آنچه گیاهخواران باید در مورد ویتامین B12 بدانند

علائم کمبود ویتامین B12

کمبود بالینی می تواند باعث کم خونی یا آسیب به سیستم عصبی شود. بیشتر گیاهخواران برای جلوگیری از کمبود بالینی ویتامین B12 کافی مصرف می کنند. دو زیر گروه از گیاهخواران در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند: گیاهخواران طولانی مدت که از غذاهای غنی شده رایج (مانند غذاهای گیاهی خام یا وگان های ماکروبیوتیک) اجتناب می کنند و نوزادانی که توسط مادران گیاهخواری که ویتامین B12 دریافتی کمی دارند از شیر مادر تغذیه می کنند.

علائم کمبود معمول در بزرگسالان شامل از دست دادن انرژی، گزگز، بی حسی، کاهش حساسیت به درد یا فشار، تاری دید، راه رفتن غیر طبیعی، گلوسیت، اختلال حافظه، گیجی، توهم و تغییرات شخصیتی است. این علائم اغلب به تدریج در طی چند ماه تا یک سال قبل از تشخیص کمبود B12 ایجاد می شوند و معمولاً با تجویز B12 برگشت پذیر هستند. با این حال، هیچ مجموعه کاملاً ثابت و قابل اعتمادی از علائم وجود ندارد و مواردی از آسیب دائمی در بزرگسالان به دلیل کمبود ویتامین B12 وجود دارد. اگر به مشکلی مشکوک هستید، یک تشخیص ماهرانه را از یک پزشک دریافت کنید زیرا هر یک از این علائم نیز می تواند باشد. به غیر از کمبود ویتامین B12 ایجاد می شود.

نوزادان معمولا سریعتر از بزرگسالان علائم را بروز می دهند. کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به از دست دادن انرژی و اشتها و ناتوانی در رشد شود. اگر بلافاصله اصلاح نشود، می تواند به کما یا مرگ پیشرفت کند. باز هم، هیچ الگوی کاملاً ثابتی از علائم وجود ندارد. نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر مستعد آسیب دائمی هستند. برخی به طور کامل بهبود می یابند، اما برخی دیگر تاخیر در رشد را نشان می دهند.

خطرات این گروه ها به تنهایی دلیل کافی برای دعوت از همه گیاهخواران برای دادن پیامی ثابت در مورد اهمیت B12 و ارائه یک مثال مثبت است. هر مورد کمبود ویتامین B12 در یک نوزاد وگان یا یک بزرگسال ناآگاه یک تراژدی است و منجر به بدنامی وگان ها می شود.

آیا جایگزینی گیاهی برای غذاها و مکمل های غنی شده با ویتامین B12 وجود دارد؟

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید از مواد غذایی یا مکمل های غنی شده استفاده نکنید، آگاه باشید که در حال انجام یک آزمایش خطرناک هستید – آزمایشی که بسیاری قبلاً با سطوح پایین موفقیت آمیز آن را امتحان کرده اند. اگر بزرگسالی هستید که شیردهی نمی‌کنید یا باردار هستید و به دنبال باردار شدن نیستید و می‌خواهید منبع بالقوه B12 را آزمایش کنید که قبلاً ناکافی بودن آن نشان داده نشده است، ممکن است این یک اقدام معقول باشد. موارد احتیاط. برای محافظت از خود، باید ترتیبی بدهید که وضعیت B12 خود را سالانه بررسی کنید. اگر سطح هموسیستئین یا MMA شما نسبتاً بالا باشد، اگر ادامه دهید، سلامت خود را به خطر می اندازید.

اگر در حال شیردهی، بارداری، به دنبال بارداری یا بزرگسالی هستید که قصد انجام چنین آزمایشی را روی کودکی دارید، هیچ خطری را متحمل نشوید. به سادگی غیر قابل توجیه است.

منابع ادعایی B12 که توسط مطالعات مستقیم روی گیاهخواران ثابت شده است شامل ناکافی بودن باکتری های روده انسان، اسپیرولینا، کلپ خشک شده، علف جو و بسیاری دیگر از جلبک های دریایی است. چندین مطالعه روی غذاهای خام گیاهی نشان داده است که غذای خام محافظت خاصی را ارائه نمی دهد.

گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ویتامین B12 در یک غذا اندازه‌گیری شده است برای تعیین آن غذا به عنوان منبع قابل اعتماد ویتامین B12 کافی نیست. تشخیص B12 واقعی از آنالوگ‌هایی که می‌توانند متابولیسم B12 را مختل کنند دشوار است. حتی اگر B12 واقعی در غذا وجود داشته باشد، اگر آنالوگ های آن در مقادیری مشابه B12 واقعی وجود داشته باشد، ممکن است بی اثر شود. فقط یک تست منبع B12 قابل اعتماد وجود دارد – آیا به طور مداوم از یک کمبود جلوگیری و اصلاح می کند؟ هر کسی که غذای خاصی را به عنوان منبع B12 پیشنهاد می کند باید برای ارائه چنین شواهدی به چالش کشیده شود.

یک رژیم غذایی طبیعی، سالم و دلسوزانه

برای اینکه واقعاً سالم باشیم، رژیم غذایی نه تنها برای افراد منفرد باید بهترین باشد، بلکه باید به هر شش میلیاردر اجازه دهد تا با بسیاری از گونه‌های دیگر که «زمین زنده» را تشکیل می‌دهند، رشد کنند و به همزیستی پایدار برسند. از این منظر، سازگاری طبیعی بیشتر (شاید همه) انسان ها در دنیای مدرن، یک رژیم گیاهخواری است. هیچ چیز طبیعی در مورد کشاورزی صنعتی مدرن و تلاش آن برای کاهش موجودات زنده و ماشین های احساسی وجود ندارد. هنگام انتخاب استفاده از غذاهای غنی‌شده یا مکمل‌های ویتامین B12، وگان‌ها ویتامین B12 را از همان منبعی که هر حیوان دیگری روی کره زمین – میکروارگانیسم‌ها – استفاده می‌کند، دریافت می‌کند، بدون اینکه هیچ موجود زنده‌ای را رنج ببرد یا آسیبی به محیط زیست وارد کند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر