبزیجات است

اسفناج (Amaranthaceae Chenpodiacene) از خانواده اوزان (Amaranthaceae Chenpodiacene) نام خود را از آسپاناخ فارسی به معنای دست سبز گرفته است که ابن العوام عرب در قرن دوازدهم آن را به عنوان «شاهزاده سبزیجات» توصیف کرده است. مؤلف کتاب زراعت (کتاب زراعت). اعتقاد بر این است که منشأ آن از ایران، ایران امروزی است که از آنجا به شمال آفریقا معرفی شد و سپس به اروپا مهاجرت کرد و سرانجام در اوایل دهه ۱۹۸۰ راه خود را به ایالات متحده باز کرد.

سه نوع رایج برگ سبز وجود دارد. خوش طعم بلومزدیل سبز تیره با چین‌وچروک‌های عمیق روی برگ‌هایش، نیمه شور که هیبریدی مانند کاتالینا با سطح چین‌خورده است و برگ‌های صاف مانند کاردینال قرمز با بافتی صاف است که معمولاً به‌عنوان سبزی کوچک برداشت می‌شوند.

این سبزیجات خوراکی پخته یا نپخته خوشمزه به راحتی در سوپرمارکت به صورت تازه، منجمد و کنسرو شده در دسترس هستند. اسفناج بر اساس یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری، پخته نشده در هر ½ فنجان، ۴۰ کالری با ۱۹ درصد فیبر از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند. منجمد حاوی ۲۰ کالری با ۸٪ فیبر در ۱/۳ فنجان، کنسرو شده حاوی ۳۰ کالری با ۸٪ فیبر در ۱/۲ فنجان است. اسپاناخ برای رژیم های کاهش وزن ایده آل است زیرا حاوی فیبر غذایی با کالری کمی است، فاقد چربی است و ید موجود در آن به حفظ متابولیسم طبیعی کمک می کند.

مضرات اسفناج این است که اگزالات موجود در آن متبلور می شود و باعث ایجاد سنگ مثانه و کلیه می شود. اگرچه ممکن است باعث ایجاد سنگ شود، اما دست سبز ایرانی دارای ارزش غذایی بالایی است که فواید سلامتی برای سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی، دستگاه گوارش، سیستم عصبی و بینایی دارد.

ارزش غذایی Spinacia Oleracea ویتامین های A، B1، B2، B6، C، E و K است. مواد معدنی موجود در آن عبارتند از بتاکاروتن، کلسیم، مس، فولات، ید، آهن، منیزیم، منگنز، نیاسین، فسفر، پتاسیم و روی. همچنین، فیتونوترینت‌های آلفا لیپوئیک اسید، کلروفیل، Co Q10، گلوتاتیون، لوتئین، امگا ۳ و زآگزانتین دارای فلاونوئیدهایی هستند که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. این ابر غذا حاوی مواد مغذی است که به سلامت کل بدن شما کمک می کند.

اکسیداسیون ناشی از متابولیسم، رادیکال‌های آزاد را ایجاد می‌کند که با ربودن الکترون‌ها از مولکول‌ها به سلول‌ها آسیب می‌رسانند. آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج از پروتئین ها و آنزیم های بدن در برابر حمله محافظت می کند. ویتامین های A و C با مبارزه با اکسیداسیون کلسترول از حمله رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. این مولکول های سرکش نقش عمده ای در استرس و التهاب هیپراکسیداتیو دارند.

اگرچه بیماری آلزایمر رشد برگ را در بدن کاهش می دهد، اسفناج می تواند آن را افزایش دهد و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بدتر شدن عملکرد حرکتی به دلیل افزایش سن را کاهش می دهد. ترکیبات ضدالتهابی موجود در مواد مغذی به درمان آرتریت، آسم، تصلب شرایین (آترواسکلروز) و سردردهای میگرنی کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها به کاهش کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن کمک می کنند.

منیزیم به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند، لوتئین التهاب آترواسکلروتیک را تسکین می‌دهد، Co Q10 از گلبول‌های سفید خون پشتیبانی می‌کند، و نگهداری کلی یا قلبی توسط برگ‌های اسفناج پشتیبانی می‌شود.

علاوه بر این، اسفناج از غشای مخاطی معده محافظت می کند و خطر ابتلا به زخم را کاهش می دهد. برگ کولون به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند و بتاکاروتن و ویتامین C با رادیکال های آزاد مخرب از ایجاد آسیب مبارزه می کند. آنتی اکسیدان ها، همچنین بوی نامطبوع دستگاه گوارش را تمیز و از بین می برند. لوتئین و زآگزانتین عوامل ضد سرطانی قوی هستند. نشان داده شده است که عصاره این گیاه تقسیم سلول های سرطانی را در سرطان معده کاهش می دهد و به بیماری عروق کرونر قلب کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها، آنتی اکسیدان ها و کوفاکتورهای آنزیمی موجود در گلوتاتیون از حفظ سیستم ایمنی حمایت می کنند. فیتونوترینت های آلفا لیپوئیک اسید، لوتئین و زیگزانتین خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهند تا از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند. ویتامین K کلسیم را با استخوان ها و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، منگنز، فسفر و روی ترکیب می کند که بلوک های ساختمانی برای استخوان های سالم قوی هستند که می توانند در دراز مدت از پوکی استخوان جلوگیری کنند.

برای بهره مندی از فواید کامل اسپیناسیا اولراسه، بهتر است آن را تا حد امکان تازه و نپخته مصرف کنید. اگر بیشتر آن را بپزید یا حداقل آن را بجوشانید، هر چه بیشتر آن را بپزید، مواد مغذی بیشتری از بین می رود. علاوه بر این اسفناج خام در عرض حدود هشت روز نیمی از ارزش غذایی خود را از دست می دهد.

با تمام فواید تغذیه ای اسفناج، یک دست سبز اسفناج را به عنوان شاهزاده سبزیجات بخورید.

© ساموئل فیگل ۲۰۱۱

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر